Marketing analysis in the stores and superettes of the city of San Juan de Pasto

Authors

  • Andrea Lorena Arteaga Flórez Universidad Mariana
  • Diego Marcel De La Rosa Salazar Universidad de Nariño

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.192002.124

Keywords:

Marketing, customer service, distribution channel, stores and superstars

Abstract

This article aims to analyze the aspects related to the marketing of the stores and superstars of the city of San Juan de Pasto, so, this writing is the result of a quantitative investigation, pretending to give an explanation of a social reality with a type of descriptive study and a deductive method, through the collection of documentary information and surveys of shopkeepers in the different districts of the city in question.

 

This depends on the importance of the shops and supermarkets in the consumers of the different districts of the city, which, despite the incursion of the supermarkets and other types of businesses, they still enjoy great prestige not only because of the role they play within the canal, but also because they are a source of sustenance for countless families.

 

Finally, marketing actions are presented, which aim to improve the competitiveness of shops and supermarkets according to their objectives and this information is for the shopkeeper an input of information of those variables that can contribute to generate greater business income.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Alcaldia de Pasto. (29 de 04 de 2011). Alcaldia de Pasto. Obtenido de Alcaldia de Pasto: www.pasto.gov.co

(2) Alianza Uninorte. (24 de 05 de 2015). Tiendas de barrio, modelo exitoso que compite contra "Gigantes". El heraldo.

(3) Arellano, R. (2002). Comportamiento del consumidor, enfoque América Latina. Ciudad de México: Ed. Mc. Graw Hill.

(4) Arellano, R. (1988). Consumidores o clientes, marketing o venta. Medio de Marketing, 17.

(5) Ballina, F. J. (1993). Los modelos de evolución del comercio minorista: Análisis para la síntesis. Madrid: Esic-Market.

(6) Casares, J., & Rebollo, A. (1996). Innovación y adaptación en Distribución Comercial. Madrid: Odres.

(7) Cuesta, P. (2006). Estrategias de Crecimiento de las empresas de distribución comercial de productos de gran consumo que operan en España . Madrid: Eumed.

(8) Departamento Administrativo Nacional de Estadística DANE. (2015). Encuesta continua de hogares. Bogota.

(9) Departamento Administrativo Nacional de Estadística DANE. (2017). Mercado laboral Pasto. Bogotá.

(10) Friedman, M. (1983). Una teoría de la función del consumo. Madrid: Ed. Alianza Universidad.

(11) Federacion Nacional de Comerciantes de Colombia -FENALCO-. (20 de Agosto de 2017). FENALCO. Obtenido de FENALCO: http://www.fenalco.com.co

(12) Federacion Nacional de Comerciantes de Colombia -FENALCO-. (Marzo de 2015). FENALCO. Obtenido de FENALCO: http://www.fenalco.com.co

(13) Hollander (1960); “The Wheel of Retailing”, in Journal of Marketing, n. 24. Pp. 3742.

(14) Kotler, Philip y Lane, Kevin. (2016). Direccion de Marketing. Ciudad de México: Pearson.

(15) Mcnair, Malcolm P (1958), “Significant Trends and Developments In the Post War Periods”, En Smith, A. B. (Ed.), Competitive Distribu-Tion in a Free High Level Economy and Its Impact for the Univer-sity, University of Pittsburgh Press, Pittsburgh, Pp. 1-25, 125.

(16) Molla Descalls, A. (1993). Distribución detallista en CEE: Evolución y tendencias de futuro. Madrid: Distribución y consumo.

(17) Morales, G. J. (21 de Febrero de 2010). Se metió al mercado D1. El Colombiano, pág. 1.

(18) Salen, H. (2004). El nuevo contexto de la distribución comercial. Madrid: Ediciones Díaz de Santos S.A.

(19) Santesmases, M. (1999). Marketing. Conceptos y estrategias. Madrid: Ediciones Pirámide.

(20) Sainz de Vicuña Ancin, J. M. (2005). La distribución comercial: Opciones estratégicas. Madrid: ESIC Editorial.

(21) Wheelers, S. y Hirsh E. (2005). Canales de distribución: Como las compañías líderes crean nuevas estrategias para servir a los clientes. Bogotá: Ed. Norma.

Published

2019-12-26

How to Cite

Arteaga Flórez, A. L., & De La Rosa Salazar, D. M. (2019). Marketing analysis in the stores and superettes of the city of San Juan de Pasto. Tendencias, 20(2), 93–115. https://doi.org/10.22267/rtend.192002.124