Los juegos tradicionales del resguardo indigena de males como mediador didáctico para la conservación de las estructuras sociales ancestrales
Keywords:
traditional games, igenous reservation, didactic mediator, cultural identity, ancestral social structuresAbstract
This paper is the result of an educational experience that exhibits the difficulty that students of higher education from different professional profiles are having in terms of English reading comprehension. Thus, it reflects the lack of vocabulary and the shortcomings to remember grammatical structures in the foreign language.
Considering, the above mentioned undergraduate student’s difficulties, this study took as a sample, learners of Occupational Health and Safety Administration learning program, at Corporación Universitaria Minuto de Dios. Then, a qualitative research was selected, founded on English for Specific Purposes approach (ESP) (Hutchinson & Waters, 1987, p. 9) by applying the focus group technique based on observation, interviews and surveys. In order to promote technical vocabulary and expressions learning in English, besides through reading practice the communicative goals must be taken into a consideration to improve reading comprehension.
Additionally, by means of the ESP approach this research project is aimed to encourage the design of own materials, which will enhance motivation in the process of acquiring a foreign language. Then, the context and its characteristics, as well as specific content and objectives must be settled down after making process of reflection and constant evaluation.
Finally, it is assumed that the proper reading exercise requires language and its skills, which leads to an interactive process of creating meaning and also serves as an organizing principle of text structures, an important fact in learning English as Foreign language.
Downloads
References
ÁLVAREZ, A. & DEL RÍO, P. (1990). Aprendizaje y
desarrollo: la teoría de la actividad y la Zona de
Desarrollo Próximo. En C. Coll, J. Palacios & A. Marchesi
(Eds.). Desarrollo psicológico y educación. II. Psicología
de la Educación (pp 93-119). Madrid: Alianza Editorial.
pp. ISBN:84-206-6531-2.
https://www.researchgate.net/profile/Amelia-Alvarez/
publication/348559478_Aprendizaje_y_desarrollo_La_teoria_
de_la_actividad_y_la_ZDP/links/60049afa45851553a05072dc/
Aprendizaje-y-desarrollo-La-teoria-de-la-actividad-y-la-ZDP.pdf
Ausubel, D. (2002). Adquisición y retención del
conocimiento. Una perspectiva cognitiva. Ed. Paidós
CONSTITUCIÓN POLITICA DE COLOMBIA [CONST].
Articulo 67 (Colombia). Recuperado de: https://www.
constitucioncolombia.com/titulo-2/capitulo-2/articulo67#:~:text=Art%C3%ADculo%2067.,y%20valores%20
de%20la%20cultura.
Espinosa, R. E. (2016). La formación docente en los
procesos de mediación didáctica. Praxis. Vol. 12, 90 –
https://doi.org/10.21676/23897856.1850
Galindo, I., & Mamani, E. (2022). Contaminación visual
y su relación con la salud de los pobladores en el
distrito de Comas, Lima Metropolitana - 2022 (Tesis de
pregrado, Universidad del Callao, Perú), recuperado de:
https://repositorio.unac.edu.pe/bitstream/
handle/20.500.12952/7748/TESIS%20-%20MAMANI%20-%20
GALINDO.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hernández Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P.
(2010). Metodología de la investigación (5° Ed.). México,
D.F., México: McGraw Hill Interamericana.
Hernández, M. & Velazco, L. (2015)La etnicidad
cuestionada: Ancestralidad en las hijas y los hijos de
inmigrantes indígenas oaxaqueños en Estados Unidos.
Migr. Inter [online]. 2015, vol.8, n.2, pp.133-163. ISSN
-0279.
Ministerio de Educación Nacional (2006). Estándares
Básicos de Competencias Lenguaje, Matemáticas,
Ciencias y Ciudadanía. Bogota, Colombia: Ministerio de
Educación Nacional de Colombia, recuperado de:
https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-340021_
recurso_1.pdf
Molano L., O. L. (2007). Identidad cultural un concepto
que evoluciona. Opera, 7(7), 69–84. Recuperado a
partir de: https://revistas.uexternado.edu.co/index.php/
opera/article/view/1187
Rivera Ríos, A. R., Galdós Sotolondo, S. Á., & Espinoza
Freire, E. E. (2020). Educación intercultural y aprendizaje
significativo: un reto para la educación básica en el
Ecuador. Revista Conrado, 16(75), 390-396.
Valenzuela, A. (2020). CAPACITACIÓN A LOS GUAGUAS
DE LOS GRADOS QUINTOS DE LA INSTITUCIÓN
EDUCATIVA SAN BARTOLOMÉ ACERCA DE LOS JUEGOS
TRADICIONALES DEL RESGUARDO INDÍGENA DE
MALES [proyecto comunitario] Fondo de becas Álvaro
Ulcué Chocué –icetex
Published
Versions
- 2024-08-23 (2)
- 2024-06-07 (1)