Medición, valoración y determinación del impacto del capital intelectual en la generación de valor en la empresa.

Authors

  • Luis Eduardo Benavides Universidad de Nariño

Keywords:

Intellectual Capital, Human Capital, Structural Capital, Relational Capital

Abstract

At present questions like: ¿where is creating value in your organization? o ¿what is the knowledge that you are creating your business? begin to become important. In the past, when speaking of Capital had to refer only to a view in purely physical terms: factories, machinery, and money. Now we talk about intellectual capital as an inherent component of any company formed by a group of variables that add value and generate knowledge. That is why this study set out to design research model to measure and value the intellectual capital of organizations, by integrating its components identified: Human Capital, Structural Capital, Relational Capital, from developing a holistic construct and a list of variables for each component, which must be quantified in monetary terms in order to calculate the ROI of intellectual capital that can know your net profit contribution obtained in a period of time and is now considered as a tool that organizations use to make their financial forecasts and to project the value of their investments in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luis Eduardo Benavides, Universidad de Nariño

Administrador de Empresas, Egresado Distinguido, Grado de Honor, Universidad de Nariño. E-mail: lubeccp@yahoo.com.mx

Para determinar lo anterior se recomienda tener en cuenta la Norma Internacional de Contabilidad 38 (NIC 38) aprobada en julio de 1998, que en su párrafo 54 considera que: “El costo de un activo intangible, generado internamente, comprenderá todos los desembolsos de las actividades de crear, producir y preparar el activo para el uso al que va destinado, siempre que puedan serle atribuidos directamente, así como los que puedan distribuirse al mismo con criterios razonables y uniformes. En este costo se incluyen, en la medida que sean de aplicación”.

Los cálculos son sencillos. Por ejemplo: si una empresa en el año 2011 invirtió $2.000.000 en una investigación de mercados y $10.000.000 en procesos de gestión de calidad el Capital Estructural del año 2011 será $12.000.000. Claro esta que para llegar a este punto es necesario que las empresas cuenten con Sistemas de información funcionales, es decir, lleven registros de todas sus operaciones.

 

References

BONTIS, Nick. Intellectual capital: an exploratory study that develops measures and models. En: Management Decision, Vol. 36, No. 2, pp. 63-76. Disponible en: http://www.aquifolium.biz/apgc2005/bontis4.pdf (consultado Ene. 18-12).

BRADLEY, Keith (1997). Intellectual capital and the new wealth of nations. En: Business Strategy Review, Vol. 8, No. 1, pp. 53-62.BROOKING, Annie (1997). El capital intelectual: el principal activo de las empresas del tercer milenio. Editorial Paidós. Barcelona. 250 p.

COLEGIO PROFESIONAL DE CONTADORES PÚBLICOS DE COLOMBIA. Norma Internacional de Contabilidad 38 (NIC 38).Disponible en: http://www.cpcpcolombia.org/cpcp/index.php?option=com_content&view=article&id=158:nic-38&catid=43 (consultado Ene. 25-12).

DRAGONETTI, Nicola; EDVINSSON, Leif; ROOS, Johan y ROSS, Goran (2001). Capital intelectual:el valor intangible de una empresa. Editorial Paidós. Barcelona. 191 p.

DRUCKER, Peter. La sociedad postcapitalista (1994). Grupo Editorial Norma S.A. Santa Fe de Bogotá, D.C. 240 p.

EDVINSSON, Leif y SULLIVAN, Patrick (1996). Developing a model for managing intellectual capital. En: European Management Journal, Vol. 14, No. 4, pp. 356-364.

EDVINSSON, Leif y MALONE, Michael (1998). El capital intelectual: cómo identificar y calcular el valor inexplorado de los recursos intangibles de su empresa, tr. Jorge Cárdenas Nannetti. Grupo Editorial Norma S.A. Santa Fe de Bogotá. 246 p.

EUROFORUM (1998). Gestión del conocimiento. Disponible en: http://www.gestiondelconocimiento.com/modelo_modelo_intelect.htm(consultado Ene. 10-12)

LEV, Baruch (2001). Measurement, and Reporting. Brookings Institution Press.Washington, D.C. Disponible en: http://www.fachverlag.de/sbr/pdfarchive/einzelne_pdf/sbr_2001_oct-351-352.pdf (consultado Ene. 15-12)

MALHOTRA, Yogesh (2000). Knowledge assets in the global economy: Assessment of national intelectual capital. Journal of Global Information Management, Vol. 8, No. 3, pp. 329-331. Disponible en: http://www.irma-international.org/viewtitle/4505/ (consultado Ene. 20-12)

NEVADO PEÑA, D. y LÓPEZ RUIZ, V. (2002). El capital intelectual: valoración y medición. Prentice Hall. Madrid. 272 p.

ROOS G., BAINBRIDGE A., JACOBSEN K. (2001). Intellectual capital as a strategic tool. En: Strategic & Leadership, Vol. 29, No. 4, pp. 21-26. Disponible en: http://citeseerx.ist.psu.edu (consultado Ene. 15-12)

STEWART, Thomas (1991). How Intellectual Capital Is Becoming America’s Most Valuable Asset. Disponible en: http://money.cnn.com/magazines/fortune/fortune_archive/1991/06/03/75096/index.htm (consultado Ene. 30-12)

STEWART, Thomas (1998). Nueva riqueza de las naciones: el capital intelectual. Editorial Granica. Barcelona. 400 p. ISBN: 9506412537.

UNIÓN FENOSA (1999). En: HORMIGA PÉREZ, E; MELIÁN GONZÁLEZ, A SANCHÉZ MEDINA, A. El concepto de capital intelectual y sus dimensiones. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa Vol. 13, No. 2, 2007, pp. 97-111, ISSN: 1135-2523. Disponible: http:// www.aedem-virtual.com/articulos/iedee/v13/132097.pdf (consultado Ene. 20-12)

Published

2013-04-27

How to Cite

Benavides, L. E. (2013). Medición, valoración y determinación del impacto del capital intelectual en la generación de valor en la empresa. Tendencias, 13(1), 100–115. Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rtend/article/view/517