LA LETRA CON AMOR ¡SI ENTRA! UN CAMINO A LA INCLUSIÓN

Authors

  • Alejandra María Roldán Zuluaga

Keywords:

Pedagogical practices, reading and writing, pedagogical activities, emotional intelligence

Abstract

The objective of this educational experience is to propose
ludic-pedagogical activities that favor the process of the
acquisition of reading and writing, based on the inclusion
models; taking into account the articulation of emotional
education in the Manuel Mejía Vallejo School of the 1st
grade in the city of Envigado-Antioquia.
The methodology used was through the qualitative
paradigm, implementing the case study which allowed
linking theory with praxis, supported by Montessori
pedagogy. This practice was carried out with 15 children
between the ages of 5 and 6 years old, with whom playful
workshops were implemented that sought to inquire
about their interests and games that allowed interaction
between peers and awaken the desire to learn to read and
write.
This type of methodologies allowed a reflective act on the
acquisition of knowledge through the application of the
metacognition ladder. It is concluded that the proposed
activities facilitate the acquisition of reading and writing
while favoring cooperative learning, which is in line with a
process of inclusion in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Berrocal, P. F., & Pacheco, N. E. (2005). La Inteligencia Emocional
y la educación de las emociones desde el Modelo de Mayer y
Salovey
Goleman Daniel, La práctica de la inteligencia emocional (1998)
inteligencia social: la nueva ciencia de las relaciones humanas
(2006).
Goleman, D. (2018). Inteligencia emocional. Editorial Kairós.
Howell, T. J. (2014). Daniel Goleman–Emotional Intelligence.
Instructor.
Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado,
19(3),63-93.
Salovey, P., & Mayer, J. (1990). Inteligencia emocional.
Imaginación, Conocimiento y Personalidad, 9(3), 185-211.
Trujillo Flores, M. M., & Rivas Tovar, L. A. (2005). Orígenes, evolución
y modelos de inteligencia emocional. Innovar, 15(25), 9
Buj Pereda, J. (2017). La educación emocional en el aula:
Propuestas didácticas para niños y niñas de 6 a 12 años.
EDITORIAL; 1.er, edición (19 enero 2017).
Congreso de Colombia. (11 de septiembre de 1997). https://
claro sus gustos, deseos y necesidades para brindar una
formación de óptima calidad, ya que esto facilita estar
atentos a los cambios emotivos permanentes de los
estudiantes y a sus avances educativos.
www.mineducacion.gov.co. Obtenido de https://www.
mineducacion.gov.co: https://www.mineducacion.gov.
co/1621/articles-104840_archivo_pdf.pdf
EL CONGRESO DE LA REPÚBLICA DE COLOMBIA. (8 de febrero
de 1994). https://www.mineducacion.gov.co/. Obtenido
de https://www.mineducacion.gov.co/: https://www.
mineducacion.gov.co/1621/articles-85906_archivo_pdf.pdf
Extremera, N., & Kaplan, C. (2 de octubre de 2019). Educación
socioemocional: implicaciones teóricas y evidencias científicas.
Voces de la educación, pág. 3.
Extremera, N., & Kaplan, C. (2 de octubre de 2019). Educación
socioemocional: implicaciones teóricas y evidencias científicas.
Voces de la educación, pág. 6.
Herrera Torres, L., & Buitrago Bonilla, R. E. (24 de septiembrediciembre
de 2019). Emociones en la educación en Colombia,
algunas reflexiones. Pág. 3.
Pérez Escoda, N., & Filella Guiu, G. (3 de junio de 2019). Educación
emocional para el desarrollo de competencias emocionales en
niños y adolecentes. Universidad pedagógica y tecnológica de
Colombia, pág. 4.
UNIR REVISTA. (7 de diciembre de 2021). Método global de
lectura: te aconsejamos cómo aplicarlo en el aula. UNIR, la
universidad en intenet, pág. 4.
(EL CONGRESO DE LA REPÚBLICA DE COLOMBIA, 1994)
(Congreso de Colombia, 1997)
Nombre y filiación de autor
Alejandra Maria Roldán Zuluaga

Published

2022-10-25

How to Cite

Roldán Zuluaga, A. M. (2022). LA LETRA CON AMOR ¡SI ENTRA! UN CAMINO A LA INCLUSIÓN. Revista Huellas, 8(2), 38–42. Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/7698