Design of a didactic strategy based on Pasto symbology to develop geometric thinking

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rceilat.225051.104

Keywords:

meaningful learning, teaching-learning, didactic strategy, geometric thinking

Abstract

The environment that surrounds children is full of geometric shapes, for this reason, knowing how to distribute objects in space is one of the many reasons for teaching geometry in school settings. This research is part of the development of geometric thinking, and its objective is to design the approach of a didactic strategy that allows fifth grade students of the Agroindustrial Educational Institution the Pasto’s to strengthen geometric processes based on symbolic elements. specific to their culture.


For this, the study and application of the Van Hiele Geometric Reasoning Model is used, seeking to facilitate a better understanding and application of geometry.The methodological design on which this research is based is descriptive and interpretive. The instruments used to collect the information was the questionnaire, which made it possible to identify the causes of the difficulties in learning the geometric process and the semi-structured interview to be able to respond to the individual and collective needs raised by the researchers. The focus group was the fifth grade of elementary school from the Pasto’s Agroindustrial Educational Institution. Finally, it is concluded that the approach of the didactic strategy aims to generate a change in the methodological practice of the teacher, impacting on the teaching and significant learning processes in the population under study.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Martin Favian Coral Parra, Mg., Corporación Universitaria Iberoamericana

Magíster en Educación - Corporación Universitaria Iberoamericana

Carlos Henry Sandoval, Mg., Corporación Universitaria Iberoamericana

Magíster en la Gestión de la Tecnología en la Educación - Corporación Universitaria Iberoamericana

Magaly Andrea Argoty Cantincus, Mg., Corporación Universitaria Iberoamericana

Magíster en Educación - Corporación Universitaria Iberoamericana

Adriana Del Carmen Mejía Romo, Mg., Corporación Universitaria Iberoamericana

Magíster en Educación - Corporación Universitaria Iberoamericana

References

American Psychological Association (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). https://doi.org/10.1037/0000165- 000

Aroca, A. (2014). La lógica de elaboración en los diseños de los platos de las culturas prehispánicas de Nariño. Actualidad & Divulgación Científica. pp. 587-596. http://www.scielo.org.co/pdf/rudca/v17n2/v17n2a30.pdf

Aroca, A. (2007). Una propuesta de enseñanza de geometría desde una perspectiva cultural. Tesis de Grado en Maestría en Educación con Énfasis en Educación Matemática. Universidad del Valle, Santiago de Cali. http://etnomatematica.org/articulos/Tesis_maestria_Aroca.pdf

Aza, D. (2016). Iconografía Pastos un saber ancestral. Tesis de Grado. Universidad del Valle, Santiago de Cali. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/17736

Barriga, F. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw Hill. https://buo.org.mx/assets/diaz-barriga%2C---estrategias-docentespara-un-aprendizaje-significativo.pdf

Cáceres, C. (2016). La sistematización de la unidad didáctica en educación ambiental: una aproximación desde la experiencia en la ruralidad. Educere, 249-257. https://www.redalyc.org/pdf/356/35649692006.pdf

Circulo Solar (3 de mayo de 2013). Obtenido de https://circulosolar.wordpress.com/2013/05/03/la-chakana/

Chamorro, M. (2005). Didáctica de las Matemáticas para Educación Infantil. Pearson educación, Madrid. España. https://unmundodeoportunidadesblog.files.wordpress.com/2016/02/didactica-matematicas-en-infantil.pdf

De Bono, E. (1970). El Pensamiento Lateral. Manual de creatividad. Buenos Aires, Argentina. Editorial. Paidós SAICF. https://tecnologia3bunlp.files.wordpress.com/2015/03/edward-de-bono-pensamiento-lateral.pdf

Díaz, F. & Rojas, G. (2002). “Estrategias docentes para un aprendizaje significativo”: Una interpretación constructivista. McGraw Hill, México, pp. .231-249. https://buo.org.mx/assets/diaz-barriga%2C---estrategias-docentes-para-un-aprendizajesignificativo.pdf

Fouz, F. & Berritzegune, D. (2001). Modelo de Van Hiele para la didáctica de la Geometría. Ataritzar Bidea. Donostia. http://www.xtec.cat/~rnolla/Sangaku/SangWEB/PDF/PG-04-05-fouz.pdf

Gallego, D. (2007). Los estilos de aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Revista Complutense de Educación, 95-112. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0808120095A

Jiménez, A. & Robles, F. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. Educateconciencia. Vol. 9, No. 10. pp. 106-113. http://192.100.162.123:8080/bitstream/123456789/1439/1/Las%20estrategias%20didacticas%20y%20su%20papel%20en%20el%20desarrollo%20del%20proceso%20de%20ense%C3%B1anza%20aprendizaje.pdf

Marín, D. (2013). Estrategias didácticas para fortalecer el pensamiento geométrico, en el grado sexto de la Institución Educativa el Madroño de Belalcázar Caldas. Tesis de Grado. Universidad Católica de Manizales. https://docplayer.es/22799296-Estrategias-didacticas-para-fortalecer-el-pensamiento-geometrico-en-estudiantesde-grado-sexto-dora-fanny-marin-grajales.html

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2006). Estándares básicos de competencias en matemáticas. Potenciar el pensamiento matemático: ¡Un reto escolar!,pp. 46-89. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf

Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf

Revelo, O. Collazos, C. & Jiménez, J. El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: Tecnológicas, ISSN-p 0123-7799 / ISSN-e 2256-5337, Vol. 21, No. 41, enero-abril de 2018, pp. 115-134. http://www.scielo.org.co/pdf/teclo/v21n41/v21n41a08.pdf

Romero, G. (2009). “La utilización de Estrategias Didácticas en Clase”. Innovación y Experiencias Educativas. pp. 3-5. http://vip.ucaldas.edu.co/latinoamericana/downloads/Latinoamericana11(1)_Completa.pdf

Salas, L. (2000). La investigación-acción, su importancia y aplicación en la educación. Revista Scientae & Methodus, 67-84. https://revistas.uancv.edu.pe/index.php/SM/article/view/728

Sandoval, C. (2020). La educación en tiempo del covid-19 Herramientas TIC. Revista Tecnológica-Educativa Docente, 24-31. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/138

Santacruz, H. (2010) La etnia Pasto y su cultura. Composición fotográfica Mono Lasso. https://historiadelartecolombiano.files.wordpress.com/2015/04/pasto-y-su-cultura.pdf

Vargas, G. & Gamboa, A. (2013). El Modelo de Van Hiele y la enseñanza de la Geometría. Uniciencia. Vol. 27, No. 1 pp. 74-94. https://www.redalyc.org/pdf/4759/475947762005.pdf

Vásquez, F. (2005) Pregúntele al ensayista. Bogotá: s.n., pp. 159-202. http://www.iesseneca.net/iesseneca/IMG/pdf/Conectores_textuales.pdf

Published

2022-12-27

How to Cite

Coral Parra, M. F., Sandoval, C. H., Argoty Cantincus, M. A., & Mejía Romo, A. D. C. (2022). Design of a didactic strategy based on Pasto symbology to develop geometric thinking. ESTUDIOS LATINOAMERICANOS, (50-51), 5–18. https://doi.org/10.22267/rceilat.225051.104

Issue

Section

Research Articles

 Otras métricas: