EPISTEMOLOGY AND ITS RELATIONSHIP WITH THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE CURRENT SCHOOL

Authors

  • Edgar Geovanny Jojoa Chaná

Keywords:

Epistemology, education, science, technology, teaching, learning

Abstract

The purpose of the research was to review and analyze studies on epistemology and its relationship
with the contemporary educational process. A search was carried out in the Scielo, AVA and Proquest databases, covering the period between 1978 and 2023. It was found that educational epistemology plays a crucial role in providing a framework for reflection, research and transmission of scientific knowledge, as defined by Castañeda (2008). This discipline contributes to satisfying the
growing demand for knowledge in today’s society. The results of the analysis indicate the importance
of integrating the teaching-learning process with the active construction of knowledge. The school emerges as an essential training environment where the development of reflective and critical skills in students is encouraged, enabling them to apply their knowledge in complex and challenging
contexts. This approach promotes a collaborative and technologically supported solution to address
outstanding social problems

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa. Un punto de vista cognoscitivo. México:

Bateson, G. (2006). Una unidad sagrada. Pasos ulteriores hacia una ecología de la mente.

Bravo, R. (2021). La declaración PRISMA 2020: una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas.

Castañeda, M. (2008). Metodología de la investigación feminista. México: Centro de Investigaciones Interdisciplinarias en Ciencias y Humanidades de la Universidad Nacional Autónoma de México.

Delgado, C. J. El pensamiento de Marx es compatible con la teoría de la complejidad. Juventud Rebelde, Cuba, viernes 23 de enero de 2009. Entrevista concedida al periodista Giovanni Fernández Valdés.

Esteve, J., Franco, S.& Vera, J. (1995). Los profesores ante el cambio social.

Ceberio, Marcelo y Paul Watzlawick. 1998. La Construcción del Universo. Herder. Barcelona.

Cortés, Fernando y Manuel Gil. 1997. El Constructivismo Genético y las Ciencias Sociales: Líneas Básicas para una Reorganización Epistemológica. En: La epistemología

genética y la ciencia contemporánea, de Rolando García (coord.). Editorial Gedisa, Barcelona, España.

Gallego, M.J. (1996). La tecnología educativa en acción.

Cabero Almenara, J. (2000). Las nuevas tecnologías dela información y la comunicación:

aportaciones a la enseñanza. Jaramillo, L. 2003. ¿Qué es epistemología?

Gil, J. (1996). Metodología de la investigación cualitativa Zygmunt, B. (2000). Modernidad liquida. Traducido por Mirta, R. y Arrambide, J. (2004)

Gonzáles, J. & Illescas, J. (2003). Acerca de la ontología, gnoseología y epistemología de lo humano integral. O del ser en su estar siendo-ocurriendo-sucediendo siempre nomás.

Lorenzano, C. (2005). La epistemología, herramienta para pensar la ciencia. Boletín de la Biblioteca del Congreso de la Nación. Buenos Aires, 122, 155-178.

Hinojo, M. A. & Fernández, A. (2012). El aprendizaje semipresencial o virtual: Nueva metodología de aprendizaje en Educación Superior. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 10 (1), pp. 159-167.

Martínez, M. (2006). Formación para la ciudadanía y educación superior.

Politécnico Grancolombiano & POLITÉCNICO GRANCOLOMBIANO. (2020, 30 marzo). Método y

objeto de estudio de la epistemología. https://www.coursehero.com/. Recuperado 4 de abril de 2023, de https://www.coursehero.com/file/58501666/cienciascopiapdf/

Popper, K. R. (1962), La Lógica de la investigación científica, Sánchez Zabala, V. (trad.)

Tamayo y Tamayo, Mario. 1997. El Proceso de la Investigación Científica. México. Limusa Noriega Editore

Published

2024-02-26

How to Cite

Jojoa Chaná, E. G. (2024). EPISTEMOLOGY AND ITS RELATIONSHIP WITH THE EDUCATIONAL PROCESS IN THE CURRENT SCHOOL. Revista Huellas, 9(2). Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/8500