Public policy analysis of cultural tourism in the city of Pasto through the networks approach
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.222302.198Keywords:
cultural property, economic development, cultural education, government, planningAbstract
The design of public policies requires recognizing and involving actors who can cooperate in the execution of public action to solve different social problems. Therefore, the objective of this article is to know the appraisals of the main agents that can contribute to the construction of a public policy of cultural tourism in the city of Pasto, for this purpose, was selected, through the technique of sampling for convenience, to people representative of the different interest groups that by their knowledge, contributions, influence and experience have contributed to the development of this sector. Consequently, semi-structured interviews were applied and using the network approach, a method widely used in the social sciences, the degree of articulation and hierarchy between them was identified. Finally, the main results include the disbandment between the authorities responsible for the development of culture and tourism, the lack of a Tourism Information and Measurement System, the loss of recognition of the inhabitants of Pasto for their cultural heritage and the absence of a public policy to bring together these actors and enhance the initiatives they carry out around tourism and culture.
Downloads
References
(1) Aguilar, N., Martínez, E. G. y Aguilar, J. (2017). Análisis de redes sociales: Conceptos clave y cálculo de indicadores. Chapingo, México: Universidad Autónoma Chapingo (UACh).
(2) Alcaldía Municipal de Pasto (2020). Plan de Desarrollo Municipal “Pasto La Gran Capital” 2020 - 2023. https://concejodepasto.gov.co/wp-content/uploads/2020/06/Acuerdo-No-005-de-2020-Plan-de-Desarrollo-2020-2023-Para-p%C3%A1gina.pdf
(3) Boisier, S. (2001). Desarrollo (Local): ¿De qué estamos hablando? En A. Vázquez y O. Vásquez. (Eds.). Transformaciones globales, instituciones y políticas de desarrollo local (pp. 1-22). Editorial Homo Sapiens.
(4) Calvo, R. (2011). AEDL (Agente de Empleo y Desarrollo Local): Una aproximación sociológica al estudio de una nueva profesión [Tesis Doctoral, Universidad de Valencia]. Dialnet. https://www.tdx.cat/handle/10803/81337#page=1
(5) Contraloría General de la República. (2018). Una mirada a las Políticas Públicas, Colombia 2014-2018. Bogotá D. C. Colombia.
(6) Díaz, O. (2015). Análisis de la aplicación de políticas públicas en el sector turismo. El caso de Colombia. Gestión y Análisis de Políticas Públicas, (14), 106-121. https://doi.org/10.24965/gapp.v0i14.10292
(7) Dubnick, M. J. & Bardes, B. A. (1983). Thinking about public policy, a problem-solving approach. John Wiley & Sons Inc.
(8) Hernández, R., Fernández, C. & Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. (6ta edición). Mcgrawhill.
(9) Juárez, G. (2013). Revisión del Concepto de Desarrollo Local desde una perspectiva territorial. Revista Líder, 23, 9-28.
(10) Klijn, E. (1998). Policy Networks: An Overview. In W. J. M. Kickert & J. F. Koppenjan. (Eds.). Managing Complex Networks. Strategies for the Public Sector. (pp. 14-34). Sage Publications.
(11) Lasswell, H. D. & Kaplan, A. (1963). Power and Society: A Framework for Political Inquiry. Yale University Press, New Haven y London.
(12) Mallor, E., González, M. & Fayos, T. (2013). ¿Qué es y cómo se mide el Turismo Cultural? Un estudio longitudinal con series temporales para el caso español. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 11(2), 269-284. http://www.pasosonline.org/Publicados/11213/PS0213_01.pdf
(13) McKercher, B. & Du Cros, H. (2002). Cultural Tourism: The Partnership between Tourism and Cultural Heritage Management. Routledge.
(14) McKercher, B., Ho, P. S., Du Cros, H. & So-Ming, B. C. (2002). Activities-based segmentation of the cultural tourism market. Journal of Travel & Tourism Marketing, 12(1), 23-46.
(15) Muller, P. & Surel, Y. (1998). L'analyse des politiques publiques. Ediciones Montchrestien, Paris.
(16) Richards, G. (2000). Políticas y actuaciones en el campo del turismo cultural europeo. En Herrero, L. C. (Ed.), Turismo Cultural: el patrimonio histórico como fuente de riqueza (pp. 68-96.). Fundación del Patrimonio Histórico de Castilla y León, Valladolid.
(17) Richards, G. & Wilson, J. (2006). Developing Creativity in Tourist Experiences: ¿A solution to the serial reproduction of culture? Tourism management, 27(6), 1209-1223.
(18) Richards, G. (2018). Cultural Tourism: A review of recent research and trends. Journal of Hospitality and Tourism Management, 36, 12-21.
(19) Rodríguez, G. y Martínez, F. (2009). Nuevos retos para el turismo en un mundo de crisis. La Coruña: Editorial Netbiblo.
(20) Roth, A. N. (2003). Políticas públicas: formulación, implementación y evaluación. Ediciones Aurora, Bogotá D.C.
(21) Sánchez, C. (2014). Turismo Creativo y la Legislación Colombiana: Orígenes, Retos y Perspectivas. Boletín OPCA No. 7, 14-29.
(22) Silberberg, T. (1995). Cultural tourism and business opportunities for museums and heritage sites. Tourism management, 16(5), 361-365.
(23) Tabarquino, R. (2016). El análisis organizacional y de política pública a partir del enfoque de redes. Tendencias, 17(2), 79-92. https://doi.org/10.22267/rtend.161702.4
(24) Tabarquino, R. (2017). La asociatividad territorial en Colombia: un análisis desde el enfoque de redes de política pública. Revista de Administración Pública del GLAP, 3(4), 7-20. https://lagpa.iias-iisa.org/REVISTA%20RAP-GLAP-V3N4-2019.pdf
(25) Toselli, C. (2006). Algunas reflexiones sobre el turismo cultural. PASOS. Revista de Turismo y Patrimonio Cultural, 4(2), 175-182. https://www.pasosonline.org/Publicados/4206/PS040206.pdf
(26) Varela, E. (2005). La Mercantilización de lo Público. Ensayos sobre gestión y políticas públicas. Universidad del Valle, Facultad de Ciencias de la Administración, Cali.
(27) Vargas, A. (1999). Notas sobre el Estado y las políticas públicas. Almudena Editores, Bogotá, D.C.
(28) Velasco, M. (2009). Gestión Turística del Patrimonio Cultural: Enfoques para un Desarrollo Sostenible del Turismo Cultural. Cuadernos de Turismo, (23), 237-253.
(29) Velázquez, A. y Aguilar, N. (2005). Manual Introductorio al Análisis de Redes Sociales. Ejemplos prácticos con UCINET 6.
(30) Zurbriggen, C. (2011). La utilidad del Análisis de Redes de Políticas Públicas. Argumentos, 24(66), 181-208. http://www.scielo.org.mx/pdf/argu/v24n66/v24n66a8.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Tendencias
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.