Aproximaciones conceptuales a la escuela y la diversidad
DOI:
https://doi.org/10.22267/huellas.2024101.11Keywords:
education, pedagogy, didactics, diversity, teaching strategiesAbstract
Conceptual approaches to school and diversity are one of the results of the research process that aims to understand pedagogical practices from the perspective of the diversity of undergraduate students of the Faculty of Education of the University of Nariño and presents epistemological reflections on the relationship that the school has and the diversity of the populations it serves at the basic and secondary educational levels. A documentary review process is carried out around the diversities that inhabit the social microstructures that are present in the classrooms and that, necessarily, must be recognized as such. It is important that teachers, students, administrators, and parents recognize diversity as an opportunity to enhance the capabilities of the human beings who are part of the educational system in our country and thus truly legitimize the concept of inclusion.
Downloads
References
CAST (2018). ¿Qué es el Diseño Universal para el
Aprendizaje (DUA)? Recuperado de https://www.cast.
org/es/research-and-development/udl-at-cast/whatis-universal-design-for-learning
Colorado Espinoza, M. E. & Mendoza Moreira, F. S.
(2021). El material didáctico de apoyo en adaptaciones
curriculares de matemáticas para personas con
discapacidad intelectual. Conrado. sld.cu
Congreso de la República de Colombia. (1994). Ley
de 1994. Por la cual se expide la Ley General de
Educación. Recuperado de Ley 115 de 1994.
Council for Exceptional Children. (2009). Universal
Design for Learning: A Guide for Teachers and Education
Professionals. Recuperado de https://www.cec.sped.
org/~/media/Files/Standards/UDL-Guidelines-2009.
ashx
Cornejo, M. A. N., Jácome, W. L. C., & Desiderio, S. V.
E. (2023). El discente como constructor de su propio
conocimiento: Reflexiones desde la pedagogía
centrada en el aprendizaje. Código Científico Revista de
Investigación, 4(2), 981-1012. itslosandes.net
Cortés Dussán, G. D., Araméndiz Méndez, A. P., &
Orduz Quijano, M. (2021). Estrategias pedagógicas de
Educación Ambiental en: biodiversidad y ecosistemas
con la observación de aves en la Licenciatura de
Biología en la enseñanza, región nororiental (Bogotá,
Chiquinquirá y Sincelejo). usta.edu.co
Epstein, J. L. (2001). School, Family, and Community
Partnerships: Preparing Educators and Improving
Schools. Westview Press.
Flores-Meza, G., Muzzio, M. T. G., & Garrido-Gonzalez,
L. (2023). Inclusión de las familias migrantes en la
educación inicial chilena: un estudio documental.
Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 7(2),
-1055. ciencialatina.org
Fuentes, S. S., & Duk, C. (2022). La importancia
del entorno. Diseño Universal para el Aprendizaje
Contextualizado. Revista latinoamericana de educación
inclusiva, 16(2), 21-31. unirioja.es
Gardner, H. (1983). Frames of Mind: The Theory of
Multiple Intelligences. Basic Books.
Gardner, J., & Harris, J. (2014). An Introduction to
Learning and Teaching: Infants Through Elementary
Age Children. SAGE Publications.
Gómez, K. S. S. (2021). Perfil del docente para la
implementación de la Educación Inclusiva. Ciencia
Latina Revista Científica Multidisciplinar. ciencialatina.
org
Huamani Cutti, S. (2021). La Interculturalidad y las
Prácticas Pedagógicas en el Nivel Primaria Lircay
Huancavelica. udea.edu.pe
López, P. M. A., Chávez, C. J. V., Reyes, L. H. S., Solís, M.
T. R., & Perales, G. M. D. V. (2024). Prácticas Inclusivas
en el Aula de Educación Básica: Percepciones y
Experiencias Docentes. Ciencia Latina Revista Científica
Multidisciplinar, 8(1), 3283-3293. ciencialatina.org
Márquez, J. D. J. R. (2024). Abordando los desafíos de la
inclusión educativa en México: un estudio comparativo
sobre la cultivación de culturas y prácticas inclusivas
en el sistema educativo: Addressing the challenges of
educational inclusion in México: a comparative study on
the cultivation of inclusive cultures and practices in the
educational system. LATAM Revista Latinoamericana
de Ciencias Sociales y Humanidades, 5(1), 1563-1578.
redilat.org
Published
Versions
- 2024-08-23 (2)
- 2024-06-07 (1)