LITERATURE REVIEW ARTICLE ON THE IMPORTANCE OF TEACHING STRATEGIES IN EDUCATION
Keywords:
pedagogical strategies, education, meaningful learning, cooperative work, teachingAbstract
The purpose of this research was to systematically review studies on the importance of pedagogical strategies in education, either from primary school to the university level in the Latin American context; with the aim of being able to demonstrate that strategies and didactics in education; they are very important for students; since, thanks to these, significant learning can be achieved and students will be made more functional with the valuable information that they will retain in their minds for their entire lives. This work began with the search for different important articles that deal with this topic in academic Google. The analysis of the selected studies revealed aspects such as: a) pedagogical strategies are very important when teaching; since, thanks to these, the teacher can manage to develop various potentials that students have when it comes to being involved in education together with these educational structures, b) these strategies; If they are implemented in a bad way or inefficient procedures are carried out, the most affected will be the students, since they are the central focuses to use these practices in their educational space, since in this way, they will not be able to develop the sufficient potential for its future, c) the continuous use of inadequate pedagogical methodologies will make education inefficient, both for teachers and students, since there is no valuable development when it comes to learning; Therefore, it is suggested to look for the best strategies to achieve significant learning. Concluding that, in recent years; the publications and the use around the subject of formative tactics rose, highlighting the importance of cooperative and meaningful learning, the development of the potential of the students and the cognitive, etc. Finally, it is highlighted that the application of these didactic plans is essential when teaching, since thanks to these; there can be a cooperative development between the student together with the teacher in education, thus having a positive impact on learning.
Downloads
References
Ambrose, S. A., Bridges, M. W., Lovett, M. C., Norman, M. K., y Diprieto, M. (2017). Cómo funciona el aprendizaje. 7 principios basados en la investigación para una enseñanza inteligente. Editorial Universidad del Norte. https://www.redalyc.org/journal/280/28066593015/28066593015.pdf
Castillo, V., Yahuita, J., y Garabito, R. (2006). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Cuadernos del Hospital de Clínicas, 51(1), 96-101.
https://www.redalyc.org/journal/280/28066593015/28066593015.pdf
Cifuentes, P., y Meseguer, P. (2015). Trabajo en equipo frente a trabajo individual. Ventajas del aprendizaje cooperativo en el aula de traducción. Tonos Digital: Revista de Estudios Filológicos, (28), 1-21.https://www.redalyc.org/journal/280/28066593015/28066593015.pdf
Díaz, F & Hernández, G. (1999). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. Una interpretación constructivista. México D.F.: Mc Graw – Hill.
García, García, Garcés & Corbalán (2021) La investigación en la formación docente inicial. Una mirada desde la perspectiva socio transformadora. Revista Multidisciplinaria del consejo de Investigación Saber. http://ve.scielo.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1315-01622015000100017
Hernández (2021). Revista de Ciencias Sociales (Ve), Estrategias pedagógicas para el aprendizaje y desarrollo de competencias investigativas en estudiantes universitarios, Universidad del Zulia, Venezuela. https://www.redalyc.org/journal/280/28066593015/28066593015.pdf
Kohler (2005) Artículos, Importancia de las estrategias de enseñanza y el plan curricular, Universidad de San Martín, seccional de Porres.
http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-48272005000100004
Klimenco, O. (2009). La enseñanza de las estrategias cognitivas y metacognitivas como una vía de apoyo para el aprendizaje autónomo en los niños con déficit de atención sostenida (2009). Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 27. Acceso: http://revistavirtual.ucn.edu.co/
Lay N., Ramírez, J., y Parra, M. (2019). Desarrollo de conductas ciudadanas en estudiantes del octavo grado de una institución educativa de Barranquilla. En R. López, Memorias del I Congreso Internacional en Educación e Innovación en Educación Superior. Caracas, Venezuela. Fondo Editorial UPEL.https://www.redalyc.org/journal/280/28066593015/28066593015.pdf
Lopera (2020). Importancia de la aplicación de estrategias pedagógicas para el fomento de la autonomía, Especialización en pedagogía para el desarrollo del aprendizaje autónomo, Universidad nacional abierta y a distancia – UNAD, Bogotá.
https://repository.unad.edu.co/bitstream/handle/10596/34792/jaloperar.pdf?sequence=3
López, G., y Acuña, S. (2015). Aprendizaje cooperativo en el aula. Inventio. La Génesis de la Cultura Universitaria en Morelos, 7(14), 28-37. https://www.redalyc.org/journal/280/28066593015/28066593015.pdf
NAVARRO, E. (1999). Cómo elaborar mapas conceptuales en primaria, secundaria y superior. Lima: JC Ediciones y distribuciones. http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_nlinks&ref=1322272&pid=S1729-4827200500010000400003&lng=pt
SIMÓN, A. (2004). “Propuesta de aplicación de los mapas conceptuales en un modelo pedagógico semipresencial”. En http://www.campus-oei.org/revista/deloslectores/493Cuevas
Valbuena, A. (2017). Yo no quiero ir a esta escuela: Los pecados de nuestro sistema educativo. Finis Terrae Ediciones. https://www.redalyc.org/journal/280/28066593015/28066593015.pdf
Vallet-Bellmunt, T., Rivera-Torres, P., Vallet-Bellmunt, I., y Vallet-Bellmunt, A. (2017). Aprendizaje cooperativo, aprendizaje percibido y rendimiento académico de la enseñanza de marketing. Educación XX1, 20(1), 277-297. https://doi.org/10.5944/educxx1.17512