¿Por qué enseñar valores ambientales en la escuela?
DOI:
https://doi.org/10.22267/huellas.251121.28Keywords:
Environmental values, responsibility, respect, love, courage, care for the environment.Abstract
This article is contextualized within the field of education,
establishing links of collaborative innovation with the
environmental context; therefore, the main objective
was to promote the experience of environmental values
such as responsibility, respect and love through the
formulation of a classroom pedagogical project in first
to third grade students of the Municipal Educational
Institution (IEM) Heraldo Romero Sánchez in the city
of Pasto. The methodology used was qualitative, which
included observation, interviews, information collection
and document analysis. The main results show that
students have a good attitude towards caring for the
environment, particularly in the disposal of solid waste;
however, their understanding of environmental care is
limited only to this scenario. Regarding environmental
values, positive trends were observed related to the
values of responsibility, respect and love. Responsibility is
associated with human action towards the environment;
respect is related to coexistence among students; and
love is linked to the care and protection of the natural
environment. Finally, the conclusions indicate that it
is necessary to strengthen the connection between
different values such as respect, responsibility and love
to promote a broader vision of environmental care in
students throughout their school career; which is why
it is important to think about, talk about and put into
practice the teaching of environmental values at school.
Downloads
References
Caduto, M. (1996). Guía para la enseñanza de valores
ambientales. UNESCO. Libros de la Catarata.
Castillo, R. (2010). La importancia de la educación
ambiental ante la problemática actual. Revista electrónica
educare, 14(1), 97-111.
Castro, A., Cruz, J. y Ruiz, L. (2009). Educar con ética y
valores ambientales para conservar la naturaleza.
Convergencia, Revista de Ciencias Sociales, 16(50) 353-
Cerón, A., Delgado, G. y Benavides, E. (2015). Desarrollo
de valores ambientales a través de una didáctica creativa
[Tesis de Especialización, Fundación Universitaria Los
Libertadores]. Repositorio institucional Libertadores.
http://hdl.handle.net/11371/634.
Cortina, A. (1998). El mundo de los valores. “Ética mínima”
y educación. Editorial El Búho: segunda edición.
Elliot, J. (2000). Investigación acción en educación.
Ediciones Morata: primera edición.
Eslava, R., Zambrano, M., Chacón, E., Gonzales, H. y
Martínez, A. (2018). Estrategias didácticas para la
promoción de valores ambientales en la educación
primaria. Revista de Investigación, Administración e
Ingeniería, 6(1) 62-69. https://revistas.udes.edu.co/aibi/
article/view/1705.
Gómez, A., Ledezma, A. y Robles, Y. (2012). Fomento
de valores ambientales, la responsabilidad, la actitud,
el respeto, la tolerancia, el liderazgo, la capacidad
de diálogo y escucha a jóvenes entre 12 y 14 años
de la institución educativa técnica Tomás Cipriano
de Mosquera (iettcm) [Tesis de especialización,
Universidad Católica de Manizales]. Repositorio
institucional UCM. https://repositorio.ucm.edu.co/
bitstream/10839/514/1/Aura%20Lidia%20Gomez.pdf.
Hernández, R., Méndez, C. y Baptista, P. (2014)
Metodología de la investigación. Editorial McGraw Hill:
sexta edición.
Matías, N. (2019). Prácticas de valores ambientales y
actitudes de conservación del medio ambiente de los
estudiantes del nivel secundaria en la I.E “Hans Víctor
Langemak Michelsen” del distrito de José Crespo
Castillo - Aucayacu 2019 [Tesis de maestría, Universidad
Nacional Hermilio Valdizán]. Repositorio institucional
HDL. https://hdl.handle.net/20.500.13080/5885.
Miranda, S. (2022) Ética ambiental: reconocer la
otredad de la naturaleza desde el biocentrismo, el
amor y la compasión. Revista Académica Arjé, 5(1), 334-
https://revistas.utn.ac.cr/index.php/arje/article/
view/526.
Nuévalos, C. (2008). Desarrollo moral y valores ambientales
[Tesis doctoral, Universitat de València]. Repositorio
institucional UV. http://hdl.handle.net/10550/15379.
Rojas, W. (2018). Formación de valores ambientales:
una necesidad irrenunciable. Naturaleza y sociedad, 1(1) 26-29.
Silva, L. (2023). Una mirada a la educación ambiental en el ámbito educativo.
Instituto de Formación Docente deSalto, Rosa Silvestri.
Trestini, M., Talavera, M., y Inojosa, N. (2009). Valores Ambientales en la
Formación Axiológica del Venezolano. Revista Educación en Valores, 2(12), 49-60.
Vygotsky, L. (1979). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores.
Editorial Grijalbo: segunda edición.