Los juegos tradicionales del resguardo indigena de males como mediador didáctico para la conservación de las estructuras sociales ancestrales

Authors

  • Arley Camilo Valenzuela Universidad de Nariño

Keywords:

traditional games, igenous reservation, didactic mediator, cultural identity, ancestral social structures

Abstract

This paper is the result of an educational experience that exhibits the difficulty that students of higher education from different professional profiles are having in terms of English reading comprehension. Thus, it reflects the lack of vocabulary and the shortcomings to remember grammatical structures in the foreign language.

Considering, the above mentioned undergraduate student’s difficulties, this study took as a sample, learners of Occupational Health and Safety Administration learning program, at Corporación Universitaria Minuto de Dios. Then, a qualitative research was selected, founded on English for Specific Purposes approach (ESP) (Hutchinson & Waters, 1987, p. 9) by applying the focus group technique based on observation, interviews and surveys. In order to promote technical vocabulary and expressions learning in English, besides through reading practice the communicative goals must be taken into a consideration to improve reading comprehension.

Additionally, by means of the ESP approach this research project is aimed to encourage the design of own materials, which will enhance motivation in the process of acquiring a foreign language. Then, the context and its characteristics, as well as specific content and objectives must be settled down after making process of reflection and constant evaluation.

Finally, it is assumed that the proper reading exercise requires language and its skills, which leads to an interactive process of creating meaning and also serves as an organizing principle of text structures, an important fact in learning English as Foreign language.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ, A. & DEL RÍO, P. (1990). Aprendizaje y

desarrollo: la teoría de la actividad y la Zona de

Desarrollo Próximo. En C. Coll, J. Palacios & A. Marchesi

(Eds.). Desarrollo psicológico y educación. II. Psicología

de la Educación (pp 93-119). Madrid: Alianza Editorial.

pp. ISBN:84-206-6531-2.

https://www.researchgate.net/profile/Amelia-Alvarez/

publication/348559478_Aprendizaje_y_desarrollo_La_teoria_

de_la_actividad_y_la_ZDP/links/60049afa45851553a05072dc/

Aprendizaje-y-desarrollo-La-teoria-de-la-actividad-y-la-ZDP.pdf

Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del

conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Ed. Paidós

CONSTITUCIÓN POLITICA DE COLOMBIA [CONST].

Articulo 67 (Colombia). Recuperado de: https://www.

constitucioncolombia.com/titulo-2/capitulo-2/articulo67#:~:text=Art%C3%ADculo%2067.,y%20valores%20

de%20la%20cultura.

Espinosa, R. E. (2016). La formación docente en los

procesos de mediación didáctica. Praxis. Vol. 12, 90 –

https://doi.org/10.21676/23897856.1850

Galindo, I., & Mamani, E. (2022). Contaminación visual

y su relación con la salud de los pobladores en el

distrito de Comas, Lima Metropolitana - 2022 (Tesis de

pregrado, Universidad del Callao, Perú), recuperado de:

https://repositorio.unac.edu.pe/bitstream/

handle/20.500.12952/7748/TESIS%20-%20MAMANI%20-%20

GALINDO.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Hernández Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P.

(2010). Metodología de la investigación (5° Ed.). México,

D.F., México: McGraw Hill Interamericana.

Hernández, M. & Velazco, L. (2015)La etnicidad

cuestionada: Ancestralidad en las hijas y los hijos de

inmigrantes indígenas oaxaqueños en Estados Unidos.

Migr. Inter [online]. 2015, vol.8, n.2, pp.133-163. ISSN

-0279.

Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares

Básicos de Competencias Lenguaje, Matemáticas,

Ciencias y Ciudadanía. Bogota, Colombia: Ministerio de

Educación Nacional de Colombia, recuperado de:

https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-340021_

recurso_1.pdf

Molano L., O. L. (2007). Identidad cultural un concepto

que evoluciona. Opera, 7(7), 69–84. Recuperado a

partir de: https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/

opera/article/view/1187

Rivera Ríos, A. R., Galdós Sotolondo, S. Á., & Espinoza

Freire, E. E. (2020). Educación intercultural y aprendizaje

significativo: un reto para la educación básica en el

Ecuador. Revista Conrado, 16(75), 390-396.

Valenzuela, A. (2020). CAPACITACIÓN A LOS GUAGUAS

DE LOS GRADOS QUINTOS DE LA INSTITUCIÓN

EDUCATIVA SAN BARTOLOMÉ ACERCA DE LOS JUEGOS

TRADICIONALES DEL RESGUARDO INDÍGENA DE

MALES [proyecto comunitario] Fondo de becas Álvaro

Ulcué Chocué –icetex

Published

2024-06-07 — Updated on 2024-08-23

Versions

How to Cite

Valenzuela , A. C. . (2024). Los juegos tradicionales del resguardo indigena de males como mediador didáctico para la conservación de las estructuras sociales ancestrales. Revista Huellas, 10(1). Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/8732 (Original work published June 7, 2024)