Implicación de estudiantes de primaria en el desarrollo de tareas pedagógicas para producir discursos cortos en inglés en los colegios La Floresta, San Juan Bosco y San Bartolomé de Nariño.
DOI:
https://doi.org/10.22267/huellas.2024101.9Keywords:
engagement, pedagogical tasks, short speeches (oral production), foreign language LEAbstract
This article is the result of the research project “Engagement of fourth and fifth grade students in the development of pedagogical tasks that allow the production of short oral discourses in English in public educational institutions: Agropecuaria La Floresta de Sapuyes, San Juan Bosco de Pasto and San Bartolomé de la Florida’’. This study focused on identifying the engagement level displayed by the population under study when exposed to pedagogical tasks that required the oral production of short discourse samples in English. The research was based on the mixed paradigm, considering both qualitative and quantitative data that complement each other to give it strength; additionally, the project took into account the constructivist approach and the action research method. In regard to data collection, these instruments were used: classroom observation, done through a COLT-based observation scheme, a survey on engagement, and the pedagogical tasks. Each of these instruments aimed at collecting information and data needed to achieve the goal of the study. The results suggest that the students reached a higher degree of engagement after the implementation of the proposed pedagogical tasks, and that learners performed the production of short speeches in English. The results obtained with the participants in this sample, suggest that it is possible to develop oral competence in English, even at a basic level, if clear goals and a series of and structured elements are brought together into carefully designed pedagogical tasks which engage students.
Downloads
References
Allen, P., Fröhlich, M., & Spada, N. (1983). The communicative
orientation of language teaching: An observation scheme. Social
Sciences and Humanities Research Council of Canada, 231–250.
British Council. (2015). English in Colombia: An examination of
policy, perceptions and influencing factors. British Council /
Education Intelligence, 01-58.
Brown, H.D., & Abeywickrama, P. (2016). Language assessment:
Principles and classroom practices (3rd ed.). Pearson.
Congreso de Colombia. (8 de febrero de 1994) Articulo 23[Titulo
II]. Ley General de Educación. [ Ley 115 de 1994].
Congreso de Colombia. (10 de diciembre de 2002). Decreto 3020
de 2002. [3020 de 2002].
Cook,V.J. (2001).Using the First Language in the Classroom.
Canadian Modern Language Review,57 (3),402-423. http://dx.doi.
org/10.3138/cmlr.57.3.402
Coll, C. (1996). Constructivismo y educación escolar: ni hablamos
siempre de lo mismo ni lo hacemos siempre desde la misma
perspectiva epistemológica. Anuario de Psicología/ The UB
Journal of psychology, 153-178.
Elliott, J. (2005). El cambio educativo desde la investigación-acción
(5ta ed.). Morata.
Espinal Duque, A. (2018). Retos de conectividad a internet en
instituciones educativas rurales de Colombia. Universidad EAFIT.
Espinoza Freire, E. E. (2021). Importancia de la retroalimentación
formativa en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Revista
Universidad y Sociedad, 13(4), 389-397.
Fandiño-Parra, Y. J., Bermúdez-Jiménez, J. R., Lugo-Vásquez, V. E.
(2012). Retos del Programa Nacional de Bilingüismo: Colombia
Bilingüe. Educación y Educadores, 15 (3), 363-381.
Farrell, J., Manion, C., & Rincón, S. (2017). Reinventar la escuela:
alternativas radicales exitosas del sur global. Comparative and
international education. Issues for Teachers, 47(2), 9-40
Guba, E.G., & Lincoln, Y.S. (2002). Paradigmas en competencia en
la investigación cualitativa. En C. Derman, & J. Haro (Eds), Por los
rincones. Antología de métodos cualitativos en la investigación
social, 113-145.
Hernández-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la
investigación. Las rutas cuantitativa, cualitativa y mixta.
López, A.A., Ropero Pacheco, J., & Peralta, J.C. (2011). Estudio de
validez del examen de Estado Saber 11 de inglés. FOLIOS, (34), 77-
https://doi.org/10.17227/01234870.34folios77.91
Llinás, R. (2014). El reto: educación, ciencia y tecnología. Universidad
Nacional de Colombia. Facultad de Ciencias.
McDougald, J.S. (2009). The state of content and language
instruction in Colombia. Latin American journal of content &
language integrated learning, 2(2).
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Derechos básicos de
aprendizaje de inglés. Grados transición a 5 º de primaria.
Ministerio de Educación Nacional. (2006). Estándares básicos de
competencia en lenguas extranjeras: inglés.
Ministerio de Educación Nacional. (2016). Orientaciones y principios
pedagógicos: Currículo sugerido de inglés. Grados transición a 5º
de primaria
Ministerio de Educación Nacional. (2021). Programa Nacional de
Bilingüismo Colombia 2004-2019.
Ministerio de Tecnologías de Información y Comunicación TIC
Colombia. (2019). Plan Nacional de Conectividad Rural.
Moreno Agurto, V. A. (2020). La importancia de la enseñanza del
idioma inglés en la etapa escolar. Alétheia, 8(1), 41–52. https://doi.
org/10.33539/aletheia.2020.n8.2422
Nunan, D. (2004). Task-Based Language Teaching. Cambridge
University Press.
Philp, J. & Duchesne, S. (2016). Exploring engagement in tasks in
the language classroom. Annual Review of Applied Linguistics, 36,
-72. https://doi.org/10.1017/s0267190515000094
Reeve, J. (2013). How students create motivationally supportive
learning environments for themselves: The concept of agentic
engagement. Journal of Educational Psychology, 105(3), 579-595.
https://doi.org/10.1037/a0032690
Sánchez Solarte, A. C. (2021). Teachers matter: Exploring foreign
language teachers’ well-being, their instructional practices and their
links to student engagement [Unpublished doctoral dissertation].
Florida State University.
Vasco Uribe, C. E. (2006). Siete retos de la educación colombiana
para el período 2006 – 2019. Pedagogía Y Saberes, (24), 33-41.
https://doi.org/10.17227/01212494.24pys33.41
Venet, M., & Correa, E. (2014). El concepto de zona de desarrollo
próximo: un instrumento psicológico para mejorar su propia
práctica pedagógica. Pensando Psicología, 10(17), 7-15. http://
dx.doi.org/10.16925/pe.v10i17.775
Published
Versions
- 2024-08-30 (2)
- 2024-06-07 (1)