The educational level as a fundamental axis for internationalization and business development
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.202102.143Keywords:
globalization, international markets, formative system, organizations, educational structure, psychoentrepreneursAbstract
The main objective of this research is to identify the influence of the training level of entrepreneurs in the development of international negotiations. The approach used was through descriptive and empirical analysis, with respect to measured variables, which helps the understanding of what companies require through the skills of university graduates.
As a result of this article, a need was obtained at the corporate and governmental level, that university training should have a change to the know-how (macro), which is a necessity for international business success. The research allows to conclude aspects relevant to business activities, where the correlation of strengthening company-government-university, is producing a negative effect, and through the psycho-entrepreneurial acquisition.
Downloads
References
(1) Aguado, R. (2005). Las nuevas herramientas de la política de innovación: los sistemas de innovación y el desarrollo de clusters. Boletin de Estudios Economicos, 60(186), 413–429.
(2) Armario, J. M., Rastrollo, M. A. y González, E. M. (2009). La internacionalización de la empresa: el conocimiento experimental como derterminante del resultado en mercados exteriores. Cuadernos de Economia y Direccion de la Empresa, 12(39), 123–150.
(3) Benavides, G. F. (2015). Las políticas públicas del turismo receptivo colombiano. Suma de Negocios, 6(13), 66–73. doi: 10.1016/j.sumneg.2015.08.005
(4) Botello, H. A. (2016). Las certificaciones de calidad y la internacionalización de las firmas industriales colombianas. Suma de Negocios, 7(16), 73–81. doi: 10.1016/j.sumneg.2016.02.009
(5) Botero, L. D. (2013). La globalización de la economía y la internacionalización de la empresa: una mirada en el tiempo. Revista Ciencias Estratégicas, 22(30), 203–208.
(6) Bucardo, M., Saavedra, M. L. y Camarena, M. E. (2015). Hacia una comprensión de los conceptos de emprendedores y empresarios. Suma de Negocios, 6(13), 98–107.
(7) Cano, J. A. y Baena, J. J. (2015). Tendencias en el uso de las tecnologías de información y comunicación para la negociación internacional. Estudios Gerenciales, 31(136), 335–346. doi: 10.1016/j.estger.2015.03.003
(8) Contreras, O. E. y Rozo, I. (2015). Teletrabajo y sostenibilidad empresarial. Una reflexión desde la gerencia del talento humano en Colombia. Suma de Negocios, 6(13), 74–83. doi: 10.1016/j.sumneg.2015.08.006
(9) Fernández, S. (2013). It Takes Two to Tango: Commercial Relation Beyond Of Bilateral Agreement, China and Colombia to Sign a Free Trade Agreement. American Journal of Business and Management, 2(4), 275–295. doi: 10.11634/216796061302426
(10) Fernández, S. (2014a). Empirical result on firms’ cluster integration: should firms evolve beyond their region?. International Journal of Trade, Economics and Finance, 5(3), 204–211. doi: 10.7763/IJTEF.2014.V5.372
(11) Fernández, S. (2014b). “产业集群一体化挑战研究.” CNKI JOURNAL, 1–141.
(12) Fernández, S. (2016). The Opportunities and Bottlenecks between China and Latin American Countries Economic and Trade Development. International Journal of Developing Societies, 5(2), 23–26. doi: 10.11634/216817831605783
(13) Fernández, S., Castillo, D. y Martínez, L. (2018). Clúster virtual: nueva alternativa a la competitividad eficaz en las empresas. Tendencias, 19(1), 164-186. doi: 10.22267/rtend.181901.92
(14) Fernández, S., Diaz, L., Rodríguez, W. y Martinez, L. (2019). Influencia de la tecnología e información para el rendimiento de las Mipymes colombianas. Actualidad Contable Faces, 22(38), 25-45.
(15) Fernández, S. y Martinez, L. (2018). Internationalization of colombian firms: competitive and productivity as a problem to enter the asian market. Asian Social Science, 14(1), 183-192. doi: 10.5539/ass.v14n1p183
(16) Flores, M. y Vanoni, G. (2016). Competencias Directivas requeridas por los CEO ante la complejidad de las organizaciones del siglo XXI. Suma de Negocios, 7(16), 113–124. doi: 10.1016/j.sumneg.2016.02.005
(17) García, P., Gálvez, E. y Maldonado, G. (2016). Efecto de la innovación en el crecimiento y el desempe no de las Mipymes de la Alianza del Pacífico. Un Estudio empírico. Estudios Gerenciales, 32(141), 326–335. doi: 10.1016/j.estger.2016.07.003
(18) Hernández. H., Martuscelli, J., Moctezuma, D., Muñoz, H. y Narro, J. (2015). Los desafíos de las universidades de América Latina y el Caribe ¿Qué somos y a dónde vamos? Perfiles educativos, 37(147), 202-218.
(19) Larrea, J. L. (2009). Las relaciones laborales ante el desafío de la innovacción : un nuevo compromiso. Boletín de estudios económicos, 64(196), 23–43.
(20) Martinez, L. A, y Fernández, S. (2018). Internal Communication Issues in the Firms: Does It Affect the Productivity? Review of European Studies, 10(2), 1-13. doi: 10.5539/res.v10n2p1
(21) Momberg, R. (2016). Análisis de los modelos de vinculación del código civil y la legislación de protección al consumidor. Hacia un principio general de protección de la parte débil en el derecho privado. Revista Chilena de Derecho, 43(2), 737–756. doi: 10.4067/S0718-34372016000200017
(22) Moreno, T. (2015). Las competencias del evaluador educativo. Revista de la Educacion Superior, 44(174), 101–126.
(23) Navarrete, J. E. (2017). Trump y la coyuntura económica global. Economía UNAM, 14(41, 40–56.
(24) Ngono, R., Darcis, N., Muhammad, A. y Fernández, S. (2014). Port logistics in West and Central Africa: a strategic development under globalization. Open Journal of Applied Sciences, 4(2), 76–84. doi: 10.4236/ojapps.2014.42009
(25) Pabón, J. A. (2016). Gestión del conocimiento y políticas de innovación. Revista La Propiedad Inmaterial, (22), 19-31. doi: 10.18601/16571959.n22.02
(26) Robayo, P. V. (2016). La innovación como proceso y su gestión en la organización: una aplicación para el sector gráfico colombiano. Suma de Negocios, 7(16), 125–140. doi: 10.1016/j.sumneg.2016.02.007
(27) San Martín, S., Jiménez, N. y Sánchez, E. (2016). La Evaluación del alumnado universitario en el Espacio Europeo de Educación Superior. Aula Abierta, 44(1), 7–14. doi: 10.1016/j.aula.2015.03.003
(28) Santos, V. y García, T. (2016). Motivación del empresario y atención informativa en la internacionalización: un análisis regional en el sector español de piedra natural. European Research on Management and Business Economics, 22(1), 1–7. doi: 10.1016/j.iedee.2014.12.002
(29) Suárez, M. H. y Muñoz, H. (2016). ¿Qué pasa con los académicos? Revista de la Educacion Superior, 45(180), 1–22. doi: 10.1016/j.resu.2016.08.003
(30) Vanegas, J. G., Restrepo, J. A. y González, M. A. (2015). Negocios y comercio internacional: evidencias de investigación académica para Colombia. Suma de Negocios, 6(13), 84–91.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.