Latin America Seen by the Moroccan Press: The Case of the Al-Ittihad Al-Ichtiraki Newspaper

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rceilat.214849.95

Keywords:

Representation, Latin America, The Moroccan press, Al-Ittihad Al-Ichtiraki

Abstract

This research claims to reveal the image of Latin America in the Moroccan press, specifically in the newspaper Al Ittihad Al Ichtraki. The main purpose of this research is to investigate the associated representation of Latin America of this press by using different methods such as qualitative, thematic, and stylistic. The main objective can be defined as to explain motivations that make the press to lead that representation. The second objective of this study, related to the first, is to study the position of this information. Therefore, during this research analyzing methodology has been used to qualitificate, measure and accomplish by conclusions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Abdelhak Hiri, Dr., Instituto Superior Internacional de Turismo de Tánger

HIRI Abelhak, nació en Tánger (Marruecos). Es doctor en Lengua y Literatura Hispánicas por Universidad Hassan II, Casablanca. Realizó sus estudios de Licenciatura y de Master en Cultura Hispánica y Comunicación en la Facultad de Letras y Ciencias Humanas de Tetuán. Actualmente, Profesor titular en el Instituto Superior Internacional de Turismo de Tánger. Es autor de numerosos artículos publicados en revistas latinoamericanas, así como es coautor de capítulos de libros publicados por el laboratorio de investigación sobre "Marruecos y el Mundo Ibérico e Iberoamericano".  Su área de investigación se centra en el ámbito, los medios de comunicación de prensa, las migraciones y la interculturalidad; los modelos de las percepciones recíprocas América Latina-Marruecos cubriendo aspectos tanto de análisis de sus relaciones histórico-culturales, como de su tratamiento informativo en el discurso mediático.

 

References

Bastenier, M. (2011). El blanco móvil curso de periodismo con la experiencia de la escuela de El País, Madrid: Grupo Santillana de Ediciones.

Benabdelouahed, S. (2016), «La imagen de Colombia a partir de Tiempos del Amor y la Muerte de Aziz Satori». Actas del Coloquio Marruecos y América Latina: Historia Y Futuro, 15-16 marzo de 2006 Casablanca: Laboratorio de investigación: Marruecos y el Mundo Ibérico e iberoamericano: Facultad de Letras Ain Chock.

Berelson, B. (1952). Content analysis in communication research. New York: The Free Press.

Edo, C. (2003). Periodismo Informativo e Interpretativo: El Impacto de Internet en la Noticia. Las Fuentes y los Géneros. Sevilla: Comunicación Social.

El Madkouri Maataoui, M. (2009) La Imagen del Otro en la Prensa. Madrid: Instituto Egipcio de Estudios islámicos.

Krippendorf, K. (1997). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Barcelona: Paidós.

McCombs, M. (1996). «Influencia de las noticias sobre nuestras imágenes del mundo» en BRYANT, Jennings y ZILLMANN, Dolf (Comps.). Los efectos de los medios de comunicación: investigaciones y teorías. Barcelona: Paidós.

Peredeo Pombo, J. (2006). Periodismo Internacional: 10 Lecciones de Periodismo Especializado, Fragua, Madrid: Fragua.

Rodríguez Díaz, R. (2004). Teoría de la Agenda Setting: Aplicación a la Enseñanza Universitaria, Alicante: Observatorio Europeo de Tendencias Sociales.

Sofia Ramirez, A. (2005.). El texto de opinión de la prensa escrita. Las Palmas de Gran Canarias: Universidad Las Palmas de Gran Canarias.

Salomé Berrocal, G. (1998). Análisis básico de la prensa diaria: manual para aprender a leer periódicos. Madrid: Universitas.

Van Dijk, T. (2003). Ideología y discurso. Barcelona: Ariel.

Published

2021-12-22

How to Cite

Hiri, A. (2021). Latin America Seen by the Moroccan Press: The Case of the Al-Ittihad Al-Ichtiraki Newspaper. ESTUDIOS LATINOAMERICANOS, (48-49), 29–46. https://doi.org/10.22267/rceilat.214849.95

Issue

Section

Research Articles

 Otras métricas: