Design of a didactic strategy based on Pasto symbology to develop geometric thinking
DOI:
https://doi.org/10.22267/rceilat.225051.104Keywords:
meaningful learning, teaching-learning, didactic strategy, geometric thinkingAbstract
The environment that surrounds children is full of geometric shapes, for this reason, knowing how to distribute objects in space is one of the many reasons for teaching geometry in school settings. This research is part of the development of geometric thinking, and its objective is to design the approach of a didactic strategy that allows fifth grade students of the Agroindustrial Educational Institution the Pasto’s to strengthen geometric processes based on symbolic elements. specific to their culture.
For this, the study and application of the Van Hiele Geometric Reasoning Model is used, seeking to facilitate a better understanding and application of geometry.The methodological design on which this research is based is descriptive and interpretive. The instruments used to collect the information was the questionnaire, which made it possible to identify the causes of the difficulties in learning the geometric process and the semi-structured interview to be able to respond to the individual and collective needs raised by the researchers. The focus group was the fifth grade of elementary school from the Pasto’s Agroindustrial Educational Institution. Finally, it is concluded that the approach of the didactic strategy aims to generate a change in the methodological practice of the teacher, impacting on the teaching and significant learning processes in the population under study.
Downloads
References
American Psychological Association (2020). Publication manual of the American Psychological Association (7th ed.). https://doi.org/10.1037/0000165- 000
Aroca, A. (2014). La lógica de elaboración en los diseños de los platos de las culturas prehispánicas de Nariño. Actualidad & Divulgación Científica. pp. 587-596. http://www.scielo.org.co/pdf/rudca/v17n2/v17n2a30.pdf
Aroca, A. (2007). Una propuesta de enseñanza de geometría desde una perspectiva cultural. Tesis de Grado en Maestría en Educación con Énfasis en Educación Matemática. Universidad del Valle, Santiago de Cali. http://etnomatematica.org/articulos/Tesis_maestria_Aroca.pdf
Aza, D. (2016). Iconografía Pastos un saber ancestral. Tesis de Grado. Universidad del Valle, Santiago de Cali. https://bibliotecadigital.univalle.edu.co/handle/10893/17736
Barriga, F. (2002). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. México: McGraw Hill. https://buo.org.mx/assets/diaz-barriga%2C---estrategias-docentespara-un-aprendizaje-significativo.pdf
Cáceres, C. (2016). La sistematización de la unidad didáctica en educación ambiental: una aproximación desde la experiencia en la ruralidad. Educere, 249-257. https://www.redalyc.org/pdf/356/35649692006.pdf
Circulo Solar (3 de mayo de 2013). Obtenido de https://circulosolar.wordpress.com/2013/05/03/la-chakana/
Chamorro, M. (2005). Didáctica de las Matemáticas para Educación Infantil. Pearson educación, Madrid. España. https://unmundodeoportunidadesblog.files.wordpress.com/2016/02/didactica-matematicas-en-infantil.pdf
De Bono, E. (1970). El Pensamiento Lateral. Manual de creatividad. Buenos Aires, Argentina. Editorial. Paidós SAICF. https://tecnologia3bunlp.files.wordpress.com/2015/03/edward-de-bono-pensamiento-lateral.pdf
Díaz, F. & Rojas, G. (2002). “Estrategias docentes para un aprendizaje significativo”: Una interpretación constructivista. McGraw Hill, México, pp. .231-249. https://buo.org.mx/assets/diaz-barriga%2C---estrategias-docentes-para-un-aprendizajesignificativo.pdf
Fouz, F. & Berritzegune, D. (2001). Modelo de Van Hiele para la didáctica de la Geometría. Ataritzar Bidea. Donostia. http://www.xtec.cat/~rnolla/Sangaku/SangWEB/PDF/PG-04-05-fouz.pdf
Gallego, D. (2007). Los estilos de aprendizaje y la enseñanza de las matemáticas. Revista Complutense de Educación, 95-112. https://revistas.ucm.es/index.php/RCED/article/view/RCED0808120095A
Jiménez, A. & Robles, F. (2016). Las estrategias didácticas y su papel en el desarrollo del proceso de enseñanza aprendizaje. Educateconciencia. Vol. 9, No. 10. pp. 106-113. http://192.100.162.123:8080/bitstream/123456789/1439/1/Las%20estrategias%20didacticas%20y%20su%20papel%20en%20el%20desarrollo%20del%20proceso%20de%20ense%C3%B1anza%20aprendizaje.pdf
Marín, D. (2013). Estrategias didácticas para fortalecer el pensamiento geométrico, en el grado sexto de la Institución Educativa el Madroño de Belalcázar Caldas. Tesis de Grado. Universidad Católica de Manizales. https://docplayer.es/22799296-Estrategias-didacticas-para-fortalecer-el-pensamiento-geometrico-en-estudiantesde-grado-sexto-dora-fanny-marin-grajales.html
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2006). Estándares básicos de competencias en matemáticas. Potenciar el pensamiento matemático: ¡Un reto escolar!,pp. 46-89. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Ministerio de Educación Nacional de Colombia (2006). Estándares Básicos de Competencias en Lenguaje, Matemáticas, Ciencias y Ciudadanas. Guía sobre lo que los estudiantes deben saber y saber hacer con lo que aprenden. Bogotá: Ministerio de Educación Nacional. https://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-340021_recurso_1.pdf
Revelo, O. Collazos, C. & Jiménez, J. El trabajo colaborativo como estrategia didáctica para la enseñanza/aprendizaje de la programación: Tecnológicas, ISSN-p 0123-7799 / ISSN-e 2256-5337, Vol. 21, No. 41, enero-abril de 2018, pp. 115-134. http://www.scielo.org.co/pdf/teclo/v21n41/v21n41a08.pdf
Romero, G. (2009). “La utilización de Estrategias Didácticas en Clase”. Innovación y Experiencias Educativas. pp. 3-5. http://vip.ucaldas.edu.co/latinoamericana/downloads/Latinoamericana11(1)_Completa.pdf
Salas, L. (2000). La investigación-acción, su importancia y aplicación en la educación. Revista Scientae & Methodus, 67-84. https://revistas.uancv.edu.pe/index.php/SM/article/view/728
Sandoval, C. (2020). La educación en tiempo del covid-19 Herramientas TIC. Revista Tecnológica-Educativa Docente, 24-31. https://ojs.docentes20.com/index.php/revista-docentes20/article/view/138
Santacruz, H. (2010) La etnia Pasto y su cultura. Composición fotográfica Mono Lasso. https://historiadelartecolombiano.files.wordpress.com/2015/04/pasto-y-su-cultura.pdf
Vargas, G. & Gamboa, A. (2013). El Modelo de Van Hiele y la enseñanza de la Geometría. Uniciencia. Vol. 27, No. 1 pp. 74-94. https://www.redalyc.org/pdf/4759/475947762005.pdf
Vásquez, F. (2005) Pregúntele al ensayista. Bogotá: s.n., pp. 159-202. http://www.iesseneca.net/iesseneca/IMG/pdf/Conectores_textuales.pdf
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 ESTUDIOS LATINOAMERICANOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Otras métricas: