This is an outdated version published on 2024-06-07. Read the most recent version.

Aprendizaje de la electricidad y el magnetismo en contexto rural mediante el ABP

Authors

  • Francisco Javier Cortes Jaramillo

DOI:

https://doi.org/10.22267/huellas.2024101.5

Keywords:

project-based learning, context, electricity, magnetism, strategy

Abstract

This article is based on the research named “aprendizaje de la electricidad y el magnetismo aplicando el aprendizaje basado en proyectos”. this research set out a didactic strategy based on projects to teach physics to tenth an eleventh-grade students at Institucion educativa la Floresta in Sapuyes Nariño. For this, it makes an exhaustive analysis about official an institutional document, direct observation and surveys to students and teachers. As result, it demonstrated the lack of science syllabus which join the subjects and guide the teaching of physics from the transversality with the technical area. in the same way, it was found that the curriculum does not have concepts about electromagnetic events in biology and physics subjects. Therefore, this study aims to design support material based on project-based learning (ABP) which allow the student and teacher to follow step by step to help them to find a solution to a problem in their context.in this way, student achieve a meaningful learning about the concepts of electricity and magnetism which are stipulated in the basic learning standards and commit to the constructivist pedagogical model set out in the institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Chacón Cardona, C. A. (2008). Problemáticas

fundamentales de la formación en física básica. Tecné,

Episteme y Didaxis, 2.

Chevallard, Y. (2012). Enseñar matemáticas en la

sociedad del mañana: un argumento a favor de un

contraparadigma emergente. En S. J. Cho, Actas del XII

Congreso Internacional sobre Educación Matemática

(págs. 173-187). Seoul: Springer Open.

Diaz Barriga, F. (2006). Enseñanza situada. Vínculo entre

la escuela y la vida. Ciudad De Mexico: McGraw-Hill

interamericana.

Garzón Florez, C., & Florez, A. (2006). Guía para el

maestro: modelo didactico para la enseñanza del

electromagnetismo. Revista colombiana de física, 1-2.

Hernández Martinez, M., & Villavicencio Torres, M.

(2017). Ambientes lúdicos para la enseñanza del

electromagnetismo en el bachillerato. Lat. Am. J. Phys.

Educ. Vol. 11, 2.

INEDAF. (Enero de 2022). Proyecto Educativo Institucional.

Sapuyes, Nariño, Colombia.

MEN. (1994). Ley General De Educacón. Bogotá.

Ministerio de Educación Nacional. (2002). ESTÁNDARES

BÁSICOS DE COMPETENCIAS EN CIENCIAS SOCIALES Y

CIENCIAS NATURALES. Bogotá.

Nacional, M. D. (1994). Ley general de educación 115.

Bogotá.

Narvaez Burgos, I. (2014). La indagación como estrategia

en el desarrollo de competencias científicas, mediante

la aplicación de una secuencia didáctica en el área de

ciencias naturales en grado tercero de básica primaria.

Bogotá: Universidad Nacional.

Niño, V. (2012). La física en Colombia. Universidad

Nacional, 1 - 10.

Ruiz, G. (2013). La teoría de la experiencia de John

Dewey: significación histórica y vigencia en el debate

teórico contemporáneo. Foro de educación, 103-124.

Tamayo, & Tamayo, M. (2008). El Proceso de la

Investigación Científica. Ciudad De Mexico.: Limusa.

Taylor, S., & Bogdan, R. (1987). Introducción a los métodos

cualitativos de investigación. Barcelona: Paidos.

Toledo Morales, P., & Sanchez Garcia, J. (2018).

APRENDIZAJE BASADO EN PROYECTOS: UNA

EXPERIENCIA UNIVERSITARIA . Profesorado revista de

curriculo y formación de profesorado, 471 - 491.

Valle Taiman, A., & Manrique Villavicencio, L. (2022). La

Investigación Descriptiva con Enfoque Cualitativo en

Educación. Facultad de educación PUCP, 1 - 57.

Published

2024-06-07

Versions

How to Cite

Cortes Jaramillo , . F. J. (2024). Aprendizaje de la electricidad y el magnetismo en contexto rural mediante el ABP. Revista Huellas, 10(1). https://doi.org/10.22267/huellas.2024101.5