Financial conduct in students of Business Administration, University of Cundinamarca Facatativá
DOI:
https://doi.org/10.22267/rtend.222302.200Keywords:
behavioral finance, capital investment, consumption, educational finance, savingsAbstract
The study was aimed at showing evidence of the financial behavior of students from fifth to tenth semester of the Business Administration program of the University of Cundinamarca, Facatativá Extension. The research was carried out with a positivist methodology, descriptive research type, a non-experimental, transectional and field design. A 7-item instrument previously validated by experts was designed and applied to a sample of ninety (90) students. The results made it possible to demonstrate the importance of educational finances in higher education programs by virtue of strengthening savings, investment and consumption practices in the current socioeconomic and cultural context. As for the results, these showed that: 1. Students have on average a purchasing power equivalent to a legal minimum wage for the year 2020 in Colombia, for consumption and meeting basic needs; 2. Students implement face-to-face purchases and use digital platforms minimally; 3. When making electronic purchases, students do so from the corporate websites of each product and/or service; 4. The students do not apply the basic financial knowledge acquired in the program, and 5. The students prefer to make investments in mutual funds at the beginning of their financial life as future Business Administration professionals.
Downloads
References
(1) Anderson, C. & Brion, S. (2014). Perspectives on power in organizations. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior, 1, 67–97.
(2) Barona, B., Rivera, J. A. y Garizado, P. A. (2017). Inversión y financiación en empresas innovadoras del sector servicios en Colombia. Revista Finanzas y Política Económica, 9(2), 345-372. http://dx.doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.2017.9.2.7
(3) Barrientos, P. (2017). Marketing + internet = e-commerce: oportunidades y desafíos. Revista Finanzas y Política Económica, 9(1), 41-56. http://dx.doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.2017.9.1.3
(4) Castillo, C. D. y García, J. (2019). Desempleo juvenil en Colombia ¿la educación importa? Revista Finanzas y Política Económica, 11(1), 101-127. http://doi.org/10.14718/revfinanzpolitecon.2019.11.1.7
(5) Chávez, N. (2007). Introducción a la Investigación Educativa. Maracaibo, Gráfica González.
(6) Corredor, J. A. (2015). La armonización en materia de protección al consumidor financiero en América Latina. Boletín Mexicano de Derecho Comparado, 48(144), 931-972. https://doi.org/10.22201/iij.24484873e.2015.144.4956
(7) Cruz, F. O., Sánchez, C. O. y Jiménez, C. A. (2021). Emprendimiento, innovación, tecnologías de la información y la de comunicación: caso de estudiantes de administración de empresas de la Universidad de Cundinamarca, Colombia y de la Universidad de Colima, México, en la crisis sanitaria. Revista Facultad de Ciencias Contables Económicas y Administrativas -FACCEA, 11(1), 72-88. https://doi.org/10.47847/faccea.v11n1a5
(8) Cruz, F. O., Castillo, D. M. y Lechuga, J. I. (2020). Innovación e inteligencia financiera en estudiantes de básica media del Instituto Diversificado Albert Einstein, Mosquera (Cundinamarca). En R. López. (Ed.), Procesos de investigación con mirada translocal (pp. 233-251). Editorial de la Universidad de Cundinamarca.
(9) Cruz, F., Ibarra, C., Rueda, D. y Olivares, D. (2020). Análisis exploratorio sobre la apreciación de características predominantes en empresas medianas de México y Colombia en temas de calidad, competitividad, innovación social y productiva. Tendencias, 21(1), 130-156. https://doi.org/10.22267/rtend.202101.130
(10) Cruz, F. O., Mera, C. W. y Lechuga, J. I. (2019). Evaluación de estrategias de emprendimiento sostenible e innovación implementadas en las unidades productivas del SENA Centro Industrial y Desarrollo Empresarial de Soacha-Cundinamarca-Colombia. Tendencias, 20(1), 183-202.
(11) Gallego, D. E., Bustamante, L. E., Quintero, L. F., Jiménez, J. I. y Echeverri, C. A. (2018). La importancia de los recursos financieros personales y su relación con la inteligencia financiera: revisión documental. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, (55), 173–191.
(12) Garay, G. (2016). Índice de alfabetismo financiero, la cultura y la educación financiera. Perspectivas, (37), 23-40.
(13) García, K. y Benítez, M. (2018). Desarrollo de la inteligencia financiera personal de los estudiantes del programa de contaduría pública de la Universidad del Valle sede Pacífico [Tesis de pregrado, Universidad del Valle]. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/bitstream/handle/10893/14333/CB-0597287.pdf?sequence=1
(14) Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México, McGraw-Hill. Interamericana de editores.
(15) Hirshleifer, D. (2015). Behavioral Finance. Annual Review of Financial Economics, 7, 133-159. https://doi.org/10.1146/annurev-financial-092214-043752
(16) Hurtado, J. (2010). Metodología de la investigación, Guía para la comprensión holística de la ciencia. Caracas, Fundación Sypal.
(17) Kodila, O. & Asongu, S. (2015). The Effect of Intelligence on Financial Development: A Cross-Country Comparison. Intelligence, 51, 1-9. https://doi.org/10.1016/j.intell.2015.04.010
(18) Lechuga, J. I., Cruz, F. O. y Cazallo, A. M. (2018). Grupos de interés en la estrategia de responsabilidad social corporativa de organizaciones. En R. Prieto, A. Urribarrí y A. Paz. (Comp.), Sustentabilidad en las organizaciones. Acciones y perspectivas del presente con visión de futuro (pp. 69-94). Ediciones Universidad Simón Bolívar.
(19) Lucas, J. W. & Baxter, A. R. (2012). Power, influence, and diversity in organizations. The Annals of the American Academy of Politicaland Social Science, 639 (1), 49–70.
(20) Mera, C. W., Avendaño, M. y Cruz, F.O. (2015). Centro Nacional de Innovación y Gestión del Conocimiento Prospectivo y Estratégico “CENIT”. Unipluriversidad, 15(2), 74-84.
(21) Moreno, J. C., Pérez, N. y Villarreal, H. J. (2017). ¡Ay Bartola!: los riesgos de unas finanzas públicas austeras en México. Economía UNAM, 14(41), 57-74. https://doi.org/10.1016/j.eunam.2017.06.003
(22) Quintero, E., Barreto I., Rincón, J. C. y Velandia, A. (2016). Relación entre percepción del poder y prácticas del consumo en la categoría de diversión de personas LGBT. Suma Picológica, 23(2), 90-100. https://doi.org/10.1016/j.sumpsi.2016.06.001
(23) Raccanello, K. y Herrera, E. (2014). Educación e inclusión financiera. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 44(2), 119-141.
(24) Roa, M. J. y Warman, F. (2016). Intermediarios financieros no bancarios en América Latina: ¿Shadow Banking? Cuadernos de Economía, 39(109), 49-63. https://doi.org/10.1016/j.cesjef.2015.07.004
(25) Segura, C. y Sabaté, F. (2008). Marketing Experiencial: el marketing de los sentimientos y sus efectos sobre la mejora en la comunicación. Editorial Universidad de Burgos.
(26) Tamayo, M. (2009). El Proceso de Investigación Científica. Limusa.
(27) Vallejo, L. S., Vázquez, A. W. y Martínez, M. G. (2017). Bienestar financiero, una reflexión desde la ficción neoliberal en un contexto local. In Vestigium Ire, 10(2), 32-47.
(28) Vallejo, L. S. y Martínez, M. G. (2016). Perfil de Bienestar Financiero: Aporte Hacia la Mejora de una Comunidad Inteligente. Investigación administrativa, 45(117), 82-95.
(29) Vecino, C. E., Rojas, S. C. y Muñoz, Y. (2015). Prácticas de evaluación financiera de inversiones en Colombia. Estudios Gerenciales, 31(134) 41-49. https://doi.org/10.1016/j.estger.2014.08.002
(30) Vélez, I. & Nieto, G. (1986). Investment decision-making practices in Colombia: A survey. Interfaces, 16(4), 60–65.
(31) Villada, F., López, J. M. y Muñoz, N. (2017). El Papel de la Educación Financiera en la Formación de Profesionales de la Ingeniería. Formación universitaria, 10(2), 13-22. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062017000200003
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Those authors who have publications with this journal, accept the following terms:
This journal is licensed under a Creative Commons Reconocimiento-NoComercial 4.0 Internacional License. The articles can be copied, distributed, adapted and communicated publicly, as long as the credits of the work are recognized and the respective source is quoted. This work can not be used for commercial purposes.
To increase their visibility, documents are sent to databases and indexing systems.
The content of the items is the responsibility of each author, and does not compromise in any way, journal or institution.