De las pedagogías tóxicas a las pedagogías disruptivas y regenerativas

From toxic pedagogies to disruptive and regenerative pedagogies

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rceilat.245455.133

Keywords:

Pedagogía tóxica, regenerativa, disruptiva, educastración

Abstract

The evolution of pedagogical thought has gone through various educational systems that have historically prioritized memorization, the banking, industrial, military, hospital and authoritarian model, towards disruptive and emerging approaches that empower students to become agents of change and subjects capable of governing themselves in the Greek style of “enkatreia”. Consequently, the transition from the “toxic pedagogy” to the “pedagogy of liberation” is fundamental to propose a relevant and contextualized education that seeks not only to obtain good results in standardized tests, enrollment, coverage and permanence; but also relevance, social justice and equity that allow minimizing the intensity of the latent social, economic and digital gaps in the country’s public educational establishments.

In this order of ideas, “toxic pedagogy” is not only a postmodern and neoliberal tagline of the time, but rather a recurring trend that refers directly to educational systems that promote unbridled competition, memorization without reflection and authoritarianism that stifles subjectivity and critical thinking. These systems, often rooted in colonial traditions, perpetuate inequalities and stigmatize those who do not fit a narrow, prescribed mold.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Capra, F. (2004). La trama de la vida: Una nueva perspectiva de los sistemas vivos. Editorial Kairós. Deleuze, G. (1990). La imagen-movimiento. Ediciones Siglo XXI.

Einstein, A. (sf). Lo único que interfiere con mi aprendizaje es la educación [Cita extraída de diversas fuentes].

Freire, P. (1970). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.

Ganchos, B. (1994). Enseúar a transgredir: La educación como práctica de la libertad. Routledge. Gardner, H. (1991). Inteligencias múltiples: La teoría en la práctica. Ediciones Morata.

Giroux, HA (1981). Ideología, cultura y proceso de escolarización. Routledge y Kegan Paul. Jackson, PW (1968). La vida en las aulas. Holt, Rinehart y Winston.

Kaplan, L. y Silver, L. (2019). Educación creativa y pedagogías transformadoras. Prensa de la Universidad de Oxford.

Larmer, J., Mergendoller, JR y Boss, S. (2015). Estableciendo el estándar para el aprendizaje basa- do en proyectos: un enfoque probado hacia el rigor y la innovación en la educación. ASCD.

Leff, E. (2001). La soberanía del cuerpo: De la agricultura al metabolismo ecológico. Ediciones del Equilibrio.

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Ediciones UNESCO. Orr, D. (2004). La Tierra en mente: Sobre la educación, el medio ambiente y la perspectiva humana. Prensa de la Isla.

Peters, RS (1969). La educación y la formación de los docentes. George Allen y Unwin.

Plata, L. (2019). Pedagogías disruptivas en la educación contemporánea. Estudios Educativos. Robinson, K. (2006). ¿Las escuelas matan la creatividad? Charla TED.

Sterling, S. (2001). Educación sostenible: revisión del aprendizaje y el cambio. Libros Verdes.

Published

2024-12-30

How to Cite

Campiño Rojas, C. G. (2024). De las pedagogías tóxicas a las pedagogías disruptivas y regenerativas: From toxic pedagogies to disruptive and regenerative pedagogies. ESTUDIOS LATINOAMERICANOS, (54-55). https://doi.org/10.22267/rceilat.245455.133

Issue

Section

Subject Revision

 Otras métricas: