Protopastos Rotating Disks. The image in the Pre-Hispanic Andean world

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rceilat.184243.16

Keywords:

Knowledge, senses, Discos giratorios protopastos, contemporary crafts

Abstract

This article aims to reflect on the acquisition of knowledge through primary experience,
that of the senses, and how this is evidenced in the Andean prehispanic image,
specifically in that of protopast rotating discs. To achieve the above, we reflect on some discussions about the image and the visual, especially in the colonial context
and, finally, it shows how the cultural artifacts in question present, celebrate, recreate
and re-present the knowledge of their ethnicity, achieving that its visual rhetoric, its
myth transcends in crafts and contemporary art.
Thus, this text goes to the research results of the archaeological and visual
interpretation project of the protopast rotating discs found in Pupiales, Nariño,
whose paradigm was the interpretative one.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Castañeda, F. (2006). Indicaciones sobre el Bárbaro Caníbal a partir de Aristóteles. Bogotá: Universidad de los Andes.

Castro-Gómez & Grosfoguel, R. (Edit) (2007). El giro decolonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Castro-Gómez & Mendieta, E. (1998). La translocalización discursiva de Latinoamérica en tiempos de globa-lización. En Castro-Gómez, C. & Mendieta, E. Teorías sin disciplina (latinoamericanismo, poscolonialidad y globalización en debate). México: Miguel Ángel Porrúa Editores.

Classen, C. (1993). Worlds of sense. Exploring the senses in history and across cultures. London and New York: Routledge.

Córdoba, D.; Murillo P. & Timarán A. (2015). Libro virtual Arqueología visual de los discos giratorios protopastos. Pasto: Editorial Institución Universitaria Cesmag.

Duch, Ll. (1998). Mito, interpretación y cultura. Barcelona: Herder.

Duncan (1992). Arte en la tierra Nariño. En Silvia, A. Arte Precolombino y diseño en la cerámica Nariño. Bogotá: Presencia.

Estermann, J. (1998). Filosofía Andina. Estudio intercultural de la sabiduría autóctona andina. Quito: Ediciones Abya-Yala.

Gnecco, C. (2000). Memorias hegemónicas, memorias disidentes. El pasado como política de la historia. Santafé de Bogotá: Editorial Universidad del Cauca.

Gruzinski, S. (2003). La guerra de las imágenes. De Cristóbal Colón a Blade Runner (1492-2019). México D.F.: Fondo de Cultura Económica.

Lepe & Granda (2006). Comunicación desde la periferia: tradiciones orales frente a la globalización. España:Ediciones Anthropos.

Mignolo, W. (2007). El pensamiento decolonial: desprendimiento y apertura. Un manifiesto. En El giro de-colonial. Reflexiones para una diversidad epistémica más allá del capitalismo global. Bogotá: Siglo del Hombre Editores.

Mora, R. (2000). Abrir horizontes para la filosofía andina. Recuperado de http://lit.polylog.org/1/rmr-es.htm

Plazas, C. & Echeverry (1982). Unos discos que giran. Revista Lámpara. 20 (87), 1- 8.Rama A. (1987). La ciudad letrada. Hanover: NH. Ediciones del Norte.

Sepúlveda, J. (1996). Tratado sobre las justas causas de la guerra contra los indios. México: Fondo de Cultura Económica.

Uribe, M. (1989). Etnohistoria de las comunidades andinas prehispánicas del sur de Colombia. Anuario Co-lombiano de Historia Social y de la Cultura. 13-14. pp. 10-20.

Velásquez, A. & Ramos, J. (2007). Patrones formales en las piezas de orfebrería precolombina de la cultura Ta-yrona. Universidad Eafit. 43. (145), 21-35.

Published

2018-12-26

How to Cite

Córdoba Cely, D. C. (2018). Protopastos Rotating Disks. The image in the Pre-Hispanic Andean world. ESTUDIOS LATINOAMERICANOS, (42-43), 21–31. https://doi.org/10.22267/rceilat.184243.16

Issue

Section

Research Articles

 Otras métricas: