University enterprise student knowledge about the franchise: the case of a higher education institutions in Colombia
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.222301.189Keywords:
company creation; entrepreneurship; college student; franchise; higher-educational institutionsAbstract
This study is focused on to identify the student's knowledge about franchise, applying a survey in a sample composed of students from all over Colombia, belonging to the National Unified Corporation of Higher Education (CUN), involving a study case. The research methodology comprehends a quantitative and exploratory design approach. Finding as a result that the students has a low knowledge about franchise model as an entrepreneurship. Furthermore, the participants have a predilection for learning about franchises from higher education institution, and, if they decided to invest in the franchise entrepreneurship, the selected sectors would be the technology and gastronomy. Finally, since the university is a space that encourages analysis and study from a cross-sectional perspective, it must offer options on the different forms of entrepreneurship, empowering the students to know the diversity to the entrepreneur's discourse.
Downloads
References
(1) Alcántar, Á. S., y Ruiz, G. R. (2016). Factores que influyen sobre la conducta de una persona frente al riesgo de emprender un negocio en América Latina. Journal of Business, Universidad del Pacífico (Lima, Peru), 8(1), 57-71.
(2) Ayala, M. F., y Rodriguez, R. R. (2019). Determinar la Factibilidad de la Creación de una Empresa que Ofrezca Franquicias a los Almacenes de Expendio de Insumos Agrícolas en la Ciudad de Babahoyo, Provincia de los Ríos (Tesis de Maestría, Espol).
(3) Ayup, J., y Calderon, E. (2014). Señales de valor de marca de las franquicias en México. Su efecto en el crecimiento del sistema franquiciador. Estudios Gerenciales, 30(131), 134-144.
(4) Azofeifa, J. B., y Vásquez, A. P. (2015). Investigación y extensión, ¿son complementarias? El caso de la vainilla. Universidad en Diálogo: Revista de Extensión, 5(1), 73-86.
(5) Baena, V. (2010). Teorías y líneas de investigación en el sistema de franquicia: una revisión desde los años 60 hasta 2009. Cuadernos de Gestión 10(2), 43-66.
(6) Barbadillo y Asociados Consultores. (2016). Tercer estudio de satisfacción del franquiciado. Barbadillo y Asociados Consultores. España. Disponible en: https://bit.ly/3mF1y4i
(7) Barzola, V. M., Bolívar, O. E., y Navarrete, Y. (2020). Incidencia de la comprensión lectora en las aptitudes investigativas de los estudiantes de educación superior. Educación Médica Superior, 34(4), 1-17.
(8) Castro, L., y Bohórquez, D. (2008). Universidad y emprendimiento. Hallazgos, 5(10), 65-97. DOI https://doi.org/10.15332/s1794-3841.2008.0010.05
(9) Concha, A., Álvarez, C., y Sáez, E. (2004). Programa de formación de emprendedores en la Universidad de Concepción. Universidad de Concepción. 311-322.
(10) Confecámaras. (2021). Dinámica de creación de empresas en Colombia, enero-marzo de 2021. Disponible en: https://www.confecamaras.org.co/phocadownload/2020/Informe_Din%C3%A1mi-ca_de_Creaci%C3%B3n_de_Empresas___Prime_trimestre_2021_002.pdf
(11) Corredor, L. N. (2016). La responsabilidad del franquiciante por actos del franquiciado frente a terceros. Iter Ad Veritatem, 13(1), 283-320.
(12) Corti, E., y Riviezzo, A. (2008). Hacia la universidad emprendedora: un análisis del compromiso de las universidades italianas en el desarrollo económico y social. Economía industrial, (368), 113-124.
(13) Cristancho, G. J., Ninco, F. A., Cancino, Y. A., Alfonso, L. C., y Ochoa, P. E. (2021). Aspectos clave del plan de negocios para emprender en el contexto colombiano. Suma de Negocios, 12(26), 41-51.
(14) CUN. (2015). Acuerdo NO 028 de 2015 del consejo directivo política de liderazgo y emprendimiento social. Disponible en: https://cun.edu.co/somos-la-cun/normatividad
(15) De Castro, E. C. D., y Cataluña, F. R. (2004). La investigación sobre franquicia. Investigaciones europeas de dirección y economía de la empresa, 10(3), 71-96.
(16) García, J. A., Reding, A., y López, J. C. (2013). Cálculo del tamaño de la muestra en investigación en educación médica. Investigación en educación médica, 2(8), 217-224.
(17) Guerrero, A. B., y Gutiérrez, A. R. C. (2014). La formación de emprendedores en la escuela y su repercusión en el ámbito personal. Una investigación narrativa centrada en el Programa EME. Revista española de pedagogía, 72 (257) 125-143.
(18) GEM. (2020). Global Entrepreneurship Monitor 2019/2020 Global Report. Global Entrepreneurship Research Association, London Business School: London. Disponible en: https://www.gemconsortium.org/report/gem-2019-2020-global-report
(19) Grzelak, K., y Matejun, M. (2013). Franchising as a Concept of Entrepreneurship Development in the SME Sector. Marek Matejun and Anna Walecka, 47-61, in Modern Entrepreneurship in Business Practice: Selected Issues.
(20) Henry, C., Hill, F., y Leitch, C. (2005). Entrepreneurship education and training: can entrepreneurship be taught? Part I. Education+ Training, 47(2), 98-111.
(21) Hernández, O. D. (2006). Proyecto de vida y desarrollo integral humano. Rev. Internal Crecemos (Puerto Rico), 6(1-20), 1-31.
(22) Hernández, G. C., y Zapata, Y. A. J. (2018). Factores culturales que inciden en la creación de spin-off universitarias. Un estudio en una universidad pública colombiana. Estudios Gerenciales: Journal of Management and Economics for Iberoamerica, 34(148), 320-335.
(23) Herrera, M. F. N., y Moreno, A. M. M. (2009). El contrato de franquicia: aportes y tendencias en el derecho comparado sobre la responsabilidad del franquiciador. Vniversitas, (119), 279-304.
(24) Lans, T., Blok, V., y Wesselink, R. (2014). Learning apart and together: towards an integrated competence framework for sustainable entrepreneurship in higher education. Journal of Cleaner Production, 62, 37-47.
(25) Lepeley, M. T., Kuschel, K., Beutell, N., Pouw, N., y Eijdenberg, E. L. (Eds.). (2019). The wellbeing of women in entrepreneurship: A global perspective. Routledge.
(26) Lertkornkitja, A. (2018). A Conceptual Model Of Market Orientation And Knowledge Transfering In The Franchise System. In ASEAN/Asian Academic Society International Conference Proceeding Series (pp. 650-657).
(27) Lozano, R. A. M., y Figueroa, D. C. L. (2015). Diagnóstico, factores críticos y lecciones de aprendizaje de proyectos fondo emprender en el Huila 2002-2014. Revista Entornos, 28(2), 26-39.
(28) Marulanda, F. Á., y Morales, S. T. (2016). Entorno y motivaciones para emprender. Revista EAN, (81), 12-28.
(29) Meléndez, M. P. S. (2018). El marketing digital transforma la gestión de pymes en Colombia. Cuadernos latinoamericanos de Administración, 14(27), 1-13.
(30) Nova, J. A. B. (2014). Emprendimiento en Colombia. Administración & Desarrollo, 43(59), 7-21.
(31) Parra, J. C. V. (2018). Elementos para la valoración integral de proyectos de emprendimiento social. Una herramienta para la formación de emprendedores. Contabilidad y Negocios: Revista del Departamento Académico de Ciencias Administrativas, 13(26), 129-140.
(32) Patiño, J. D., Ruiz, A., y Pitre, R. (2018). El emprendimiento en Colombia, una respuesta a los retos de competitividad y desarrollo sostenible. Revista Espacios, 39(14), 24-34.
(33) Pérez, R. (2017). La Franquicia-Decodificando su ADN. Revista Investigación y Negocios, 10(15), 138-143.
(34) Perrigot, R., y Basset, G. (2018). Resale pricing in franchised stores: A franchisor perspective. Journal of Retailing and Consumer Services, 43, 209-217.
(35) Pozo, E. C., López, E. A., y Martín, A. L. (1999). Actitudes hacia la creación de empresas: un modelo explicativo. Revista Europea de Dirección y Economía de la Empresa, 8(3), 37-52.
(36) Prados, M., y Fernández, A. (2015). Educar para emprender. Guía didáctica de educación emprendedora en Primaria. Estudios sobre Educación, 28, 243-245.
(37) Ramos, C. G., Campillo, A. M., y Gago, R. F. (2010). Características del emprendedor influyentes en el proceso de creación empresarial y en el éxito esperado. Revista europea de dirección y economía de la empresa, 19(2), 31-47.
(38) Rodríguez, G. (1999). La universidad latinoamericana en la encrucijada del siglo XXI. Revista Iberoamericana de Educación, (21), 55-77.
(39) Rojas, G. Y., Pertuz, V., Navarro, A., y Quintero, L. T. (2019). Instrumento para identificar características personales y didáctica utilizadas por los docentes en la formación de emprendedores. Formación universitaria, 12(2), 29-40.
(40) Socolovsky, L. (2005). 100 maneras de fracasar en un emprendimiento y como evitar que vuelva a ocurrir. Paraguas Club.
(41) Staniewski, M. W., y Awruk, K. (2019). Entrepreneurial success and achievement motivation–A preliminary report on a validation study of the questionnaire of entrepreneurial success. Journal of Business Research, 101, 433-440.
(42) Terán, A., y Colla, E. (2018). Vinculando el talento de investigadores y emprendedores para la innovación. Revista mexicana de economía y finanzas, 13(4), 547-569.
(43) Toapanta, G. M. T., Lozada, A. G. P., Valle, M. E. C., Vaca, A. M. C., Tipantuña, M. R. G., y Troya, D. M. C. (2018). El estudiante emprendedor en la universidad como importante factor de cambio en la sociedad. Didasc@ lia: Didáctica y Educación, 9(1), 71-80.
(44) Thursby, M. C., Fuller, A. W., y Thursby, J. (2009). An integrated approach to educating professionals for careers in innovation. Academy of Management Learning & Education, 8(3), 389-405.
(45) Toledo, V. M. (2000). Universidad y sociedad sustentable. Una propuesta para el nuevo milenio. Tópicos en educación ambiental, 2(5), 7-20.
(46) Valencia, F. Á. M., y Gualdrón, S. T. M. (2016). Entorno y motivaciones para emprender. Revista Escuela de Administración de Negocios, (81), 12-28. DOI: http://dx.doi.org/10.21158/01208160.n81.2016.1556
(47) Vargas, P. A., Liévano, J., y Calderón, G. (2021). Factores de impacto en la formación emprendedora en estudiantes de educación superior. Caso Cetys Universidad. Revista Inclusiones, 17(2), 198-215.
(48) Vázquez, G. C., Jiménez, I. U., y Juárez, L. G. (2020). Construcción-validación del cuestionario sobre madurez de la gestión del conocimiento para la innovación educativa en universidades. Apertura (Guadalajara, Jal.), 12(1), 132-151.
(49) Vélez, C. I., Bustamante, M. A., Loor, B. A., y Afcha, S. M. (2020). La educación para el emprendimiento como predictor de una intención emprendedora de estudiantes universitarios. Formación universitaria, 13(2), 63-72.
(50) Yakimova, R., Owens, M., y Sydow, J. (2019). Formal control influence on franchisee trust and brand-supportive behavior within franchise networks. Industrial Marketing Management, 76, 123-135.
(51) Yakimova, R., Owens, M., y Freeman, S. (2021). The ‘visible hand’behind cooperation in franchising: A model of franchisor practices that influence cooperation within social networks. Industrial Marketing Management, 94, 66-89.
(52) Zuniga, S., Barraza, J., Sanhueza, N., y Soza, S. (2018). Midiendo la Creación de Valor en una Universidad. Formación universitaria, 11(3), 87-96.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.