Barriers that difficult strategic planning in organizations
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.192001.108Keywords:
competitiveness, strategic planning, business plan, sustainability, differentiation.Abstract
Actually many small businesses are currently failing in the century 21rst because of the lack of implementation of strategic planning and the lack of a business plan that allows them to chart the ways to achieve each of their goals and objectives. This situation is very worrying, because many companies cease their activities and end up going bankrupt damaging the economy and slowing down national development (century 21rst). It is for this reason that this research proposes to show the importance of the development of strategic planning in companies and the implementation of an adequate business plan that provides stability and success in their activities, reducing the risk generated by the current markets. These markets are becoming more competitive, demanding and aggressive. Only the companies that are better structured will be able to compete and grow, solidify their bases and position themselves in the markets. The research is done under the method of reflective research. This allows you to investigate real market information by providing detailed results of the current situation of companies, allowing the generation of new corrective guidelines that allow companies to provide alternative solutions. As a result, it was possible to expand the current vision of the companies and the problems they face by surveying three of the “Macrosnacks” sector that provided fundamental information for the generation of solutions.
Downloads
References
(1) Alvarez Torres, M. G. (2006). Manual de planeación estratégica : la metodología de consultoría más práctica para crecer en un ambiente competitivo. Panorama editorial.
(2) Ávila Cifuentes, O., Félix Antonio, C. A., & Andrés Yesid, R. A. (2008). UNbizplanner: herramienta de software para preparar planes de negocios. Ingeniería e Investigación, 28(1), 154–161.
(3) Blanco Gracía, S., & Segovia Vargas, M. de J. (2014). Praxis del cálculo financiero. Madrid.
(4) Botello peñaloza, H. A. (2016). Las certificaciones de calidad y la internacionalización de las firmas industriales colombianas. Suma de Negocios, 7(2), 73–81. [En línea] Disponible en: http://doi.org/10.1016/j.sumneg.2016.02.009
(5) Calvo Vérgez, J. (2011). La experiencia de los presupuestos participativos en los entes locales. Madrid.
(6) Cárdenas, M., & Rozo, S. (2009). Informalidad empresarial en Colombia: problemas y soluciones. Desarrollo y Sociedad, (63), 211–243.
(7) Escandon-Barbosa, D. M., & Hurtado-Ayala, A. (2016). Influencia de los estilos de liderazgo en el desempeño de las empresas exportadoras colombianas. Estudios Gerenciales, 32(139), 137–145. [En línea] Disponible en: http://doi.org/10.1016/j.estger.2016.04.001
(8) Fernandez Hurtado, S. R., & Martinez Martinez, L. A. (2017). Internationalization of Colombian Firms: Competitive and Productivity as a Problem to Enter the Asian Market. Asian Social Science, 14(1), 183-192. [En línea] Disponible en: http://doi.org/10.5539/ass.v14n1p183
(9) Fernandez, S. R. (2013). It Takes Two to Tango : Commercial Relation Beyond Of Bilateral Agreement , China and Colombia to Sign a Free Trade Agreement. American Journal of Business and Management, 2(4), 275–295. [En línea] Disponible en: http://doi.org/10.11634/216796061302426
(10) González-Campo, C. H., & Hurtado Ayala, A. (2014). Influencia de la capacidad de absorción sobre la innovación: un análisis empírico en las mipymes colombianas. Estudios Gerenciales, 30(132), 277–286. [En línea] Disponible en: http://doi.org/10.1016/j.estger.2014.02.015
(11) González Ramírez, M. de los R. (2001). Sistemas de información para la empresa. Universidad de Alicante.
(12) Hernández y Rodriguez, S. J. (2011). Introducción a la administración (Quinta). México.
(13) Hurtado, R. F. (2013). Initiative Analysis to Enter into Potential and Restricted Market : Small , Medium and Largest Enterprises Having Chance into a Virgin Market : Latin American ( CELAC ) and China ( Practical , China Case ). International Journal of Business and Management, 8(3), 103–122. [En línea] Disponible en: http://doi.org/10.5539/ijbm.v8n3p103
(14) Lerma González, H. D. (2009). Metodología de la investigación : propuesta, anteproyecto y proyecto (Vol. Cuarta edi). Bogotá, D.C.: Ecoe ediciones.
(15) Martín Armario, J., Ángeles Rastrollo Horrillo, M., & González Robles, E. M. (2009). La internacionalización de la empresa: El conocimiento experimental como derterminante del resultado en mercados exteriores. Cuadernos de Economía y Dirección de La Empresa, 12(39), 123–149. [En línea] Disponible en: http://doi.org/10.1016/S1138-5758(09)70037-4
(16) Martínez Carazo, P. C. (2010). Pyme. Estrategia para su internacionalización.: EBSCOhost (Primera). Barranquilla, Colombia: Ecoe Ediciones-Ediciones Uninorte.
(17) Martinez Martinez, L. A., & Fernandez Hurtado, S. R. (2018). Internal Communication Issues in the Firms: Does It Affect the Productivity? Review of European Studies, 10(2), 1-13. [En línea] Disponible en: http://doi.org/10.5539/res.v10n2p1
(18) Mejía Argueta, C., Agudelo, I., & Soto Cardona, O. C. (2016). Planeación por escenarios: un caso de estudio en una empresa de consultoría logística en Colombia. Estudios Gerenciales, 32(138), 96–107. [En línea] Disponible en: http://doi.org/10.1016/j.estger.2015.12.004
(19) Mendoza, J. M. (2012). Decisiones estratégicas : macroadministración. Barranquilla: Universidad del Norte.
(20) Meza Orozco, J. de J. (2010). Evaluación financiera de proyectos.
(21) Mintzberg, H. (1994, January). The Fall and Rise of Strategic Planning.
(22) Ochoa Díaz, H., & Ríos Millán, A. M. (2011). Liderazgo, la competencia esencial que transformó una empresa colombiana en un gigante internacional: el caso de cementos Argos. Estudios Gerenciales, 27(121), 39-58.
(23) Porter, M. E. (1990). La ventaja competitiva de las naciones.
(24) Prieto Herrera, J. E. (2009). Investigación de mercados. Bogotá: Ecoe ediciones. [En línea] Disponible en: http://doi.org/9789586486200
(25) Rozas Gutiérrez, S., Corredor Velandia, C., Lombana Coy, J., Silva Guerra, H., Castellanos Ramírez, A., González Ortíz, J., & O. (2013). Negocios internacionales : fundamentos y estrategias: EBSCOhost. : : 2 Edition, Revised Aumen. Barranquilla, Col : Universidad Del Norte, 404. [En línea] Disponible en: http://doi.org/9789587413564
(26) S. Rick, F. (2014). Empirical Result on Firms’ Cluster Integration: Should Firms Evolve beyond Their Region? International Journal of Trade, Economics and Finance, 5(3), 204– 211. [En línea] Disponible en: http://doi.org/10.7763/IJTEF.2014.V5.372
(27) Sánchez, J. C. (2012). Los métodos de investigación. Ediciones Díaz de Santos.
(28) Torres, M. G. A. (2006). Manual De Planeacion Estrategica/ Manual of Strategic Planning. Panorama Editorial.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.