EL APRENDIZAJE ACTIVO Y EL LENGUAJE: OPORTUNIDAD Y ELECCIÓN DESDE EL AULA
Keywords:
Aprendizaje Activo, Trabajo Cooperativo, Lenguaje Total, Estudiantes/docentes, reflexión pedagógicaAbstract
This article seeks to analyze some aspects of active learning from this cooperative level use in an educational environment and their contribution to the development of a human being to achieve the realization of contextualized readings of reality. Therefore, interest in identifying and understanding its scope from the use of language integration skills like reading, writing, speaking and listening with an added value of seeing and dramatize arises.
To develop this text it was achieved taking into account the construction of a letter that encourages the potential reader an inferential, literal and argumentative critical reflection based on reading. It has therefore been possible to establish the similarities between active learning, cooperative work and language oriented constructivist pedagogy where the interests and needs of the students are transcendentally important in relation to the contexts in which they live.
This is how you get from the topics discussed an article of thought as to the construction of knowledge and learning that can be a path towards strengthen
24
the role of the teacher in the classroom and the student's role in building a project of significant life. That is, "is a cooperative experience in search of a whole language"?
Downloads
References
Borges, Jorge Luis (1995): El Aleph. Empresa editorial El Comercio. S.A.
Flórez Ochoa, Rafael y Tobón Restrepo, Alonso (2001): Investigación educativa y pedagógica. Bogotá: Mc Graw – Hill. P. IX
Lewis, David (1983): Desarrolle la inteligencia a su hijo. Círculo de lectores S.A. Bogotá D.C.
Niño Rojas, Víctor Miguel (2002): Semiótica y Lingüística aplicadas al español. Cuarta edición. ECOE Ediciones. Bogotá D.C.
Schwartz Susan & Pollishuke Mindy (1995): Aprendizaje Activo: Una organización de la clase centrada en el alumnado. NARCEA S.A. DE EDICIONES. Madrid
Serna Arango, Julián (1990): Borges y la Filosofía. Primera edición. Colección de escritores Risaralda, Pereira, Colombia. Editorial Graficas Olímpica. P. 15
Serna Gómez, Humberto (2014): Gerencia Estratégica. Décimo primera edición. Panamericana Editorial. Bogotá.
Read, Herbert (1955): Imagen e Idea, Fondo de Cultura Económica, Séptima reimpresión (1998), impreso en México.
Rodrizales, Javier (2006): Máscaras. Primera edición Xesus edita. Fundación Cultural. Pasto, Colombia.
Tobón Sergio (2006): Competencias en la Educación Superior. Eco ediciones. Bogotá.
Woolfolk, A. (1990): Psicología Educativa. PrenticeHall Hispanoamericana, México.
Zuleta, Estanislao (1989): Elogio de la dificultad y otros ensayos. 2007. Décima edición. Hombre nuevo editores. Medellín. Colombia.
______________ (1995): Educación y Democracia. Un Campo de Combate. Compilación Corporación Tercer Milenio. Primera Edición. Santa Fe de Bogotá – Colombia. Pág. 19 – 21.
Net grafía.
Definición de oportunidad. Disponible en: http://definicion.mx/oportunidad Recuperado [13 abril 2016].
Díaz Barriga Arceo, Frida & Hernández Rojas, Gerardo: Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Disponible en: http://www.facmed.unam.mx Recuperado [20 Abril 2016].
Gómez de Durán, Beatriz (2013): El aprendizaje cooperativo una buena opción para el aula. Rectora del Gimnasio Los Portales. Palabra maestra publicación del premio compartir al maestro. Año 13 numero 32 marzo de 2013 Bogotá Colombia. Disponible en: http://www.compartirpalabramaestra.org [Recuperado 27 Abril 2016]
Wohlers, Carlos (1999): Metodología Activa. Disponible en: https://plus.google.com Recuperado [02 Mayo 2016].