DESARROLLO DE LA ESCRITURA CREATIVA A TRAVÉS DE LAS VIVENCIAS ESTUDIANTILES

Authors

  • Sonia Patricia Fuertes Mejía

Keywords:

Writing, creativity, esthetics, personal experiences, language

Abstract

This work is a consequence of the research, whose main
purpose is to develop the creative writing throughout
the students’ experiences. Project that because of its
epistemological essence makes part of the qualitative
paradigm and takes form inside the ethnographic
approach, as it is created and recreated from the
subjectivity and intersubjectivity that become student
experiences and constitute the nectar of all reading and
writing authentic process.
The development of the creative writing in the school
setting is truly important as it allows breaking schemes
established by the instrumental writing imposed and
rooted in the students through the traditional education
which is limited to the transmission and repetition
of content, in many, cases out of context, sterile and
meaningless which prevent the development of creativity
and imagination in the teaching and learning process;
fragmenting in this way the vital relationship of the
student with writing, freedom, autonomy, interests,
dreams and fundamentally the life history of the students.
The art of writing is an esthetic experience that admits
no limits, and deserves to be explored and enriched from
all areas of knowledge since creative writing brings into
play the hybrid, novel, irascible, generous and magical
force of language. From this perspective, the experience
of writing transforms the worldviews forged in culture and
enriches the multiple ways of artistic expression which
flow together in the development of creativity in various
scenarios of human life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajello, A. (02 de enero-junio de 2009). La motivación para
aprender: Manual de psicología de la Educación. C. pontecorvo
(Coord), 33(2), 251-271.
Alonso, F. (2017). Didáctica de la escritura creativa. Revista
de investigación e innovación educativa (28), 51-65.
Arcila, C. (2017). Lectura y escritura en apertura a nuevos
lenguajes: una relación desde el maestro artesano.
Perseitas, 5(2). Obtenido de https://www.funlam.edu.co/
revistas/index.php/perseitas/article/view/2423/1840
Ávila, A. C. (2017). Ambientes de aprendizaje y escritura
creativa: mejorando la producción textual. Bogotá, D.C.:
Universidad Pedagógica Nacional.
Bachelard, G. (1982). La poética de la ensoñación. México,
D.F., México: Fondo de Cultura Económica.
Bajtin, M. M. (1999). Estetica de la creación verbal. (décima
edición ed.). Buenos Aires, Argentina: Siglo XXI editores.
Barthes, R. (1982). El placer del texto y lección inagural.
Barcelona, España: Siglo XXI.
Blanchot, M. (1994). El Dialogo Inconcluso. Caracas,
Venezuela: Monte Avila editor.
Cárdenas, M., & Rivera, J. (enero-marzo de 2006). El análisis
del discurso en el aula: una herramienta para la reflexión.
Educere, 10(10), 43-48. Recuperado el 22 de 04 de 2021, de
https://www.redalyc.org/pdf/356/35603207.pdf
Carmona, M., & Hernández, (2017). La escritura, una
experiencia de paz. Transformación de la comprensión de
paz, a través de la producción escrita, en niños y niñas de
quinto grado. Aletheia, 9(2), 36-55.
Colom, A. J. (2015). La vida en las palabras. Escritura y subjetividad.
Barcelona: Universitat Pompeu Fabra.
Constitución Política de Colombia. (1991). Bogotá D.C,
Colombia: Legis.
Díaz, C., Acosta, R., Sáez, F., Rojas, C., Ávila, J., & Flores,
J. (2017). Estrategias Didácticas: para el aprendizaje
significativo en contextos universitarios. Concepción,
Chile: Unidad de Investigación y Desarrollo Docente.
Encinas, I. (marzo de 1994). El modelo etnográfico en la
investigación educativa. Revista Educación, 3(5), 43-57.
Gómez, L., & Pulido, O. (2017). Sobre la escritura como
experiencia. Didáctica, Aprendizaje y Escritura, 8(16), 9-13.
Gonzales, C., & Martell, L. (enero-abril de 2013). El análisis
del discurso desde la perspectiva foucauldiana: método y
generación del conocimiento Ra Ximhai. Ra Ximhai, 9(1),
153-172.
Guzmán, B. Y., & Bermúdez, J. P. (2019). Escritura creativa en
la escuela. Revista Fundación Dianet, 18(1), 80-94.
Hans, R. J. (1986). Asthetische Erfahrung und Literarische
Hermeneutik (Vol. 15). Frankfort, Kentucky.
Hunab, K. (1999). Obras de Aristoteles: La retórica (1a
edición ed.). Madrid, España: Editorial credos S.A.
Idarraga, M. I., & Hernandez, L. A. (2018). La escritura, una
experiencia de paz. Transformación de la comprensión
de paz a través de la producción escrita en niños de
quinto grado. Aletheia. Revista de Desarrollo Humano,
Educativo y Social Contemporáneo, 10(1), 78-97. Obtenido
de http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_
abstract&pid=S2145-03662018000100078&lng=en&nrm=
iso&tlng=es
Institución Educativa Nuestra Señora de Las Lajas. (2020).
Proyecto Educativo Institucional. Ipiales, Colombia:
Institución Educativa Nuestra Señora de Las Lajas.
Isaza, L. S. (2015). Hacia una contextualización de las
dificultades en el aprendizaje de la lectura y la escritura.
Revista Educación Y Pedagogía, 13(31), 113-133.
Iser, W. (1987). El arte de leer: Teoría del efecto estético.
Madrid, España: Taurus.
Larrosa, J. (2003). La experiencia de la lectura. México D.F,
México: FCE.
Martínez, M. (julio - septiembre de 2009). Hacia una
Epistemología de la Complejidad y Transdisciplinariedad.
Utopía Y Praxis Latinoamericana, 14(46), 11-31. Obtenido
de https://produccioncientificaluz.org/index.php/utopia/
article/view/2858/2857
Ministerio de educación Nacional. (1994). Ley 115: Ley
General de Educación. Bogotá D.C, Colombia: El Ministerio.
Ministerio de Educación Nacional. (2011). Plan de área Lengua
Castellana. Colombia: MINEDUCACIÓN.
Naranjo, M. L. (2009). Motivación: perspectivas teóricas y
algunas consideraciones de su importancia en el ámbito
educativo. Educación, 33(2), 153-170.
Piché, C. (1989). Experiencia estética y hermenéutica literaria.
Ideas y valores, 430.
Rainer, M. R. (1993). Las Elegias de Duino. Literatura.es.
Ramírez, R. (2020). Sensible Razón De Leer Y De Escribir (1aed.). San Juan de Pasto, Colombia: Universidad de Nariño.
Rilke, R. (1992). Octava elegía de Duino. México D. F.:
Editorial Centauro.
Rodari, G. (1999). Gramática de la fantasía: Introducción al
arte de inventar historias. Santafe de Bogotá, Colombia:
Panamericana.
Samudio, E. D., & Escobar, M. Y. (2017). Enseñanza de la
escritura mediante la implementación de una propuesta
didáctica con estudiantes del grado quinto de la I.E.M.
libertad – sede Julián Bucheli “narrando, narrando, mi
vida voy contando – cuentidiario”. San Juan de Pasto:
Universidad Santo Tomás.
Tamayo, M. (1982). El método científico, la interdisciplinariedad
y la Universidad. Cali, Colombia: ICESI.
Valéry, P. (1993). El cementerio marino. Bogotá D.C,
Colombia: El áncora.
Yelin, J. (2019). Leer y escribir la vida. Aproximaciones a
una perspectiva biopoética. Literatura: teoría, historia,
crítica, 21(1), 321-336.

Published

2022-10-25

How to Cite

Fuertes Mejía, S. P. (2022). DESARROLLO DE LA ESCRITURA CREATIVA A TRAVÉS DE LAS VIVENCIAS ESTUDIANTILES. Revista Huellas, 8(2), 16–25. Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/7695