Exploratory analysis on the appreciation of predominant characteristics in medium-sized companies in Mexico and Colombia on issues of quality, competitiveness, social and productive innovation

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.202101.130

Keywords:

quality, innovation, social innovation, competitiveness, productivity

Abstract

The research article shows the identification of the characteristics with the greatest impact on medium-sized companies in Mexico and Colombia in front of
Quality, Competitiveness, Social innovation and Productivity, the type of applied research is quasi-experimental, the cut of the investigation. it is quantitative, the Delphi survey was applied to 35 experts on the subject in Colombia and Mexico, the research design is cross-sectional, the scope of the research is descriptive of the theoretical variables quality, social innovation and competitiveness, and statistical analysis of data with R ® software, finally the use of quality tools in medium-sized companies in Mexico and Colombia in the implementation of quality strategies shows that they satisfy the needs of the internal and external communities of the entities from the strategic planning in management systems of quality with social innovation. and productive by strengthening processes, procedures and social security of human capital in medium-sized companies in Colombia and Mexico.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Fabio Orlando Cruz Páez, Universidad de Cundinamarca

Magíster en Administración de Organizaciones, Universidad Nacional Abierta y a Distancia – UNAD. Docente Universidad de Cundinamarca. E-mail: focruz@ucundinamarca.edu.co, Colombia.

Celia Ibarra Díaz, Tecnológico Nacional de México - Instituto Tecnológico de León

Magíster (C) en Ingeniería Administrativa y Calidad, Docente en el Tecnológico Nacional de México / Instituto Tecnológico de León de México. E-mail: celia.ibarra@itleon.edu.mx, México.

Danna Julieth Rueda Pineda, Universidad de Cundinamarca

Administradora de Empresas (C), Universidad de Cundinamarca, Colombia. E-mail: djrueda@ucundinamarca.edu.co, Colombia.

Daniel Arturo Olivares Vera, Tecnológico Nacional de México - Instituto Tecnológico de León

Doctor en Logística y Dirección de la Cadena de Suministro, Universidad Popular Autónoma del Estado de Puebla. Docente en el Tecnológico Nacional de México / Instituto Tecnológico de León de México. E-mail: danielarturo.olivares@itleon.edu.mx, México.

References

(1) Casadesús y Karapetrovic. (2005). citado en Carmona-Calvo M. A. Suárez E. M. Calvo-Mora A. y Periáñez-C. R. (2016). Sistemas de gestión de la calidad: un estudio en empresas del sur de España y norte de Marruecos, Revista European Research on managment business, 22 (1), 8-16. DOI: 10.1016/j.iedee.2015.10.001.

(2) Cantú, H. (2011). Desarrollo de una cultura de calidad (4ta. Edición) México: Mc Graw Hill.

(3) Cruz, F. (2015). Emprendimiento e innovación social: el intraemprendimiento en la Universidad Santo Tomás, Centro de Atención Universitaria Facatativá. Revista Citas, 2 (1), 98 – 123. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/10015/FabioOrlandoCruzP%C3%A1ez.pdf?sequence=1yisAllowed=y

(4) Deming, 1986 citado en Hernández Palma Hugo, Barrios Parejo Ignacio y Martínez Sierra David (2018). Gestión de la calidad: elemento clave para el desarrollo de las organizaciones. Criterio Libre, 16 (28), 179-195. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2018v16n28.2130

(5) Drucker. (s.f). citado en Mera Rodríguez, C., Avendaño Avendaño, M., y Cruz Páez, F. O. (2015). Centro Nacional de Innovación y Gestión del Conocimiento Prospectivo y Estratégico “CENIT”. Uni-pluriversidad, 15(2), 74-84. https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/view/26824/20780195

(6) Godet y Durance. (2007). citado en Mera Rodríguez, C., Avendaño Avendaño, M., y Cruz Páez, F. O. (2015). Centro Nacional de Innovación y Gestión del Conocimiento Prospectivo y Estratégico “CENIT”. Uni-pluriversidad, 15(2), 74-84. https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/view/26824/20780195

(7) Gutiérrez, H. (2014). Calidad y Productividad (4ta. Edición) México: Mc Graw Hill.

(8) Jhay Kumar, Martínez-Lorente y Dewhurst. (2010). citado en Ruiz-Torres A. J., Ayala-Cruz, J., Alomoto N., y Acero-Chávez J. L. (2015). Revisión de la literatura sobre gestión de la calidad: caso de las revistas publicadas en Hispanoamérica y España, Revista Estudios Gerenciales, 31, (136), 319-334. https://doi.org/10.1016/j.estger.2015.01.004.

(9) Hernández, H., Barrios, I. y Martínez, D. (2018). Gestión de la calidad: elemento clave para el desarrollo de las organizaciones. Criterio Libre, 16 (28), 179-195. Obtenido de https://revistas.unilibre.edu.co/index.php/criteriolibre/article/view/2130

(10) Hernández, Fernández y Baptista. (2014). citado en Universidad de Colima. (2020). Investigación cuantitativa, cualitativa y mixta. Consultado el 5 de abril de 2020 en https://recursos.ucol.mx/tesis/investigacion.php

(11) Hernández, Fernández y Baptista. (2010). citado en Mata Solís, L. D. (2019). Diseños de investigaciones con enfoque cuantitativo de tipo no experimental. Consultado el 06 de abril de 2020. https://investigaliacr.com/investigacion/disenos-de-investigaciones-con-enfoque-cuantitativo-de-tipo-no-experimental/

(12) Hernández, Fernández y Baptista, (2010). citado en Cruz Páez, F., Mera Rodríguez, C., y Lechuga Cardozo, J. (2019). Evaluación de estrategias de emprendimiento sostenible e innovación implementadas en las unidades productivas del SENA, Centro Industrial y Desarrollo Empresarial de Soacha-Cundinamarca-Colombia. Tendencias, 20(1), 183-202. https://doi.org/10.22267/rtend.192001.113

(13) Maroto, A. (2010). Crecimiento y productividad de las ramas de servicios El papel de las TIC. Cuadernos de Economía. 33, (93), 099-132. DOI: 10.1016/S0210-0266(10)70072-8

(14) Martínez, R., Charterina, J., y Araujo, A. (2010). Un modelo causal de competitividad empresarial planteado desde la vbr: capacidades directivas, de innovación, marketing y calidad. Investigaciones Europeas, 16, (2), 165-188. DOI: 10.1016/S1135-2523(12)60117-8

(15) Mera, C., Avendaño, M., y Cruz, F. (2015). Centro Nacional de Innovación y Gestión del Conocimiento Prospectivo y Estratégico “CENIT”. Uni-pluriversidad, 15(2), 74-84. https://aprendeenlinea.udea.edu.co/revistas/index.php/unip/article/view/26824/20780195

(16) OCDE, 2005, citado en Robayo Acuña, Paula Viviana. (2016). La innovación como proceso y su gestión en la organización: una aplicación para el sector gráfico colombiano. Suma de negocios. 7 (16), 125-140. DOI: 10.1016/j.sumneg.2016.02.007

(17) Platas, J., y Cervantes, M. (2018). Gestión Integral de la Calidad, México: Grupo Editorial Patria.

(18) Powell, 1995 citado en Hernández Palma Hugo, Barrios Parejo Ignacio y Martínez Sierra David (2018). Gestión de la calidad: elemento clave para el desarrollo de las organizaciones. Criterio Libre, 16 (28), 179-195. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2018v16n28.2130

(19) Robayo, P. (2016). La innovación como proceso y su gestión en la organización: una aplicación para el sector gráfico colombiano. Suma de negocios. 7 (16), 125-140. DOI: 10.1016/j.sumneg.2016.02.007

(20) Ruiz, A., Ayala, J., Alomoto, N., y Acero J. (2015). Revisión de la literatura sobre gestión de la calidad: caso de las revistas publicadas en Hispanoamérica y España, Revista Estudios Gerenciales. 31, (136), 319-334. https://doi.org/10.1016/j.estger.2015.01.004

(21) Saldarriaga, 2013 citado en Hernández Palma Hugo, Barrios Parejo Ignacio y Martínez Sierra David (2018). Gestión de la calidad: elemento clave para el desarrollo de las organizaciones. Criterio Libre, 16 (28), 179-195. https://doi.org/10.18041/1900-0642/criteriolibre.2018v16n28.2130

(22) Taguchi Genichi. (2009). citado en Crispin Mora W. V. y Sánchez Díaz N. L. (2019). Diseño sistema de gestión de calidad ISO 9001:2015 para el producto de bordillos de la empresa inversiones Toño Junca, [Universidad de Cundinamarca, Tesis]. Repositório institucional. http://repositorio.ucundinamarca.edu.co/bitstream/handle/20.500.12558/2819/DISE%C3%91O%20SISTEMA%20DE%20GESTION%20DE%20CALIDAD%20IS-O%209001%202015%20PARA%20EL%20PRODUCTO%20DE%20BORDILLO-S%20DE%20LA%20EMPRESA%20IN.pdf?sequence=1yisAllowed=y

(23) Tarí, Molina-Azorín y Heras. (2012) citado en Carmona-Calvo M. A., Suárez E. M., Calvo-Mora A. y Periáñez-C. R. (2016). Sistemas de gestión de la calidad: un estudio en empresas del sur de España y norte de Marruecos, Revista European Research on managment business 22 (1), 8-16. DOI: 10.1016/j.iedee.2015.10.001.

(24) UNIMINUTO. (2017). Innovación social. Consultado el 27 de noviembre de 2019 en http://www.uniminuto.edu/-/innovacion-social?inheritRedirect=true

Published

2020-06-30

How to Cite

Cruz Páez, F. O., Ibarra Díaz, C., Rueda Pineda, D. J., & Olivares Vera, D. A. (2020). Exploratory analysis on the appreciation of predominant characteristics in medium-sized companies in Mexico and Colombia on issues of quality, competitiveness, social and productive innovation. Tendencias, 21(1), 130–156. https://doi.org/10.22267/rtend.202101.130