TEACHER TRAINING IN THE AREA OF LANGUAGE IN LATIN AMERICA BASED ON A PEDAGOGY OF LIBERATION
Keywords:
liberation pedagogy, Paulo Freire, teaching, learning, languagesAbstract
The purpose of this review article was to make a documentary review about teacher training in the language area in Latin America based on Paulo Freire's liberation pedagogy. The importance and how a liberation pedagogy can be used in this context is explained and the importance of critical thinking, dialogue and social transformation in education is emphasized. The analysis of the different articles found makes it possible to identify and deepen aspects such as: a) teacher training in Latin America, b) the pedagogy of liberation in language teaching, c) strategies and knowledge to be implemented (resulting from topics addressed throughout the semester in the subject of Epistemology and Pedagogy of the Spanish-English program). After the documentary review and argumentation, this article concludes that the pedagogy of liberation can be a valuable tool to improve language teaching in Latin America, promote social justice and equity in the region due to that can help pre-service teachers address the social, economic, and political challenges facing Latin American communities.
Downloads
References
Benitez, Orquides. (2006). Las tareas comunicativas en el aprendizaje de lenguas extranjeras: una alternativa para el desarrollo de habilidades comunicativas. http://englishstudiesuz.tripod.com/obenmen.pdf
Duhalde, Miguel Ángel. Pedagogía crítica y formación docente. En publicación: Paulo Freire. Contribuciones para la pedagogía. Moacir Godotti, Margarita Victoria Gomez, Jason Mafra, Anderson Fernandes de Alencar (compiladores). CLACSO, Consejo Latinoamericano de Ciencias Sociales, Buenos Aires. Enero 2008. ISBN 978-987-1183-81-4 http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/campus/freire/20Duhal.pdf
Fernández Espinosa¹, Cira Eugenia, & Villavicencio Aguilar², Carmita Esperanza. (2016). Mediación docente: una mirada desde Paulo Freire. Fides et Ratio - Revista de Difusión cultural y científica de la Universidad La Salle en Bolivia, 12(12), 47-60. http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2071081X2016000200004&lng=es&tlng=es.
Flórez, Rafael 1994 Hacia una pedagogía del conocimiento. http://biblio3.url.edu.gt/Libros/2012/hacia_peda/5.pdf
Freire, Paulo. Pedagogía del oprimido, Pedagogía de la esperanza, Pedagogía de la autonomía. Saberes necesarios para la práctica educativa, (1985a), (1992b),(1997c). https://www.servicioskoinonia.org/biblioteca/genera l/FreirePedagogiadelOprimido.pdf
https://redclade.org/wp-content/uploads/Pedagog%C3%ADa-de-la-Esperanza.pdf
https://redclade.org/wp-content/uploads/Pedagog%C3%ADa-de-la-Autonom%C3%ADa.pdf
Nunan, D. (1988). El plan de estudios centrado en el alumno. Prensa de la Universidad de Cambridge, Cambridge.http://dx.doi.org/10.1017/CBO9781139524506
Philominraj, A., Ranjan, R., & Yañez, M. D. (2015). Paulo Freire y el cambio de paradigma en la enseñanza y el aprendizaje del idioma: un estudio de caso sobre chile-India https://doi.org/10.34117/bjdv6n5-567
Vílchez, Enrique. (2021) Redescubriendo la pedagogía de la esperanza de Paulo Freire https://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/15538/21748