Education, Progress and the nation: The wishful thinking in the colonized school

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rceilat.204647.88

Keywords:

Education, Progress, Citizenship, National state, Diversity, Development

Abstract

The teach for democracy and the access to progress have been two essential axes in the way in which the school was built in the Latin-American context. This
text invites us to understand the arrival of scholar building in the background of the national states, around the settled of the new republics of the 19th century.
Furthermore, we review how education has transformed itself along the time with the ideas of progress, national state evolution and the new interpretations about the development. We aboard the issues about how the ideas of progress and education were decisively to build a homogeneous country sometimes against our cultural diversity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jose Luis Revelo Calvache, Mag., Universidad Nacional de Colombia – sede Medellín

Estudiante de Doctorado en Ciencias Humanas y Sociales, Universidad Nacional de Colombia – sede Medellín.
Magíster en desarrollo educativo y social. Universidad Pedagógica Nacional.

References

Almario, O. (2002). Territorio, Identidad, Memoria Colectiva y Movimiento Étnico de Los Grupos Negros Del Pacífico Sur Colombiano: Microhistoria y Etnografía Sobre El Río Tapaje. Journal of Latin American Anthropology 7, núm. 2 (el 1 de septiembre de 2002): 198–229.

Almond, G., Chodorow, M., y Pearce, R. (1982). Progress and its discontents. Berkeley, Estados Unidos: University of California Press.

Bonfil, G. (1982). El etnodesarrollo: sus premisas jurídicas, políticas y de organización. América Latina: etnodesarrollo y etnocidio. San José, Costa rica: Ediciones Flacso. Recuperado de: https://biblio.flacsoandes.edu.ec/catalog/resGet.php?resId=13139

Buck-Morrs, S. (2005). Hegel y Haití. La dialéctica amo-esclavo: una interpretación revolucionaria. Buenos Aires, Argentina: Norma.

Centeno, M. (2002). Blood and debt: war and the nation-state in Latin America. Pennsylvania, Estados Unidos: The Pennsylvania University Press.

Dubet, F., y Pons, H. (2013). El trabajo de las sociedades. Buenos Aires, Argentina: Amorrortu.

Elias, N. (2000). The civilizing process: sociogenetic and psychogenetic investigations. Revised edition. Malden, Estados Unidos: Blackwell Publishing.

Escobar, A. (2007). La invención del tercer mundo. Construcción y deconstrucción del desarrollo. Caracas, Venezuela: Fundación Editorial El Perro y la Rana.

Foucault, M. (2007). Historia de la Sexualidad. La voluntad de Saber. México D.F.: Siglo XXI.

García, B. (2005): “La Educación Colonial en la Nueva Granada: Entre lo Doméstico y lo Público”. Revista Historia de la Educación Latinoamericana, 7, 217-238. Tunja. Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. RUDECOLOMBIA. Recuperado de: https://revistas.uptc.edu.co/index.php/historia_educacion_latinamerican/article/view/2538/2434

Gellner, E. (1964). Thought and change. London, Chicago: The University of Chicago Press.

Gellner, E. (1983). Nation and nationalism. Ithaca, New York : Cornell University Press

Giddens, A., y Sutton, P. (2014). Essential concepts in sociology. Cambridge: Polity Press.

Heater, D. (2004). A history of education for citizenship. Londres, Inglaterra: Routledge Falmer

Hunt, L. (2014). Writing history in global era. New York: W.W. Norton & Company.

König, H.-J. (2003). Discursos de identidad, Estado nacional y ciudadanía en América Latina. Viejos problemas, nuevos enfoques y dimensiones. En E. Cavieres (Ed.) Entre discursos y prácticas: América Latina en el siglo XIX (pp. 25-46). Valparaíso, Chile: Ed. Universitarias.

König, H.-J. (2014). La función de las imágenes en el proceso de construcción de las naciones latinoamericanas. En S. Schuster (Ed.), La Nación Expuesta (pp.1–28). Bogotá, Colombia: Universidad del Rosario.

Maddaloni, D. (2013). La ilusión del progreso: la sociología y las teorías de la evolución. Bogotá, Colombia: Planeta.

Mann, M. (2012). The Sources of Social Power: Volume 1, A History of Power from the Beginning to AD 1760. Cambridge University Press.

Mead, G. (2008). The philosophy of education. Boulder, Estados Unidos: Paradigm Publishers.

Mignolo, W. (1998). Globalization, Civilization Processes, and the Relocation of Languages and Cultures. En F. Jameson y M. Miyoshi (Eds.) The cultures of globalization. Post-contemporary interventions (pp. 32-53). Durham and London: Duke Universtity Press.

Nisbet, R. (1981). Historia de la idea de progreso. Barcelona, España: Gedisa.

Nordstrom, C. (2004). Shadows of War: Violence, Power, and International Profiteering in the Twenty-First Century. Berkeley, California: University of California Press.

Pita, R. (2017). Patria, educación y progreso: el impulso a las escuelas y colegios públicos en la naciente República de Colombia, 1819-1828. Bogotá, Colombia: Academia Colombiana de Historia.

Rappaport, J., y Ramos, A. (2005). Una historia colaborativa: retos para el diálogo indígena-académico. Historia Crítica Vol. 29 pp. 39–62.

Ritzer, G., y Dean, P. (2015). Globalization. A basic text. Chichester, West Sussex: John Wiley & Sons, Inc.

Ritzer, G. (1993). Teoría sociológica clásica (3rd ed.). Madrid, España: McGrawHill.

Rosanvallon, P. (1999). La consagración del ciudadano. Historia del sufragio universal en Francia. México: Instituto de Investigaciones Dr. José María Luis Mora.

Rostow, W. (1960). The stages of economic growth. Cambridge: Cambridge University Press.

Rufer, M. (2010). La temporalidad como política: nación, formas de pasado y perspectivas poscoloniales. En Memoria y sociedad. Vol. 14 Núm. 28: Las representaciones de la nación en América Latina, siglos XIX y XX (pp. 11-31). Bogotá, Colombia: Pontificia Universidad Javeriana. Recuperado de: http:// revistas.javeriana.edu.co/index.php/memoysociedad/article/view/8247

Said, E. (1994). Culture and imperialism. Nueva York: Vintage Books.

Young, C. (1982). Ideas of progress in the third world. En G. Almond, M. Chodorow, y R. Pearce (Eds.). Progress and its discontents (pp. 83-104). Berkeley, California: University of California Press.

Published

2020-12-23

How to Cite

Revelo Calvache, J. L. (2020). Education, Progress and the nation: The wishful thinking in the colonized school. ESTUDIOS LATINOAMERICANOS, (46-47), 73–94. https://doi.org/10.22267/rceilat.204647.88

Issue

Section

Reflection Articles

 Otras métricas: