Aprendizaje de la electricidad y el magnetismo en contexto rural mediante el ABP
DOI:
https://doi.org/10.22267/huellas.2024101.5Keywords:
project-based learning, context, electricity, magnetism, strategyAbstract
This article is based on the research named “aprendizaje de la electricidad y el magnetismo aplicando el aprendizaje basado en proyectos”. this research set out a didactic strategy based on projects to teach physics to tenth an eleventh-grade students at Institucion educativa la Floresta in Sapuyes Nariño. For this, it makes an exhaustive analysis about official an institutional document, direct observation and surveys to students and teachers. As result, it demonstrated the lack of science syllabus which join the subjects and guide the teaching of physics from the transversality with the technical area. in the same way, it was found that the curriculum does not have concepts about electromagnetic events in biology and physics subjects. Therefore, this study aims to design support material based on project-based learning (ABP) which allow the student and teacher to follow step by step to help them to find a solution to a problem in their context.in this way, student achieve a meaningful learning about the concepts of electricity and magnetism which are stipulated in the basic learning standards and commit to the constructivist pedagogical model set out in the institution.
Downloads
References
Chacón Cardona, C. A. (2008). Problemáticas
fundamentales de la formación en física básica. Tecné,
Episteme y Didaxis, 2.
Chevallard, Y. (2012). Enseñar matemáticas en la
sociedad del mañana: un argumento a favor de un
contraparadigma emergente. En S. J. Cho, Actas del XII
Congreso Internacional sobre Educación Matemática
(págs. 173-187). Seoul: Springer Open.
Diaz Barriga, F. (2006). Enseñanza situada. Vínculo entre
la escuela y la vida. Ciudad De Mexico: McGraw-Hill
interamericana.
Garzón Florez, C., & Florez, A. (2006). Guía para el
maestro: modelo didactico para la enseñanza del
electromagnetismo. Revista colombiana de física, 1-2.
Hernández Martinez, M., & Villavicencio Torres, M.
(2017). Ambientes lúdicos para la enseñanza del
electromagnetismo en el bachillerato. Lat. Am. J. Phys.
Educ. Vol. 11, 2.
INEDAF. (Enero de 2022). Proyecto Educativo Institucional.
Sapuyes, Nariño, Colombia.
MEN. (1994). Ley General De Educacón. Bogotá.
Ministerio de Educación Nacional. (2002). ESTÁNDARES
BÁSICOS DE COMPETENCIAS EN CIENCIAS SOCIALES Y
CIENCIAS NATURALES. Bogotá.
Nacional, M. D. (1994). Ley general de educación 115.
Bogotá.
Narvaez Burgos, I. (2014). La indagación como estrategia
en el desarrollo de competencias científicas, mediante
la aplicación de una secuencia didáctica en el área de
ciencias naturales en grado tercero de básica primaria.
Bogotá: Universidad Nacional.
Niño, V. (2012). La física en Colombia. Universidad
Nacional, 1 - 10.
Ruiz, G. (2013). La teoría de la experiencia de John
Dewey: significación histórica y vigencia en el debate
teórico contemporáneo. Foro de educación, 103-124.
Tamayo, & Tamayo, M. (2008). El Proceso de la
Investigación Científica. Ciudad De Mexico.: Limusa.
Taylor, S., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos
cualitativos de investigación. Barcelona: Paidos.
Toledo Morales, P., & Sanchez Garcia, J. (2018).
APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS: UNA
EXPERIENCIA UNIVERSITARIA . Profesorado revista de
curriculo y formación de profesorado, 471 - 491.
Valle Taiman, A., & Manrique Villavicencio, L. (2022). La
Investigación Descriptiva con Enfoque Cualitativo en
Educación. Facultad de educación PUCP, 1 - 57.
Published
Versions
- 2024-08-20 (2)
- 2024-06-07 (1)