PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS EN ATENCIÓN A LA DIVERSIDAD DE ESTILOS DE APRENDIZAJE

Authors

  • Luz Dary Males Rosero

Keywords:

learning styles, pedagogical practices, teaching practices, diversity

Abstract

People have different characteristics when acquiring learning, therefore, identifying the learning styles of students is essential to achieve a quality education, with equal opportunities for all, in which teaching practices are developed taking into account the diversity of the educational population.

 

The current educational system should concentrate its efforts on the design of teaching methods that respond to the diversity of students and thus achieve a more inclusive education. Thus, the design of teaching strategies based on learning styles would provide essential elements to recognize students as individuals with unique social and cultural skills, which the teacher can enhance to contribute to a comprehensive education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnáiz, p. (2003). Educación Inclusiva. Una educación para todos. Málaga. Aljibe.

Carrion, V. L. R. (2019). Los estilos de enseñanza y la atención a la diversidad de estilos de aprendizaje en posgrado/Teaching Styles and Attention to Diversity of Postgraduate Learning Styles. Revista Internacional de Aprendizaje en la Educación Superior, 6(1), 35-42.

De Zubiria Samper, J. (2001). De la escuela nueva al constructivismo: un análisis crítico.Editorial Magisterio

Dueñas Buey, M. L., (2010). EDUCACION INCLUSIVA. Revista Española de Orientación y Psicopedagogía, 21(2), 358-366.

Figueroa Zapata, L. A., Ospina García, M. S., & Tuberquia Tabera, J. (2019). Prácticas pedagógicas inclusivas desde el diseño universal de aprendizaje y plan individual de ajuste razonable. IyD, 6(2), 4–14. https://doi.org/10.26620/uniminuto.inclusion.6.2.2019.4-14

Flórez Ochoa, R. (2001). Docente del siglo XXI: cómo desarrollar una práctica docente competitiva. McGraw-HILL INTERAMERICANA, S.A.

García Cabrero, B., Loredo Enríquez, J., & Carranza Peña, G. (2008). Análisis de la práctica educativa de los docentes: pensamiento, interacción y reflexión. Revista electrónica de investigación educativa, 10(SPE), 1-15

Gil Álvarez, J. L., Morales Cruz, M. (2019). Diversidad y educación personalizada en las aulas. la esencia del quehacer de la universidad inclusiva. Revista Universidad y Sociedad, 11(4), 475-480.

Miñan, E, A. (2018). Atención a la diversidad en el Aula de Educación Infantil. Granada: Fleming.

Ruiz Ospino, E. A. Sánchez Fontalvo, I. M. (2019). Qué piensan los profesores universitarios de los estilos de aprendizaje.. Editorial Unimagdalena. https://elibro.net/es/ereader/uniminuto/111706?page=12

Sebastian-Heredero, E. (2019). Estilos de aprendizagem. Um modelo de escala de observação docente para o estilo de aprendizagem – REApt –. Revista Ibero-Americana De Estudos Em Educação, 14(4), 2301–2317. https://doi.org/10.21723/riaee.v14i4.12384

Zambrano Acosta, J., Arango Quiroz, L., & Lezcano Rueda, M. (2018). Estilos de aprendizaje, estrategias de aprendizaje y su relación con el uso de las TIC en estudiantes de educación secundaria. Revista De Estilos De Aprendizaje, 11(21). https://doi.org/10.55777/rea.v11i21.1087

Published

2024-02-26

How to Cite

Males Rosero, L. D. . (2024). PRÁCTICAS PEDAGÓGICAS EN ATENCIÓN A LA DIVERSIDAD DE ESTILOS DE APRENDIZAJE. Revista Huellas, 9(2). Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/8510