TIEMPOS DE PANDEMIA Y EL PAPEL DE LA FAMILIA EN LA EDUCACIÓN

Authors

  • Daniela Alejandra Narváez Riascos Facultad de Humanidades
  • Jenny Katherine Yépez Mueses Facultad de Humanidades

Keywords:

Role, Family, Education, Pendemic, Reflection

Abstract

The purpose of this article is to present an opinion from the different perspectives of analysis, regarding the role that the family plays in education and how it has been affected in its normally by the current pandemic. Supporting its foundation in different aspects of daily life, such as the experience you have with close relatives who are part of the adequacy of the educational process in different educational institutions, the experience in teaching practices and for sure the experience as students from the University of Nariño.
In addition, general aspects of the legalities that are stipulated regarding the duties of the family in the educational process and its function to guarantee their due fulfillment. Trying to reach a reflection that allows to visualize, analyze and investigate, the educational field in times of pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Constitución Política de Colombia, (1991). Capítulo 2. De los derechos sociales, económicos y culturales. Artículo 67. Recuperado de https://pdba.georgetown.edu/Constitutions/Colombia/colombia91.pdf

Departamento Nacional de Planeación, (noviembre de 2015). Tipologías de familias en Colombia: Evolución 1993-2014. Documento de trabajo No. 2016-1. Bogotá, Colombia. Recuperado de https://observatoriodefamilia.dnp.gov.co/Documents/Documentos%20de%20trabajo/D3-tipologias-evolucion_dic3-(1).pdf

Instituto Colombiano de Bienestar Familiar. (2010). Ley 1404 de 2010. Artículo 1. Recuperado de https://www.icbf.gov.co/cargues/avance/docs/ley_1404_2010.htm

Ley General de Educación, Ley 115 de 1994. Titulo 1. Disposiciones Generales. Artículo 7. Bogotá, Colombia. Editorial Centauros S.A.S. 2016

Ministerio de Educación Nacional, (2007). Guía No. 26. Cartilla para padres de familia. ¿Cómo participar en los procesos educativos de la escuela? Colombia. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-120646_archivo_pdf.pdf

Nieto, B., (10 de abril de 2019). El campesino.co. La voz del campo colombiano. Analfabetismo en Colombia, un problema ignorado y oprobioso. Recuperado de https://www.elcampesino.co/opinion-analfabetismo-en-colombia-un-problema-ignorado-y-oprobioso/

Noah, Y., (2015). Homo Deus. Breve historia del mañana.

Rodríguez, J., (jueves 23 de abril de 2020). El reflejo de la inequidad en el acceso a la tecnología de los estudiantes de Bogotá en tiempos de COVID-19. Recuperado de http://concejodebogota.gov.co/el-reflejo-de-la-inequidad-en-el-acceso-a-la-tecnologia-de-los/cbogota/2020-04-23/164058.php

Sistema Único de Información Normativa, (2005). Decreto 1286 de 2005. Recuperado de http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1259340

Published

2021-02-27

How to Cite

Narváez Riascos, D. A., & Yépez Mueses, J. K. (2021). TIEMPOS DE PANDEMIA Y EL PAPEL DE LA FAMILIA EN LA EDUCACIÓN. Revista Huellas, 7(1). Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/6304