EVALUACIÓN MULTICOMPONENCIAL PARA LA COMPRENSIÓN LECTORA: COMPONENTE ESQUEMA BÁSICO DEL TEXTO

Authors

  • Estefanía Burbano Salazar Facultad de Ciencias Humanas

Keywords:

Evaluación, multicomponencial, comprensión lectora, esquema básico, textos

Abstract

This article presents the evidences from the evaluation of the reading comprehension in a multicomponential way, specifically in the component basic outline of the text; the results arise from the research carried out in the Educational Institution Santa María de Buesaco, Nariño; in which the students of grade 6-2 participated for which it was necessary to apply the adaptation of the Reading to Understand Test, created in the year 2010; by the authors Abusamra, Ferreres, Raiter, De Beni and Cornoldi. Methodologically, the Stufflebeam C.I.IP evaluation model was taken into account, guided by the type of evaluative research. The analyzed data suggest that students present a noticeable difficulty in detecting errors and inconsistencies in a certain text.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abusamra, V., Ferreres, A., Raiter, A., De Beni, R., & Cornoldi, C. (2010). Test Leer para Comprender TLC. Buenos Aires: Paidós.

Correa, S. Puerta, A. Y Restrepo, B. (2002). Investigación Evaluativa. Bogotá, Colombia: Afro.

Merino, T. (2007). Unidad de Análisis. Web de Gabriel Randa. Recuperado de http://escuela.med.puc.cl/recursos/recepidem/introductorios6.htm

Ministerio de Educación Nacional (1998) Lineamientos Curriculares de Lengua Castellana. Bogotá: Ed. Santa Fe de Bogotá. Recuperado de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-339975_recurso_6.pdf

Clavijo, J. Maldonado, A. Y Sanjuanelo, M. (2011). Potenciar la Comprensión Lectora Desde la Tecnología de la Información. Escenario, 9 (2), 26-36. Recuperado de file:///C:/Users/hp/Downloads/Dialnet-PotenciarLaComprensionLectoraDesdeLaTecnologiaDeLa-4495483.pdf

Real Academia Española. (BRAE). (2014). Diccionario de la lengua española. Definición Evaluar. 23. ª edición. Recuperado de http://lema.rae.es/drae/?val=evaluar

Red Iberoamericana de Investigadores de la Evaluación de la Docencia. (2008). Reflexiones sobre el diseño y puesta en marcha de programas de evaluación de la docencia. Perfiles Educativos, Sin mes, 136-140. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=13211181008la Red Iberoamericana de Investigadores de la Evaluación de la Docencia. (2008).

Min educación. (2010). Evaluación [Mensaje en Blog]. Recuperado de http://www.mineducacion.gov.co/1621/w3-article-179264.html

Published

2020-08-01

How to Cite

Burbano Salazar, E. (2020). EVALUACIÓN MULTICOMPONENCIAL PARA LA COMPRENSIÓN LECTORA: COMPONENTE ESQUEMA BÁSICO DEL TEXTO. Revista Huellas, 6(2). Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/5749