SIGNIFICANT TRANSFORMATION OF TEACHING – LEARNING IN THE CLASSROOM

Authors

  • Tatiana Marcela Erazo Suancha

Keywords:

pedagogy, education, scientific knowledge, science teaching, meaningful learning, diversity in the classroom

Abstract

This article presents a bibliographic review of pedagogy as a regulatory tool of education. In this sense, this document intends to analyze and understand how pedagogy originated and how, thanks to it, teaching practices have been improved for students to acquire and understand their environment in a significant way. The unit of analysis was 11 texts selected in an ordered review of 1582 scientific articles, books, legislative-legal textbooks, and a thesis, published between 1991-2019, in Google Scholar and the database of the University of Nariño. In addition, the criteria used to select documents that contribute to this review are within the methodology. From the analysis, results, and integration of the information, it was possible to respond to "how, over time, new knowledge has been generated about the development of teaching practices that are more accessible to the community, which contribute to the meaningful learning of students in formal and informal establishments thanks to pedagogy”. The contributions that this research gives allow us to suggest that future teachers should aim to promote meaningful learning by providing students the opportunity to use what they have learned, develop critical and reflective thinking, and help them build their personal and social identity by taking into account the diversity in the classroom and contributions granted by pedagogy. Thus future teachers must have scientific knowledge of the disciplinary field to be taught and about the science of pedagogy in order to develop effective and significant teaching-learning processes for students. Finally, this article makes significant contributions for those teachers who are in training and are interested in renewing teaching-learning practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez, C.M. (1998). Pedagogía como Ciencia o Epistemología de la Educación. La Habana: Félix Varela. Citado por: Mato Tamayo, J. Vizuete Toapanta, J. C. & Peralvo Arequipa, C. D. R.

(2019). Introducción a la pedagogía. Editorial Académica Universitaria (Edacun).. https://elibro.net/es/ereader/udenar/151750?page=123

Aulaplaneta, área de educación del Grupo Planeta. (2019). 5 ejemplos de pedagogías alternativas. https://www.compartirpalabramaestra.org/recursos/infografias/5-ejemplos-de-pedagogias-alternativas

Bedoya Madrid, J. I. (2018). Epistemología y pedagogía: paradigmas de la pedagogía en la educación (7a. ed.).. Ecoe Ediciones. https://elibro.net/es/ereader/udenarecoe/126557?pag e=222

Buxarrais, M. (2019). La restauración de la pedagogía. Apuntes de Pedagogía ¿Qué es la pedagogía? https://www.cdlmadrid.org/wpcontent/uploads/2018/12/062019.pdf

Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 10. 7 de julio de 1991 (Colombia).

Constitución Política de Colombia [Const]. Art. 67. 7 de julio de 1991 (Colombia).

Gómez Sarmiento, M. (2018). Epistemología y pedagogía: fundamentos histórico-críticos de la ciencia de los docentes.. Editorial Brujas. https://elibro.net/es/ereader/udenar/106362?page=3

Labarrere, G., y Valdivia, G. (2001). Pedagogía. Editorial: Pueblo y Educación. Citado por: Mato Tamayo, J. Vizuete Toapanta, J. C. & Peralvo Arequipa, C. D. R. (2019). Introducción a la pedagogía. Editorial Académica Universitaria (Edacun).. https://elibro.net/es/ereader/udenar/151750?page=123

Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la ley general de educación. 8 de febrero de 1994. D.O. No. 41.214.

Ley 30 de 1992. Por la cual se organiza el servicio público de la Educación Superior. 29 de diciembre de 1992. D.O. No. 40.700.

Mato Tamayo, J. Vizuete Toapanta, J. C. & Peralvo Arequipa, C. D. R. (2019). Introducción a la pedagogía. Editorial Académica Universitaria (Edacun).. https://elibro.net/es/ereader/udenar/151750?page=123

Muzás, M. D. (2012). Propuestas metodológicas para profesores reflexivos cómo trabajar con la diversidad del aula.. Narcea Ediciones. https://elibro.net/es/ereader/udenar/102006?page=16

Resolución 2343 de 1996 [Ministerio de Educación Nacional]. Por la cual se adopta un diseño de lineamientos generales de los procesos curriculares del servicio público educativo y se establecen los indicadores de logros curriculares para la educación formal. 5 de junio de 1996.

Salcedo, L. (2019). Políticas colombianas de bilingüismo frente al aprendizaje del inglés en octavo semestre de ingeniería de sistemas - Corporación Universitaria Latinoamericana de Barranquilla. [Tesis de pregrado, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. Archivo digital. https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/1059 6/31526/lmsalcedov.pdf sequence=1&isAllowed=y#:~:text=En%20primera%20instancia%2C%20el%20

programa,la%20creaci%C3%B3n%20de%20divers os%20proyectos

Santos, M. (2019). ¿Qué es y qué no es la pedagogía? Apuntes de Pedagogía ¿Qué es la pedagogía? https://www.cdlmadrid.org/wpcontent/uploads/2018/12/062019.pdf

Published

2024-02-26

How to Cite

Erazo Suancha , T. M. . (2024). SIGNIFICANT TRANSFORMATION OF TEACHING – LEARNING IN THE CLASSROOM. Revista Huellas, 9(2). Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/8498