This is an outdated version published on 2024-06-07. Read the most recent version.

Método montessori una alternativa diferente a la tradicional para aplicar en la educación

Authors

  • Marlyn Jasmin Rosero Estrada Universidad de Nariño

DOI:

https://doi.org/10.22267/huellas.2024101.2

Keywords:

Montessori Method, education, meaningful learning

Abstract

The present article is carried out with the aim of assessing the relevance of an education that departs from the traditional and provides autonomy to the learner through Montessori pedagogy and to provide hints of change to transform disengaged participation into active or energetic participation since to some extent, the responsibility for providing what is necessary for the seeds of the learner’s interest to germinate lies with the educator.
The methodology employed focuses on documentary research, an investigation that centers on texts such as articles, books, theses, and dissertations. This methodology allows for the collection of information about the Montessori method, from its inception to the effects it has had to date, as well as the contributions that arose from direct observation by its creator and the environment for the implementation of the method. It also highlights the importance and the possibility of integrating this method, primarily in primary and high school education, but also some possibilities in the university context. In summary, it confirms the significant implementation of the Montessori method in some levels of education, indicating that full learning can be developed through this new pedagogy.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alemán, D. (2017). Aplicación del método Montessori

a la asignatura Iniciación a la Actividad Emprendedora

y Empresarial. (Asignatura de 4º ESO). [Trabajo Fin de

Máster Modalidad Innovación Educativa]. Universidad

de la Laguna. https://riull.ull.es/xmlui/bitstream/

handle/915/7421/Aplicacion%20del%20metodo%20

Montessori%20a%20la%20asignatura%20Iniciacion%20

a%20la%20Actividad%20Emprendedora%20y%20

Empresarial.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Albán Tarambis, J. P. & Vela Rojas, K. M. (2021). El

método Montessori en el desarrollo integral de los

niños/as de 4 a 5 años. [Trabajo de titulación previo a

la obtención del Título de Licenciada en Ciencias de la

Educación. Mención Profesora Parvularia. Carrera de

Educación Parvularia]. UCE. http://www.dspace.uce.edu.

ec/handle/25000/23725

Burbano-Pantoja, V. M. Á., Munévar-Sáenz, A., &

Valdivieso-Miranda, M. A. (2021). Influencia del método

Montessori en el aprendizaje de la matemática escolar.

Revista de Investigación, Desarrollo e Innovación, 11(3),

-568. http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_

arttext&pid=S2027-83062021000200555

Britton, L. (2001). Jugar y aprender con el método

Montessori. Editorial PAIDÓS Educación. https://

pladlibroscl0.cdnstatics.com/libros_contenido_

extra/37/36433_ jugar_y_aprender_con_el_metodo_

montessori.pdf

Espinoza Freire, E. E. (2022). El método Montessori

en la enseñanza básica. Revista Conrado, 18(85),

-197. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_

arttext&pid=S1990-86442022000200191

Esteban, E. (2016) María Montessori y su método

educativo ¿es posible su aplicación en el aula de

educación secundaria y superior? En Mujeres de letras:

pioneras en el arte, el ensayismo y la educación. Mª

Gloria Ríos Guardiola, Mª Belén Hernández González,

Encarna Esteban Bernabé (eds.) Primera edición, pp. 1135-

, Región de Murcia, Universidad de Murcia. http://

www.carm.es/edu/pub/20_2016/libropdf/MUJERES_DE_

LETRAS_html.pdf

Gallardo-Mestanza, J., Obaco-Soto, E., & Herrera-Navas,

C. (2021). Aplicación del método Montessori: caso de

una escuela de Educación General Básica. Opuntia Brava,

(3), 251-266.

González, L. Lourdes, C. Belenguer, C., & Enrique, J. (1988).

Dios, método y orden: Comenio o la fundamentación

de la educación tradicional. En Historia de la educación.

Revista interuniversitaria Núm. 7 Pág. 123-136.

Guerrón, J. (2017) El método Montessori, como una

alternativa para lograr un aprendizaje significativo

en la etapa de escolaridad en los niños de segundo

a séptimo año de Educación Básica en la unidad

educativa “Despertar” de la Parroquia de Tumbaco,

Cantón Quito, provincia de Pichincha. [Trabajo de

grado de licenciatura, Universidad Técnica de Ambato].

Repositorio Universidad de Ambato. https://repositorio.

uta.edu.ec/jspui/bitstream/123456789/25095/1/

Luis%20Guillermo%20Rosero.pdf

Jiménez, A. (2009). La escuela nueva y los espacios para

educar. Revista Educación y Pedagogía, vol. 21, núm. 54.

Mistral, G. (2017). Pasión de enseñar (pensamiento

pedagógico). Valparaíso: Editorial de la Universidad de

Valparaíso.

Montessori, M. (2004). De l’enfant à l ’adolescent. Édition

originale de cet ouvrage. Editorial Descleé de Brouwer.

Montessori, M. (1982). El niño el secreto de la infancia.

Primera edición, mayo de 1982. Editorial Diana, s.a.

Montessori, M. (1986). La mente absorbente del niño.

Primera edición, noviembre de 1986. Editorial Diana, s.a.

Piaget, J. E. A. N. (1980). Teoría del desarrollo cognitivo

de Piaget. Creative Commons Attribution-Share Alike,

, 1-13.

Santerini, M. (2013). Grandes de la educación: Maria

Montessori. Padres Y Maestros / Journal of Parents and

Teachers, (349). https://revistas.comillas.edu/index.php/

padresymaestros/article/view/959

Stol Lillard, Angeline (2007), Montessori. The Science

Behind the Genius, Oxford University Press.

Published

2024-06-07

Versions

How to Cite

Rosero Estrada, M. J. . (2024). Método montessori una alternativa diferente a la tradicional para aplicar en la educación. Revista Huellas, 10(1). https://doi.org/10.22267/huellas.2024101.2