Entrepreneurship and design: characterization of entrepreneurial initiatives of Industrial Designers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.202102.156

Keywords:

business start-up, design, entrepreneurship, business idea

Abstract

The article presents the results of the characterization of entrepreneurial initiatives, developed by graduates of the Industrial Design program of the University of Nariño. The purpose of the study was to investigate the trajectory of the degree works in the modality of creation of enterprises, which is established in the career of Industrial Design. From the perspective of the diagnosis, the project proposed the recognition, analysis and evaluation of the situation of the graduates who obtained their degree under this modality. This led to the description of the characteristics of the projects and the identification of the perceptions of the graduates about the academic formation, related to the development of design enterprises. For this purpose, the methodology was carried out under two instances that were the collection of information from primary and secondary sources, and subsequently, data analysis and assessment of the current status of these projects, which made evident the need to generate research scenarios, curricular and pragmatic, which contribute to the development and promotion of entrepreneurship in the academic environment of the design area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Cristina Ascuntar Rivera, University of Nariño

Master in Interactive Design and Creation, University of Caldas. Research Professor Department of Design, University of Nariño. ORCiD: 0000-0003-2671-3909. E-mail: cristinascuntar@udenar.edu.co, Colombia.

Francisco Rafael Ayala Gallardo, University of Nariño

Master in User Experience Design, International University of La Rioja. Research Professor Department of Design, University of Nariño. ORCiD: 0000-0003-4090-1631. E-mail: franciscoayala@udenar.edu.co, Colombia.

References

(1) Alvarado, O. y Rivera, W. (2011). Universidad y emprendimiento, aportes para la formación de profesionales emprendedores. Cuadernos de Administración, 27(45), 61-74.

(2) Arenal, A., Armuña, C., Ramos, S. y Feijóo, C. (2018). Ecosistemas emprendedores y startups, el nuevo protagonismo de las pequeñas organizaciones. Economía Industrial, 85-94.

(3) Correa, J., Ledesma, J. y Peñaherrera, F. (2019). Importancia de la innovación y creatividad en el desarrollo de productos. Pro Sciences. Revista de Producción, Ciencias e investigación, 3(22), 31-37. https://doi.org/10.29018/issn.2588-1000vol3iss22.2019pp31-37

(4) Cuevas, M. F. (2016). Benchmarking de las unidades de emprendimiento en las universidades de Colombia. Questionar: Investigación Específica, 4(1), 109-121. https://doi.org/10.29097/23461098.115

(5) Departamento de Diseño. (2006). Reglamentación de Trabajos de Grado del Programa de Diseño Industrial, Universidad de Nariño. Pasto, Nariño, Colombia.

(6) Departamento de Diseño. (2013). Proyecto Educativo del Programa de Diseño Industrial, Universidad de Nariño. Pasto, Nariño, Colombia.

(7) Departamento de Diseño. (2019). Informe de Autoevaluación para la Acreditación de Alta Calidad - Programa de Diseño Industrial, Universidad de Nariño. Pasto, Nariño, Colombia.

(8) Departamento Nacional de Planeación [DNP]. (2016). Política Nacional de Desarrollo Productivo (Documento CONPES 3866). DNP. https://colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Conpes/Econ%C3%B3micos/3866.pdf

(9) Drucker, P. (1994). La innovación y el empresario innovador: La práctica y los principios. EDSA.

(10) Gómez, L., López, S., Hernández, N., Galvis, M., Parra, L., Matiz, F., Varela, R., Moreno, J., Pereira, F., Arias, A., García, G. y Martínez, P. (2019). GEM Colombia: estudio de la actividad empresarial en 2017. Editorial Universidad del Norte. http://manglar.uninorte.edu.co/bitstream/handle/10584/8370/9789587890563%20eGEM%20Colombia%202017.pdf?sequence=1&isAllowed=y

(11) Hurtado, J. (2010). Metodología de la investigación: Guía para la comprensión holística de la ciencia. Quirón Editores.

(12) iNNpulsa Colombia. (2016). Mapeo y caracterización del ecosistema de emprendimiento en Colombia, con énfasis en la localización de las startups. https://innpulsacolombia.com/sites/default/files/documentos-recursos-pdf/1.2._analisis_y_descripcion.pdf

(13) Lecuona, M. (2006). Manual sobre gestión del diseño para empresas que abren nuevos mercados. Barcelona Centro de Diseño BCD.

(14) Lederman, D., Messina, J., Pienknagura, S. y Rigolino, J. (2014). El emprendimiento en América Latina: muchas empresas y poca innovación. Banco Mundial. https://doi.org/10.1596/978-1-4648-0284-3

(15) Ley 344 de 1996. (1996, 27 de diciembre). Congreso de la República de Colombia. Diario Oficial No. 42.951. http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_0344_1996.html

(16) Ley 1014 de 2006. (2006, 26 de enero). Congreso de la República de Colombia. Diario Oficial No. 46.164 http://www.secretariasenado.gov.co/senado/basedoc/ley_1014_2006.html

(17) Lora, E., & Castellani, F. (Eds.). (2014). Entrepreneurship in Latin America: A step up the social ladder. Inter-American Development Bank. http://documents.worldbank.org/curated/en/530831468045044844/pdf/Entrepreneurship-in-Latin-America-a-step-up-the-social-ladder.pdf

(18) Mazacón, M., Paliz, C. y Espín, Y. (2019). Emprendimiento en las instituciones de educación superior. Universidad, Ciencia y Tecnología, 2(2), 11-18. https://www.uctunexpo.autanabooks.com/index.php/uct/article/view/212

(19) Minniti, M. (2012). El emprendimiento y el crecimiento económico de las naciones. Economía Industrial, 23-30. https://pdfs.semanticscholar.org/6ea5/e81d6de26331a9a7729ee77623058c17f655.pdf

(20) Organización de la Cooperación y Desarrollo Económicos [OCDE] y Oficina de Estadísticas de las Comunidades Europeas [EUROSTAT]. (2006). Manual de Oslo (J. Zamorano, Trad.; 3.ªed.). Grupo Tragsa. (Original work published 2005).

(21) Pulido, S. J., Acosta, M. L., Sánchez, M., Toro, E. y Parra, R. (2017). Didácticas para formar emprendedores. Editorial de Caldas.

(22) Sanguinetti, P., Brassiolo, P., Arreaza, A., Berniell, L., Álvarez, F., Ortega, D. y Kamiya, M. (2013). RED 2013: Emprendimientos en América Latina. Desde la subsistencia hacia la transformación productiva (Reporte de Economía y Desarrollo (RED)). CAF. http://scioteca.caf.com/handle/123456789/168

(23) Schnarch, A. (2014). Emprendimiento exitoso: cómo mejorar su proceso y gestión. ECOE Editores.

(24) Shapero, A., & Sokol, L. (1982). The social dimensions of entrepreneurship. En C. Kent, D. Sexton and K. Vesper, (Eds.). Encyclopaedia of entrepreneurship (pp. 72-90).

(25) Suárez, F. (2017). Fomento del emprendimiento a través de actividades académicas e investigativas. Tendencias, 18(2), 183-196. https://doi.org/10.22267/rtend.171802.84

(26) Tarapuez, E., Osorio, H. y Botero, J. J. (2013). Política de emprendimiento en Colombia, 2002-2010. Estudios gerenciales, 29(128), 274-283. https://doi.org/10.1016/j.estger.2013.09.001

(27) Urbano, D. y Toledano, N. (2008). Invitación al emprendimiento. Una aproximación a la creación de empresas. Editorial UOC.

(28) Uribe, M. y Reinoso, J. F. (2013). Emprendimiento y empresarismo: diferencias, conceptos, cultura emprendedora, idea y proyecto de empresa. Ediciones de la U.

(29) Urrego, A. y Quiroga, A. (2018). Revisión de la literatura respecto a influencia de la educación superior en el emprendimiento, énfasis Colombia. https://ciencia.lasalle.edu.co/administracion_de_empresas/1538

(30) World Design Organization [WOD]. (2020, 1 de enero). Definition of Industrial Design. https://wdo.org/

Published

2021-01-01

How to Cite

Ascuntar Rivera, M. C., & Ayala Gallardo, F. R. (2021). Entrepreneurship and design: characterization of entrepreneurial initiatives of Industrial Designers. Tendencias, 22(1), 95–119. https://doi.org/10.22267/rtend.202102.156