Estudios de la ecopedagogía en el manejo de residuos orgánicos acuícolas en la Laguna de la Cocha.
DOI:
https://doi.org/10.22267/huellas.251121.27Keywords:
Organic waste, rainbow trout, ecopedagogyAbstract
Ecopedagogy emerges as a promising strategy to raise
awareness among producers and promote sustainable
practices, while aquaculture is consolidating as an
important economic activity in Cocha Lagoon or Lake
Guamuez (Nariño). However, negative environmental
impacts have arisen due to the inadequate management
of organic aquaculture waste. To develop this
community environmental education, experiential
learning, participatory research, and the training of
environmental leaders are explored. Although specific
literature is limited, the analyzed cases highlight the
importance of involving communities and adopting
public policies that complement ecopedagogy to
achieve profound cultural change and comprehensive
waste management. It is concluded that further
research is needed to critically analyze the application of
these approaches and their integration with innovative
technologies to ensure the sustainability of aquaculture
in Cocha Lagoon.
article, a literature review was conducted in major
academic databases such as Scopus, Web of Science,
ScienceDirect, and Google Scholar, where principles
of ecopedagogy are presented, based on the harmony
between humans and nature, ecological awareness,
and the dialogue of knowledge. Additionally, concepts
of a theoretical-practical methodology grounded in
Downloads
References
Burbano-Gallardo, E., Duque-Nivia, G., Imues-Figueroa, M., Gonzalez-Legarda, E., Delgado-Gómez, M., & Pantoja-Díaz,
J. (2021). Efecto de cultivos piscícolas en los sedimentos y la proliferación de comunidades bacterianas nitrificantes
en el lago Guamuez, Colombia. Ciencia y Tecnología Agropecuaria,22(2), e1581.
Molina, V., Andrade, O., y Bravo Ibarra, C. (2023). Estrategias de gestión y manejo ambiental para empresas dedicadas a
la producción acuícola en la laguna La Cocha, departamento de Nariño, Colombia. Letras ConCiencia TecnoLógica, (20),
-14. https://doi. org/10.55411/26652544.238.
Burgos, D. (2022). Efrén Muñoz, el profesor que enseña la biodiversidad de Nariño a través de la fotografía. https://www.
radionacional.co/actualidad/educacion/la-cocha-biodiversidad-que-un-profesor-ensena-con-la-fotografia.
Ruales, K., Portillo, D., Burgos, M., López, J y Tíos, L. (2020). Aporte socio económico y valorización de residuos de trucha
en el Encano (Municipio de Pasto). Semestre Económico, 23(55). 331-352.
Jurado, M. (2020). Estrategia ecopedagógica que disminuye el daño ambiental por la acción antrópica en el
corregimiento del Encano, municipio de Pasto, departamento de Nariño. [Tesis de maestría, Universidad de
Manizales]. Repositorio institucional de la Universidad de Manizales https://ridum.umanizales.edu.co/xmlui/bitstream/
handle/20.500.12746/4796/Jurado_Gamez_Osc ar_Jair_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y.
Diaz del Castillo, B. (2015). Eco-Encano: Complejo Educacional Turístico para la potencialización y recuperación del
patrimonio ambiental y cultural en la Laguna de La Cocha, Nariño. [Tesis de pregrado, Pontificia Universidad Javeriana].
Repositorio Pontificia Universidad Javeriana. https://repository.javeriana.edu.co/bitstream/handle/10554/18079/
DiazdelCastilloKochBibiana2015.pdf?sequence=3.
Portillo Melo, D. M., Rúales Suárez, K. J., Burgos Flórez, M. A., López Macías, J. N y Ríos, L. A. (2021). Estrategias de Planeación
para la Valorización Sostenible de Residuos Truchícolas y Camaroneros en Nariño. Revista producción+Limpia, 16(1).
-61.
Botina Jojoa, J. A y Guerrero Mora, E. Y. (2021). Aspectos educativos-ambientales respecto al humedal Ramsar-
Laguna de la Cocha asociados a los servicios ecosistémicos, desde la ecopedagogía con la comunidad educativa
de la básica primaria de la Institución Educativa El Encano del Municipio de Pasto. [Tesis Maestría –Universidad de
Nariño]. Universidad de Nariño.
Mora, L., & Morán, J. (2015). Proyecto de aula: “La Cocha el ambiente y yo” como estrategia de sensibilización en
estudiantes de grado octavo de la Institución Educativa “Luis Delfín Insuasty Rodríguez” INEM, Pasto para propender por el cuidado y protección de la Laguna de la Cocha Nariño. [Tesis Especialización – Fundación Universidad los
Libertadores.]. Repositorio Fundación Universidad los Libertadores. https://repository.libertadores.edu.co/server/
api/core/bitstreams/18cdf978-7bad-4443-a355-464c16881f40/content.
González, C. G., Duque, A., & Ángel, D. (2022). Cambios ambientales en agua y sedimentos por acuicultura en jaulas
flotantes en el Lago Guamuez, Nariño, Colombia. Acta Agronómica, 71(1). 22-28.
González Legarda, E. A., Burbano Gallardo, E., Aparicio Rengifo, R., Duque Nivia, G & Imues Figueroa, M. A. (2018).
Impactos de la acuicultura en los nutrientes del agua y macro invertebrados bentónicos del lago Guamuez. Revista
Medicina Veterinaria y Zootecnia Córdoba, 23, (S). 7035-7047.
López, M, y Madroñero, S. (2015). Estado trófico de un lago tropical de alta montaña: Caso Laguna de la Cocha. Ciencia
E Ingeniería Neogranadina, 25(2), 21–42.
Gadotti, M. (2008). Educar para a sustentabilidade: Uma contribuição à década da educação para o desenvolvimento
sustentável. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire.
Gutiérrez, F., & Prado, C. (2015). Ecopedagogía y ciudadanía planetaria. México: Editorial de la Infancia.
Leff, E. (2004). Racionalidad ambiental. La reapropiación social de la naturaleza. México: Siglo XXI Editores.
López, L. (2017). Ecopedagogía. Bogotá: Fundación Universitaria del Área Andina.
Mayer, M. (1998). Educación ambiental: De la acción a la investigación. Enseñanza de las Ciencias: revista de
investigación y experiencias didácticas, 16(2), 217-232. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21530.
Sauvé, L. (2010). Educación científica y educación ambiental: Un cruce fecundo. Enseñanza de las Ciencias: revista
de investigación y experiencias didácticas, 28(1), 5-18.
Castro, J. J., Gómez Hernández, M. Y. (2019). “La Educación Ambiental”, un desafío en la construcción del Currículo
pertinente para los territorios en Posacuerto. Revista Estudios Latinoamericanos, 44-45, 69-79. Doi: https://doi.
org/10.22267/rceilat.194445.25.
Espinar, E y Vigueras, J. (2019). El aprendizaje experiencial y su impacto en la educación actual. Scielo, 1-14. http://
scielo.sld.cu/pdf/rces/v39n3/0257-4314-rces-39-03-e12.pdf.
Chevalier, J.M., & Buckles, D.J. (2019). Participatory Action Research: Theory and Methods for Engaged Inquiry (2nd
ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351033268.
Rojas Andrade, R. (2013). El liderazgo comunitario y su importancia en la intervención comunitaria. Psicología para
América Latina, 25. 57-76.