FORMATIVE EVALUATION IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS

Authors

  • Martha Inés Guerra Chicaiza
  • Diana Yolima Ortega Revelo
  • Walter Miguel Benavides Aguirre

Keywords:

Formative Assessment, Teaching Process, Learning

Abstract

The article presents the results obtained from the documentary review that was carried out to focus attention on a topic present in educational communities, such as the importance of formative evaluation to strengthen and motivate the teaching - learning process, offering students equal opportunities and the possibility of improvement and development of skills.
The research is documentary in nature from the perspective of different authors, leading it towards the explanatory scope and allowing an in-depth approach to the phenomenon studied, the above based on a theoretical framework that arises from the review of theoretical information from different contexts of the problematic.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beltrán-Villamizar, Y. I., Martínez-Fuentes, Y. L., & Vargas-Beltrán, Á. S. (2015). El sistema educativo colombiano: Avances y retos. Educación y Educadores, (2015: p. 6).

Bloxham, S., & Boyd, P. (2007). Developing effective assessment in higher education: a practical guide. Maidenhead: Open University Press

Brown, S., & Glasner, A. (2003). Evaluar en la Universidad. Problemas y nuevos enfoques. Madrid: Narcea.

Castro, H., Martínez, E., & Figueroa, Y. (2009). Fundamentaciones y orientaciones para la implementación del Decreto 1290 del 16 de abril de 2009. Evaluación del aprendizaje y promoción de los estudiantes en los niveles de educación básica y media. Bogotá: MEN.

Cabrera, F. A. (2000). Cómo afrontar los procesos de Evaluación Formativa. (pp. 146-197). Madrid, España: Síntesis.

Casanova, A. (1998). La evaluación educativa. Escuela básica. SEP.

Córdoba, F. J. (2017). La evaluación de los estudiantes: una discusión abierta. Revista Iberoamericana de Educación. Recuperado de: https://www.google.com.co/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rj

Chaviano Herrera O, Baldomir Mesa T, Coca Meneses O, Gutiérrez Maydata A. (2016), La evaluación del aprendizaje: nuevas tendencias y retos para el profesor. EDUMECENTRO [Internet]. 2016 [citado 20 Feb 2017];8(4): [aprox. 15 p.]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-28742016000700014&lng=es

Clifton, C. Chadwick, C. & Rivera, N. (1997). La evaluación formativa para el docente. México, D.F.

Gutiérrez, C., Hortigüela, D., Peral, Z., & Pérez, Á. (2018). Percepciones de alumnos del Grado en Maestro de Educación Primaria con Mención en Educación Física sobre la adquisición de competencias. Estudios Pedagógicos, 44(2), 223-239.

González, G., Barbero, J., Bores, N., & Martínez, L. (2014). (Re) construction of a teacher´s identity from his initial training: autobiographical narration. The Open Sports Science Journal, 7, 113-120.

Hamodi C, López Pastor VM, López Pastor AT. (2017) Medios, técnicas e instrumentos de evaluación formativa y compartida del aprendizaje en educación superior. Perfiles Educativos [Internet]. 2015 [citado 25 Feb 2017];37(147): [aprox. 16 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982015000100009&lng=es&tlng=es

Jodelet (1986), "La representación social: fenómenos, concepto y teoría", en S. Moscovici, Psicología social II, Pensamiento y vida social. Psicología social y problemas sociales, Barcelona, Paidós, pp. 469- 494.

Guía de Formación Evaluativa, (2016) ,documento recuperado de: https://www.santiagoapostolcabanyal.es/wp-content/uploads/2017/08/Gu%C3%ADa-de-evaluaci%C3%B3n-educativa.pdf

Lee, C. (2010). El lenguaje en el aprendizaje de las matemáticas. Madrid: Morata

López. (2013), Evaluación formativa y compartida en la universidad: clarificación de conceptos y propuestas de intervención desde la Red Interuniversitaria de Evaluación Formativa.

López Pastor VM. Evaluación formativa y compartida en la universidad: clarificación de conceptos y propuestas de intervención desde la Red Interuniversitaria de Evaluación Formativa. Psychology, Society & Education [Internet]. 2012 [citado 21 Feb 2017];4(1): [aprox. 14 p.]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3961371

Martínez Rizo F. (2013) Dificultades para implementar la evaluación formativa: Revisión de literatura. Perfiles Educativos [internet]. 2013 [citado 23 Feb 2017];35(139): [aprox. 22 p.]. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0185-26982013000100009&lng=es&tlng=es

Maturana, L. (2015). Evaluación de aprendizajes en el contexto de otras lenguas. Medellin: FUNLAM.

Ministerio De Educación Nacional (1997): La evaluación en el aula y más allá de ella: lineamientos parala educación preescolar, básica y media. Bogotá, Ministerio de Educación Nacional de Colombia.

Ministerio de Educación Nacional (2018) Orientaciones para el fortalecimiento del Sistema Institucional de Evaluación de los Estudiantes SIEE. Día E. Bogotá.

Mir V., Gómez T., Carreras Ll., Valentí M. Y Nadal A. (2005). Evaluación Y Post-Evaluación En Ed. Inicial. Cómo evaluar y qué hacer después. Madrid: Narcea.

Perrenoud, P. (1991). Towards a pragmatic approach to formative evaluation. In P. Weston (Ed.), Assessment of pupils’ achievement: Motivation and school success (pp. 79–101). Amsterdam: Swets and Zeitlinger.

Ritchhart, R Y Perkins, D. (2008). Making Thinkin Visible. En: Educational Leadership. Vol. 65 | No. 5 Teaching Students To Think Pp. 57-61

Román, M. (2003). ¿Por qué los docentes no pueden desarrollar procesos de enseñanza aprendizaje de calidad en contextos sociales vulnerables? Revista persona y sociedad, 17(1). pp. 113-128.

Rosales C. (1990). Evaluar es reflexionar sobre la enseñanza. Madrid: Narcea.

Rotger, B. (1990). Evaluación formativa. Madrid: Cincel.

. Tejada Fernández J. (2011) La evaluación de las competencias en contextos no formales: dispositivos e instrumentos de evaluación. Rev de Educación [Internet]. 2011 [citado 24 Feb 2017];(354): [aprox. 15 p.]. Disponible en: http://www.revistaeducacion.educacion.es/re354/re354_29.pdf

Tomlinson, C., Moon, T. Y Imbeau M. (2015) Assessment And Student Success In A Differentiated Classroom Recuperado De: Http://Www.Ascd.Org/Ascd/Pdf/Siteascd/Publications/Assessm Ent-And-Di-Whitepaper.Pdf Consultado El 5 De Febrero De 2017.

Published

2024-02-26

How to Cite

Guerra Chicaiza , M. I. ., Ortega Revelo , D. Y. ., & Benavides Aguirre , W. M. . (2024). FORMATIVE EVALUATION IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS. Revista Huellas, 9(2). Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/8506