Diagnosis of innovation in the sector of Pasto food and beverage production

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.222302.202

Keywords:

entrepreneurship, manufacturing and service industries, company business objectives, organization of production, company performance

Abstract

The study aims to strengthen the innovation capacities of the food and beverage production sector of the municipality of Pasto to achieve the economic reactivation of the region; hence the need to characterize the innovation of the food and beverage production sector in the municipality of Pasto. The research is part of the positivist paradigm, with a quantitative approach, descriptive-analytical type of research, to obtain the results, the SPSS statistical software was applied. The population is made up of 17 companies in the food and beverage production sector registered in the Pasto Chamber of Commerce in 2021, to whom a survey aimed at managers was applied. Among the results, it was found that the majority of the companies present economic activity 1081 that corresponds to the production of bakery products, the vast majority of companies limited by shares and micro-enterprises, they do not have an area of ​​innovation. As conclusions, it was obtained that organizations do not specialize in innovation processes, there is no allocation of resources, nor expert personnel in this area, therefore, the culture of innovation is deficient and they even consider that innovating constitutes an expense and not a investment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Claudia Magali Solarte Solarte, Universidad Cesmag

Magíster en mercadeo, Universidad de Manizales. Docente Tiempo Completo Programa de Administración de Empresas, Universidad Cesmag. ORCiD: 0000-0001-8844-2070. E-mail: cmsolarte@unicesmag.edu.co, Colombia.

Gloria Alicia Rivera Vallejo, Universidad Cesmag

Magíster en educación desde la diversidad, Universidad de Manizales. Docente Tiempo Completo Programa de Administración de Empresas, Universidad Cesmag. ORCiD: 0000-0001-7568-7466. E-mail: garivera@unicesmag.edu.co, Colombia.

Sandra Lucía Bolaños Delgado, Universidad Cesmag

Magíster en mercadeo, Universidad de Manizales. Vicerrectora Académica, Universidad Cesmag. ORCiD: 0000-0002-4434-1136. E-mail: sbolanos@unicesmag.edu.co, Colombia.

Luis Eduardo Benavides Pupiales, Universidad Cesmag

Magíster en Administración, Universidad del Valle. Docente Tiempo Completo Programa de Administración de Empresas, Universidad Cesmag. ORCiD: 0000-0003-2506-7888. E-mail: lebenavides@unicesmag.edu.co, Colombia.

References

(1) Alianza para el Emprendimiento e Innovación [AEI]. (2014). Ecuador, un país emprendedor e innovador en 2020: Estrategia para desarrollar un ecosistema de Emprendimiento e Innovación. https://unctad.org/system/files/official-document/epf_npd02_Ecuador_es.pdf

(2) Araujo, A. (2010). La cultura organizacional innovadora desde una perspectiva valorativa. Visión Gerencial, (2), 219-239. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=465545889010

(3) Beristain, I. (2012, junio 28). ¿Cómo ejecutar la innovación? ¿Las 7 fases del proceso innovador? Gestiopolis. https://www.gestiopolis.com/como-ejecutar-la-innovacion-las-7-fases-del-proceso-innovador/

(4) Blindenbach, F., Van, J. & Van, J. (2010). Subjective performance assessment of innovation projects. Journal of Product Innovation Management, 27(4), 572-592.

(5) Bravo, E. (2012). Globalización, innovación tecnológica y pobreza. Aproximación a las nuevas conceptualizaciones en Latinoamérica. Espacio Abierto Cuaderno Venezolano de Sociología, 21(3), 543-556.

(6) Cámara de Comercio de Pasto. (2019). Boletín Estadístico 2019. Movimiento del Registro Público. https://www.ccpasto.org.co/wp-content/uploads/2020/12/Boletin-Estadistico-2019.pdf

(7) Cámara de Industria de Alimentos [ANDI]. (2019). Industria de Alimentos, una industria que innova y construye país. Unidad de Contenidos, El Tiempo. http://www.andi.com.co/Uploads/ANDIAlimentos.pdf

(8) Canizales, L. (2020). Elementos clave de la innovación empresarial. Una revisión desde las tendencias contemporáneas. Revista Innova ITFIP, 6(1), 50-69.

(9) Capaldo, G., Iandoli, L., Raffa, M. & Zollo, G. (2003). The evaluation of innovation capabilities in small software firms: A methodological approach. Small Business Economics, 21, 343-354.

(10) Córdoba, J. y Naranjo, J. (2017). Incidencia de la inversión en innovación en las ventas de productos innovadores. Evidencia empírica en empresas manufactureras de Colombia. Revista Información tecnológica, 28(2), 153-166.

(11) CPC & SwissContact. (2021). Obstáculos a la innovación en empresas de Colombia y oferta pública de instrumentos. Consejo Privado de Competitividad, SwissContact y Fundación Suiza de Cooperación para el Desarrollo Técnico. Bogotá D.C., Colombia. https://compite.com.co/wp-content/uploads/2021/08/Obst%C3%A1culos-a-la-innovaci%C3%B3n-en-las-empresas-de-Colombia_Resumen.pdf

(12) DANE. (2021). Encuesta de desarrollo e innovación tecnológica (EDIT). https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/tecnologia-e-innovacion/encuesta-de-desarrollo-e-innovacion-tecnologica-edit

(13) Dir&Ger. (2015, 22 de octubre). Los factores que impiden la innovación en la empresa. Dir&ge, Plataforma líder del entorno directivo. https://directivosygerentes.es/innovacion/noticias-innovacion/los-factores-que-impiden-la-innovacion-en-la-empresa

(14) Ehie, I. & Olibe, K. (2010). The effect of R&D investment on firm value: An examination of US manufacturing and service industries. International Journal of Production Economics, 128(1), 127–135. https://doi.org/10.1016/j.ijpe.2010.06.005

(15) Gerencie. (2022). Empresa unipersonal en Colombia. https://bit.ly/3hb1y8r

(16) Gómez, M. (2011). Evolución de las capacidades de innovación en la industria colombiana: Un análisis comparativo de los resultados de las encuestas de innovación de 1996 y 2005 [Tesis de pregrado, Universidad Nacional de Colombia]. https://repositorio.unal.edu.co/bitstream/handle/unal/8615/Gomez%26Robled-o.2011.Capacidades_de_innovaci%C3%B3n_en_la_industria_colombiana.pdf?sequence=1&isAllowed=y

(17) Gopalakrishnan, S. (2000). Unraveling the links between dimensions of innovation and organizational performance. The Journal of High Technology Management Research, 11(1), 137-153. https://doi.org/10.1016/S1047-8310(00)00024-9

(18) Hernández, H., Cardona, D. y Del Rio, J. (2017). Direccionamiento Estratégico: Proyección de la Innovación Tecnológica y Gestión Administrativa en las Pequeñas Empresas. Información Tecnológica, 28(5), 15-22. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07642017000500003

(19) Huang, X., Soutar, G. & Brown, A. (2004). Measuring new product success: An empirical investigation of Australian SMEs. Industrial Marketing Management, 33(2), 117–123.

(20) Iglesias, M. Rosero, K. y Castañeda, J. (2018). La gestión del talento humano y su relación con la innovación en las pymes de la industria de alimentos en Barranquilla-Colombia. Revista Espacios, 39(6), 18-22. https://www.revistaespacios.com/a18v39n06/a18v39n06p03.pdf

(21) Jansa, S. (2010). Resumen del manual de Oslo de innovación. La UNED. http://portal.uned.es/portal/page?_pageid=93,23280929&_dad=portal&_schema=PORTAL#concepto

(22) Lim, J. N., Schultmann, F. & Ofori, G. (2010). Tailoring competitive advantages derived from innovation to the needs of construction firms. Journal of Construction Engineering and Management, 136(5), 568–580. https://ascelibrary.org/doi/10.1061/%28ASCE%29CO.1943-7862.0000151

(23) Nieto, S. (2021, 7 de abril). Por qué América Latina invierte tan poco en innovación. Diario Portafolio. https://bit.ly/3Ik9Bf2

(24) OECD/Eurostat. (2018). Oslo Manual 2018: Guidelines for Collecting, Reporting and Using Data on Innovation. The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities, OECD Publishing, Paris/Eurostat, Luxembourg. https://doi.org/10.1787/9789264304604-en

(25) OECD/CAF. (2019). América Latina y el Caribe 2019. Políticas para PYMEs competitivas en la Alianza del Pacífico y países participantes de América del Sur. OECD Publishing, Paris. https://doi.org/10.1787/60745031-es

(26) Opertti, F. y Levington, C. (2019). Innovaciones que están transformando el sector de alimentos y bebidas. Banco Interamericano de Desarrollo (BID).

(27) Pérez, J. y Patiño, C. (2011). Medición de la capacidad de la empresa manufacturera para analizar sus procesos desde la falla. Revista EIA, (15), 45-59. http://www.scielo.org.co/pdf/eia/n15/n15a05.pdf

(28) Prada, C., Rodríguez, A., Escobar, D., Llano, L. y Ciurlo, C. (2021). MiPymes: el pilar para la reactivación económica. Centro de estudios económicos, ANNIF. https://bit.ly/3JS05jQ

(29) Preciado, A. (2020). Marco propositivo de relaciones entre innovación colaborativa abierta y comunicación estratégica: aplicación a un grupo de empresas de origen antioqueño. Palabra Clave, 23(2), 1-53. https://doi.org/10.5294/pacla.2020.23.2.6

(30) Rodríguez, H., Higuita, J. y Bonilla, K. (2018). Innovación en la industria de la arepa de maíz en Colombia. Fondo Editorial Biogénesis, 113–130. https://revistas.udea.edu.co/index.php/biogenesis/article/view/336226

(31) Suárez, J., Albisu, L. M., Sotolongo, N. y Blanco F. (2007). Factores de éxito y fracaso en el comportamiento innovador de las empresas ganaderas cubanas. Pastos y Forrajes, 30(3), 381-394.http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864-03942007000300008

(32) Tuningal. (2011). Tuning América Latina 2011 – 2013 Innovación educativa y social.

Published

2022-07-01

How to Cite

Solarte Solarte, C. M., Rivera Vallejo, G. A., Bolaños Delgado, S. L., & Benavides Pupiales, L. E. (2022). Diagnosis of innovation in the sector of Pasto food and beverage production. Tendencias, 23(2), 78–99. https://doi.org/10.22267/rtend.222302.202