Pertinencia del modelo de diseño curricular por competencias para un programa de formación musical de niñas, niños y jóvenes en el contexto intercultural del municipio de Pasto, Colombia

Relevance of the competency-based curriculum design model for a music education program for children and youth in the Latin American intercultural context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rceilat.245455.126

Keywords:

Diseño curricular, formación musical, infancia, interculturalidad, Latinoamérica

Abstract

This document is presented as a reflection of the research work carried out by
Calvache with the guidance of Caicedo to obtain the Master’s degree in Pedagogy
and Culture. The primary aim is to integrate knowledge and educational objectives of the different areas of the educational project called “Red de Escuelas de
Formación Musical” (REFM) (Network of Music Education Schools) within the
municipality of Pasto, Colombia, through a competency-based curriculum design
structure. This music-education project is aimed at children and youth between
the ages of seven and nineteen, with the main purpose of developing instrumental
and musical performance skills. This article seeks to illustrate the relevance of the
mentioned competency-based curriculum model as an alternative to address the
musical education needs and interests of a local Latin American context characterized by interculturality. It acknowledges the challenges and opportunities presented by the diverse cultures prevalent in Pasto. Also, this article considers that
the competency-based curriculum design model is not geared towards promoting
uniformity of cultural expressions, but instead it endeavors to embrace diversity
by recognizing differences as the most valuable asset of Latin America, fostering
a dialogue of knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acuerdo 020 de octubre 6 de 2003 [Concejo Municipal de Pasto]. Por medio del cual se Institucionaliza el Programa “RED DE ESCUELAS DE FORMACIÓN MUSICAL” en el Municipio de Pasto y se dictan otras disposiciones.

Aguado, T. y Del Olmo, M., (2009). Educación intercultural: Perspectivas y propuestas. Editorial universitaria Ramon Areces. de Alba, A. (1998). Currículum: Crisis, mito y perspectivas.

Miño y Dávila Editores. Calvache, D., (2023). Estructuración de una Propuesta de Diseño Curricular para la Red de Escuelas de Formación Musical del Municipio de Pasto. [Tesis inédita para optar por el título de Magíster en Pedagogía y Cultura]. Centro de Estudios e Investigaciones Latinoamericanas CEILAT, Universidad de Nariño. Casarini, M. (2005). Teoría y diseño curricular (2nd ed.). Trillas. Cejas, M et al. (2019). Formación por competencias: Reto de la educación superior. Revista de

Ciencias Sociales, vol. XXV, núm. 1.

Universidad del Zulia Estrada, L. A., Gutiérrez, L. E., & Barragán, F. S. (Eds.). (2021). La educación musical en el nivel básico en México: Retos y propuestas actuales. Universidad Nacional Autónoma de México.

Garita Pulido, A. V., (2014). La orientación intercultural: Una perspectiva para favorecer la

convivencia en contextos multiculturales. Revista Electrónica Educare, 18(1), 281-291

López Contreras, Y. (2009). La asesoría técnico pedagógica en educación básica: Diagnóstico, pronóstico y alternativas. Universidad Pedagógica Nacional.

Martínez Rodríguez, M., (2021). Heritage through music education: Approached in the primary

education curriculum. [El patrimonio a través de la educación musical: Tratamiento y

enfoque en el currículo de educación primaria] Revista Electrónica Complutense de Investigación en Educación Musical, 18, 27-37. doi: 10.5209/RECIEM.68682

Monzón Troncoso, M. Y., (2015). La educación y la formación en la Educación Normal. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 6(10), 18-27.

Pérez-Aldeguer, S., (2014). La música como herramienta para desarrollar la competencia intercultural en el aula. Perfiles Educativos, Volume 36, Issue 145, 2014, Pages 175-187, ISSN 0185-2698, https://doi.org/10.1016/S0185-2698(14)70644-0.

Red de Escuelas de Formación Musical (REFM) (2020). Cartilla de gramática para el estudiante, nivel aprestamiento musical y 0,5. Alcaldía de Pasto.

Samper, A. (2011). Educación musical a nivel superior e interculturalidad en el siglo XXI: Nuevas epistemologías, nuevas aproximaciones didácticas. El Artista, 8. 297-316.

Stenhouse, L., & Sacristan, G. J. (1998). Investigación y desarrollo del curriculum. Morata.

Zabalza, M. Á. (2016). Diseño y desarrollo curricular (8th ed.). Narcea. https://www.bancomundial.org/es/topic/fragilityconflictviolence/brief/forced-displacement-agrowing-global-crisisfaqs

Published

2024-12-30

How to Cite

Calvache Santacruz, D. A., & Caicedo Rodríguez, L. A. (2024). Pertinencia del modelo de diseño curricular por competencias para un programa de formación musical de niñas, niños y jóvenes en el contexto intercultural del municipio de Pasto, Colombia: Relevance of the competency-based curriculum design model for a music education program for children and youth in the Latin American intercultural context. ESTUDIOS LATINOAMERICANOS, (54-55). https://doi.org/10.22267/rceilat.245455.126

Issue

Section

Reflection Articles

 Otras métricas: