Perception of the businessmen with respect to compliance with criteria to implement strategies based on resources business growth-oriented SMES in Santiago de Cali - Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.171801.64

Keywords:

Perception, Resources, strategies, SMEs

Abstract

The aim of this paper is to present an analysis of the criteria considered by entrepreneurs to achieve business growth from the strategies of market penetration, market development and product development in small and medium enterprises in Santiago de Cali - Colombia, from the resource-based perspective. In terms of methodology, a diagnosis through a questionnaire, in which 27 criteria that represent indicators of growth strategies that can be implemented by SMEs from resource-based perspective were selected is made; these criteria fall within the strategies of market penetration, market development and product development. The results indicate that entrepreneurs of SMEs studied, do not use the resources to “spare capacity” to invest in new areas of opportunity to guide business growth.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Aguilera Castro, Universidad del Valle

Magíster en Ciencias de la Organización, Universidad del Valle. Profesora Asociada Departamento de Administración y Organizaciones, Facultad de Ciencias de la Administración, Universidad del Valle, Colombia.

Adriana Virgen Ortiz, Univesidad del Valle

Magíster en Ciencias de la Organización, Universidad del Valle. Profesora Contratista Departamento de Administración y Organizaciones, Facultad de Ciencias de la Administración, Universidad del Valle, Colombia.

Sandra Cristina Riascos Erazo, Universidad del Valle

Doctora en Ingeniería Informática, Universidad Carlos III de Madrid. Profesora Titular Departamento de Administración y Organizaciones, Facultad de Ciencias de la Administración, Universidad del Valle, Colombia.

References

AGUILERA, A. (2010). Direccionamiento estratégico y crecimiento empresarial: algunas reflexiones en torno a su relación. En: Pensamiento y gestión, No. 28, p. 85-106.

AGUILERA, A. Y VIRGEN, V. (2013). Principales indicadores de crecimiento empresarial en las pequeñas y medianas empresas: Caso Santiago de Cali – Colombia. Global Conference on Business and Finance Proceedings, 8 (2), 992-997.

AGUILERA–CASTRO, A. Y VIRGEN–ORTIZ, V. (2013). Aplicación de un modelo de formulación de estrategias para evidenciar la orientación al crecimiento empresarial en Pymes: Santiago de Cali – Colombia. En: Entramado, 9 (2), 82-97.

AGUILERA, A Y VIRGEN, V (2014). Principales indicadores de crecimiento empresarial en las pequeñas y medianas empresas: Caso Santiago de Cali – Colombia. En: Revista internacional administración y finanzas, 7 (6), 27-44.

ANSOFF, I. (1997). La dirección estratégica en la práctica empresarial (Segunda ed.). México: Addison Wesley Logman.

BLANK, B. L. (2002). La administración de las organizaciones: Un Enfoque Estratégico (Tercera ed.). Santiago de Cali: Artes Gráficas del Valle. Facultad de Ciencias de la Administración. Universidad del Valle.

BLÁZQUEZ, F.; DORTA, J. A. Y VERONA, M. C. (2006). Concepto, perspectivas y medida del Crecimiento empresarial. En: Cuadernos de Administración PUJ, 19 (31), 172-174, 176-180, 184, 185, 187.

DAVID, F. R. (1997). Conceptos de administración estratégica (Quinta ed.). México: Prentice Hall Hispanoamericana.

DAVID, F. R. (2003). Conceptos de administración estratégica (Novena ed.). México: Pearson Educación.

FORCADELL, J. F. (2004). El crecimiento empresarial desde el enfoque basado en los recursos. Hacia un modelo integrador. Documentos de trabajo Nuevas tendencias en dirección de empresas. DT 12. [En línea] Disponible en: http://catedradiversi#cacion.unizar.es/contenidos/publicaciones/Elcrecimientoempresarial.pdf

FRANCÉS, A. (2006). Estrategia y planes para la empresa (Primera ed.). México: Pearson Prentice Hall.

HILL, C. W. & JONES, G. (2005). Administración estratégica: un enfoque integrado (Sexta ed.). México: McGrawHill.

HITT, M. A., BLACK, J. S. & PORTER, L. W. (2006). Administración (Primera ed.). México: Pearson Prentice Hall.

LAÍNEZ GADEA, J. A. & BELLOSTAS PÉREZ-GRUESO, A. J. (1991). La planificación y gestión estratégica en grupos multinacionales: los modelos de simulación. En: Revista española de financiación y contabilidad, 21 (67), 506, 508.

MELGAREJO, L. M. V. (1994). Sobre el concepto de percepción. Alteridades, 4(8), 47-53.

MORALES, P. (2008) Estadística aplicada a las Ciencias Sociales. Madrid: Universidad Pontificia Comillas.

SÁNCHEZ, C. A., SUANES, A. M. & ESPINOSA, M. B. (2012). Tendencias Actuales desde la perspectiva basada en los recursos. Inf. Comer. Española, ICE Revista económica, (865), 119-130.

WERNERFELT, B. (1984): A Resource – Based View of the Firm, Strategic Management Journal, volumen 5, pp. 171-180.

WHEELEN, T. L. & HUNGER, J. D. (2007). Administración estratégica y política de negocios (10 ed.). (M. A. Sánchez, Trad.) México: Pearson Educación.

Published

2017-02-16

How to Cite

Aguilera Castro, A., Virgen Ortiz, A., & Riascos Erazo, S. C. (2017). Perception of the businessmen with respect to compliance with criteria to implement strategies based on resources business growth-oriented SMES in Santiago de Cali - Colombia. Tendencias, 18(1), 55–67. https://doi.org/10.22267/rtend.171801.64