Balance preliminar de la aplicación de la ley 1176 de 2007
Keywords:
General System of Participation, Law 1176 of 2007, DecentralizationAbstract
The paper shows a description of the results reached beginning with the implementación of law 1176, 2007 that modifies the system of transferences from the municipalities to the departaments. The first part is a summary of the decentralization process in Colombia taking as reference the 1991 constitution: then it is made a quantitative analysis of the assignments doing a comparison between the methodology adopted in Act 715, 2001 and the legislative act 04, 2007. Some sectoral indicators are shown in order to make evidence the impact generated by the rule norm standard as well as the shortcomings of it. It shows that the main reason for the reform is to balance Central Government finances, whom in spite of earning fiscal surpluses hasn’t reflected in a bud getary state compared with this situation it is explained the adoption of a fiscal rule, based in a structural primary surplus that allows the countercyclical action of the fiscal policy. The state is called to be more vehement in the exigency of results together with local authorities due to these last ones are accustomed to a subsidiary system, that has generated fiscal laziness; in addition to that it isn’t made a transparent pursuit beside the execution of resourses so there are deficient products.
Downloads
References
CONGRESO DE LA REPÚBLICA. Ley 1151 de 2007. Por la cual se expide el Plan Nacional De Desarrollo 2006-2010. Bogotá, 2007
CONGRESO DE LA REPÚBLICA. Ley 1176 de 2007. Por la cual se desarrollan los artículos 356 y 357 de la Constitución Política y se dictan otras disposiciones. Bogotá, 2007.
CONGRESO DE LA REPÚBLICA. Ley 715 de 2001. “Por la cual se dictan normas orgánicas en materia de recursos y competencias de conformidad con los artículos 151, 288, 356 y 357 (Acto Legislativo 01 de 2001) de la Constitución Política y se dictan otras disposiciones para organizar la prestación de los servicios de educación y salud, entre otros”. Bogotá, 2001.
DEPARTAMENTO NACIONAL DE PLANEACIÓN (2007). Gestión pública local. En línea: www.dnp.gov.co/PortalWeb/Portals/...Territorial/CARTILLA%20GESTION.pdf
DEPARTAMENTO NACIONAL DE PLANEACIÓN (2008). Técnicas para el análisis de la gestión financiera de las entidades territoriales. En línea: http://www.dnp.gov.co/PortalWeb/LinkClick.aspx?fileticket=vq170WD3k7E=&tabid=508
DEPARTAMENTO NACIONAL DE PLANEACIÓN (2009). Evaluación integral de los Municipios, 2008. En línea: http://www.dnp.gov.co/PortalWeb/LinkClick.aspx?fileticket=XsLXxJetbJI%3d&tabid=387
DEPARTAMENTO NACIONAL DE PLANEACIÓN (2010). Evaluación integral de los Municipios, 2009. 160 p. En línea: http://www.dnp.gov.co/PortalWeb/LinkClick.aspx?fileticket=1h73KBtC3zA%3d&tabid=387
DEPARTAMENTO NACIONAL DE PLANEACIÓN (2010). Informe de monitoreo a los recursos del Sistema General de Participaciones de Propósito General y Asignaciones Especiales- Vigencia 2009. En línea: http://www.dnp.gov.co/PortalWeb/LinkClick.aspx?fileticket=vq170WD3k7E=&tabid=508
GARCÍA, Jorge (2004). ¿Por qué la descentralización fiscal? Mecanismos para hacerla más efectiva. Documentos de Trabajo sobre Economía Regional, No. 41 (Banco de la República, Colombia).
JUNGUITO, Roberto y RINCÓN, Hernán (2004). Política Fiscal en el Siglo XX en Colombia. 160 p. En Línea: www.banrep.gov.co/docum/ftp/borra318.pdf
LOZANO, Ignacio; RAMOS, Jorge y RINCÓN, Hernán (2007). Implicaciones Fiscales y Sectoriales de la Reforma a las Transferencias Territoriales en Colombia. En: Borradores de Economía No. 437. 30 p. En Línea: http://www.banrep.gov.co/docum/ftp/borra437.pdf
LOZANO, Ignacio; RINCÓN, Hernán; SARMIENTO, Miguel y RAMOS, Jorge (2008). Regla fiscal cuantitativa para consolidar y blindar las finanzas públicas de Colombia. En: Revista de Economía Institucional, Vol. 10, No. 19, Segundo semestre/2008. Universidad Externado de Colombia. pp.311-352. En Línea: www.economiainstitucional.com/pdf/No19/ilozano19.pdf
MINISTERIO DE HACIENDA (2009). 10 años de transformación fiscal en Colombia 1998-2008. 54 p. En línea: http://www.minhacienda.gov.co/portal/page/portal/MinHacienda/haciendapublica/daf/publicaciones_territoriales/105819-10%20ANNOS%20TRANSFORMACION%2010-06.pdf
MINISTERIO DE INTERIOR, CHILE (2009). Descentralización en América Latina: un análisis comparado de los casos de Colombia, Bolivia, Perú, Brasil y Argentina. Serie documentos de trabajo SUBDERE. División de políticas y estudios Subsecretaría de Desarrollo Regional y Administrativo. 76 p. En Línea: www.fundacionpobreza.cl/.../descentralización_america_latina(1).pdf
PULECIO, Jairo y LÓPEZ, Julio (2007). El Sistema de Transferencias Regionales en Colombia: Valoración y alternativas de Reforma. Investigación realizada dentro del Doctorado en Economía, Universidad de Zaragoza (España). 32p. En Línea: http://dae.unizar.es/doctor07-08/articulos%20DEA%202006-7/Transferencias.pdf
RITTER, Patricia (2005). Beneficios potenciales y fallas comunes en la descentralización: una aproximación para América Latina (Universidad del Pacífico, Lima).
SUPERINTENDENCIA DE SERVICIOS PÚBLICOS (2010). Estudio sectorial de acueducto y alcantarillado 2006–2009. 126 p. En línea: http://www.superservicios.gov.co/c/document_library/get_file?p_l_id=335228&folderId=25192&name=DLFE-16805.pdf
VELÁSQUEZ, Fabio (2007). La descentralización en Colombia: trayectoria, realidades y retos. 14 p. En línea: www.aomyd.com/...org/encuentros/.../la_descentralizacion_en_colombia.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.