Imagen, sociedad, y modernidad en el departamento de Nariño, 1870-2010

Authors

  • Ricardo Oviedo Arévalo Universidad de Nariño

Keywords:

Photography, semiology, image, territory, society, modernity, religion

Abstract

The Department of Nariño is a territorial entity with a rich historical heritage written by renowned researchers demonstrated as Don Jose Rafael Sanudo, Leopoldo Lopez Alvarez and Jorge Elias Ortiz through fruitful investigative paths on different stages of their republic.

The reconstruction of historical memory and social Nariño Department by means of photography constitutes an alternative mode of research in the field of social sciences when it poses to hermeneutical file for social analysis through the image, as a alternative and innovative resource in the social inquiry. Thus, the picture makes the research process, allowing other approaches and readings through the semiotics of the image, whose practice is the work of disciplinary history: Serge Gruzinski (1949-), on the creation of imaginary and social history of mentalities. In Umberto Eco (1932-) with his studies of semiotics and aesthetics, and Armando Silva (1998), on urban imaginaries.

The creation of the Department of Nariño was a project late in the reorganization of territory to the beginning of the twentieth century, with a conservative and religious influence, showing graphically the difficulties and social conflicts in southwestern Colombia with the characteristics of multi-ethnicity and pluriculturidad, which nevertheless helped in building the region’s speech through the image.

Thus, construct and relate three types of readings on the Department of Nariño, the first concerning the contrasts of geography and society (Harvey, 2007), the second, concerning the social landscape (Appadurai, 2001) and the third, processes of settlement in their territory (Santos, 2000). The photograph allows the reading of these three variables in different regional historical moments, it does demonstrate the concept of the Department of Nariño as a land of sharp contrasts and hybridizations social, cultural and regional, that needs to be studied from other conceptual approaches, that have not yet been explored.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ricardo Oviedo Arévalo, Universidad de Nariño

Doctor en sociología, profesor asociado Udenar, director del departamento de sociología. rioviedo@udenar.edu.co

References

(1) ANDRE, Edouard (1984). América pintoresca (Colombia- Ecuador), el ancora editores, Bogotá.

(2) APPADURAI, Arjun (2001). La modernidad desbordada, ediciones tricle. Barcelona.

(3) BORDIEU, Pierre (2008). El oficio del sociólogo. Siglo XXI. México.

(4) BORDIEU, Pierre (1991). Capital cultural, escuela y espacio social. Siglo XXI. México.

(5) BORDIEU, Pierre (1979). La fotografía: un arte intermedio”, Trad. Tununa mercado, México,Nueva Imagen.

(6) BARTHES, Roland (1998). La cámara lúcida. Ed. Paidós, Barcelona. 1998.

(7) CINEP-COLCIENCIAS (1998). Colombia, un país de regiones. Santafé de Bogotá,

(8) DEL VALLE, Gastaminza, Félix (ed.) (1999) Manual de documentación fotográfica. Síntesis.Madrid.

(9) DEL VALLE, Félix (2001) El análisis documental de la fotografía.

(10) DURKHEIM, Emilio (1997). Las reglas del método sociológico. Akal. Barcelona. España.

(11) ETTER, Andrés (1990) Introducción a la ecología del paisaje. Bogotá: IGAC.

(12) FREUND, Karl. Entrevista al cine alemán. Universidad Autónoma de Barcelona. 1993.

(13) FOUCAULT, Michel (2005). Las palabras y las cosas, Editorial siglo XXI, Bogotá.

(14) GIMÉNEZ, Gilberto (2008). Cultura, identidad, memoria. Hacia una sociología de la cultura visual, México D.F.

(15) GONZÁLEZ, A. José Antonio (1999). La foto antropología, los registros gráficos y sus sombras teóricas. Revista de antropología social. No. 8. Universidad Complutense de Madrid.

(16) GOFFMAN Erving (2009). La presentación de la persona en la vida cotidiana, Editorial, Amorrortu. Barcelona.

(17) GRUZINSKI, Serge. (2001) La colonización de lo imaginario. Sociedades indígenas y occidentalización en el México español. Editorial fondo de cultura económica.

(18) HARVEY, David (2003). Espacios de esperanza. Ediciones Akal. Madrid.

(19) LONDOÑO, Patricia (1985). A través de la fotografía. Pasto. Banco de la república. Pasto.

(20) MRAZ, John (1985). Historia de la fotografía. Particularidad y nostalgia. Revista NEXOS, No.91, Julio.

(21) MONTALVO, Juan (1898). Lecturas de Juan Montalvo, tipografía de la escuela de artes y oficios, quito.

(22) Mraz, John (1992). Más allá de la decoración: hacia una historia gráfica de las mujeres en México, política y cultura, No. 1, otoño.

(23) MUSEO NACIONAL DE COLOMBIA (1983) ¿Se acabó el rollo? Historia de la fotografía en Colombia 1950-2000. Editorial museo de arte moderno. Bogotá.

(24) ONNFROY, Thoron (1983). América ecuatorial, Primera parte. Editorial gallo capitán, Quito.

(25) SOUGEZ, M.L.; PÉREZ GALLARDO, H. (2003). Diccionario de historia de la fotografía, Madrid: Ediciones Cátedra.

(26) BORDIEU, Pierre (1979). La fotografía un arte intermedio. Nueva imagen. México.

(27) ROCA, Lourdes y Fernando Aguayo (2005), Imágenes e investigación social, estudio introductorio, Instituto Mora, México.

(28) ROCA, Lourdes (2004). La imagen como fuente: una construcción de la investigación social. Revista, razón y palabra. UNAM. México.

(29) SAÑUDO, JOSÉ RAFAEL (1925). Estudio sobre la vida de Bolívar, editorial díaz del castillo, Pasto (Colombia)

(30) SILVA, Armando (1998). Álbum de familia. Editorial norma. Bogotá.(2003). Bogotá imaginada. Convenio Andrés Bello. Bogotá.

(31) SUÁREZ, Hugo José (2008). La fotografía como fuente de los sentidos. Flacso, Costa Rica.

(32) SANTOS, Milton (1987). Técnica, espacio y tiempo. Globalización y medio técno-científico. Editora Ucitec. Sao Paulo.

(33) WEBER, Max (1977). Economía y sociedad. Fondo de cultura económica. Bogotá.

(34) VILORIA DE LA HOZ, Joaquín (2007). Economía del departamento de Nariño: Ruralidad y aislamiento. Documento de trabajo sobre economía regional. No. 87. Marzo.

(35) BARTHES, Roland (1998). El mensaje fotográfico. http://socioloco.tripod.com/observacion/barthes

(36) CUETO, Danny y otros. La fotografía como documento histórico. El rescate de la memoria visual del siglo XX en el Caribe colombiano. www.uninirte.edu.co

(37) PANTOJA, CH. Algunas reflexiones teóricas sobre la imagen como fuente para la historia. www.uca.es

(38) SILVA, Armando, La semiótica y comunicación social en Colombia. http://www.dialogosfelafacs.net/dialogos_epoca/pdf/22-03ArmandoSilva.pdf

(39) La ciudad como arte. www.parabolica.org.co

(40) Revista ilustrada (1899).

(41) Revista de ingeniería, Pasto (1906-1909).

(42) Odeón (1907).

(43) Anales de la Universidad de Nariño (1914-1954).

(44) Revista jurídica literaria (1926).

(45) Ilustración Nariñense (1924-1959).

(46) El Progreso Nariñense (1937).

(47) Revista Amerindia (1954).

(48) Cultura Nariñense (1968-1977).

(49)El Correo del Sur (1884).

(50) Vox Populi (1885).

(51) El Precursor (1886-1888).

(52) El Sur: Pasto (1890-1891).

(53) El Carácter (1891).

(54) El Bien Público (1894).

(55) El Renacimiento (1905-1906).

(56) El Sur Republicano (1909).

(57) El Heraldo (1909-1910).

(58) Nariño Republicano (1913).

(59) Juanambú (1932).

(60) El Derecho (1940-1985).

(61) Diario del Sur (1980-210).

(62) El País, Cali.

(63) El Tiempo, Bogotá.

(64) El Espectador, Bogotá

Published

2013-04-25

How to Cite

Oviedo Arévalo, R. (2013). Imagen, sociedad, y modernidad en el departamento de Nariño, 1870-2010. Tendencias, 13(1), 55–81. Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rtend/article/view/515