Moral world and historical reality in the basis of a reorientation of the purposes of education for life in the knowledge society: a global proposal from the Latin American perspective

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rceilat.225051.111

Keywords:

Animal of realities, civilization of poverty, ethics of liberation, historical reality

Abstract

In the context of the challenges of education for global citizenship in the knowledge society, it is necessary to return to the rational foundation of its axiological
and ethical assumptions. This challenge leads us to discuss the reality of the moral world, a recurring theme in modern philosophy, especially since Kant; in
fact, most of the proposals on this foundation with relevance to education have a strong Kantian foundation. However, the critique of the Kantian moral world from the phenomenological reflection of the world of life leads us to proposals with greater theoretical power than the Kantian one; Among them, the one proposed by Zubiri (sentient intelligence) and developed with great efficiency by Ellacuría (historical reality) stands out, which also has the virtues of assuming a reflection from the constellation of the Latin American philosophy of liberation and of presenting itself as a vigorous contribution from the periphery for a global review of the present in which we live, its challenges and the moral foundations of education throughout life.In this way, the analysis of historical reality (Ellacuría) provides an effective conceptual network with considerable theoretical potential to rethink the moral world, analyze our present and establish proposals to transform the logic of capitalism based on consumption and accumulation into a civilization of poverty that, after all, is liberating and emancipating from the injustices generated by the knowledge society.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Antonio Hernanz Moral, Dr., Universidad de Cantabria

Licenciado en Filosofía por la Universidad Autónoma de Madrid (UAM). Especialista universitario en Ciencia, Tecnología y Sociedad por la Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) (1996) y Doctor en Filosofía por la UAM. Investigador “Beatriz Galindo” del Departamento de Educación. Facultad de Educación. Universidad de Cantabria

References

Alisa, G. d., Demaria, F. y Kallis, G. (2015). Decrecimiento: Vocabulario para una nueva era. Icaria.

Apel, K. (2002). Semiótica trascendental y filosofía primera. Síntesis.

Arpini, A. (2018). Ignacio Ellacuría: Un humanismo latinoamericano del siglo XX, enRealidad 152, pp. 95-112.

Brito de Butter, M. L. (2022). El problema del mal desde la Filosofía de la realidad históricade Ignacio Ellacuría, en Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica 61(159), 133-142. Recuperado a partir de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/51029

Carrera Umaña, R. (2022). La componente social de la historia en la Filosofía de la realidadhistórica de Ignacio Ellacuría: Una aproximación desde sus fundamentos zubirianos, en Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica, 61(159), 115-126. Recuperado a partir de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/51027

Díaz Álvarez, J. M. (2003). Husserl y la historia. Hacia la función práctica de la fenomenología. Editorial de la Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Dussel, E. (2007). ¿Fundamentación de la ética? La vida humana: De Porfirio Miranda a Ignacio Ellacuría, en Andamios 4 (7), 157-206.

Dussel, E. D. (2017). Filosofías del sur: Descolonización y transmodernidad. Akal.

Ellacuría, I. (1991). Filosofía de la realidad histórica. Trotta.

Ellacuría, I. (2012a). Ética y política, en Ellacuría, I y Senent J.A. La lucha por la justicia:Selección de textos de Ignacio Ellacuría (1969-1989). Universidad de Deusto, pp. 55-61.

Ellacuría, I. (2012b). Ideología e inteligencia, en Ellacuría, I y Senent J.A. La lucha por la justicia: Selección de textos de Ignacio Ellacuría (1969-1989). Universidad de Deusto, pp. 85-125.

Ellacuría, I. (2012c). La construcción de un futuro distinto para la humanidad, en Ellacuría, I y Senent J.A. La lucha por la justicia: Selección de textos de Ignacio Ellacuría (1969-1989). Universidad de Deusto, pp. 395-399.

Fraser, N. (2008). Escalas de la justicia. Herder.

Gómez-Heras, J. M. (1989). El a priori del mundo de la vida. Anthropos.

González, A. (2009). Ignacio Ellacuría y la realidad histórica, en Ignacio Ellacuría 20 años después. Actas del congreso internacional.

Hernanz, J. (2004). Para una teoría política desde el mundo de la vida. Razón práctica y superación de Kant en la fenomenología zubiriana, en Con-ciencia Política 6, pp.182-196.

Horkheimer, M., Adorno, T. (2007). Dialéctica de la ilustración: Fragmentos filosóficos. Akal.

Husserl, E. (1991). La crisis de las ciencias europeas y la fenomenología transcendental: Una introducción a la filosofía fenomenológica. Crítica.

Heidegger, M. (2000). Los problemas fundamentales de la fenomenología. Trotta.

Iranzo, J. M. (2015). Crisis económica, decrecimiento y rituales de interacción: Un camino a la sostenibilidad, en Papeles del CEIC, 2015(1). http://dx.doi.org/10.1387/pceic.13010

Kant, E. (1985). Crítica de la razón pura. Alfaguara.

Kant, E. (1997). Crítica de la razón práctica. Sígueme.

Ortega y Gasset, J. (2001). Historia como sistema. Biblioteca Nueva.

Ortiz, R., Ramírez, A. y Bula, G. (eds.) (2015). Cibercultura, capitalismo cognitivo y educación. Conversaciones y re(di)sonancias. Universidad Pedagógica Nacional.

Piketty, T. (2019). Capital e ideología. Ediciones Deusto.

Samour, H. (2022). El realismo materialista abierto de Xavier Zubiri y la filosofía de la realidad histórica de Ignacio Ellacuría, en Revista de Filosofía de la Universidad de Costa Rica, 61(159), 83-97. Recuperado a partir de https://revistas.ucr.ac.cr/index.php/filosofia/article/view/51025

Santos, B. (2019). El fin del imperio cognitivo: La afirmación de las epistemologías del sur. Trotta.

UNESCO (s.f.) Liderar la consecución del ODS 4 - Educación 2030. https://www.unesco.org/es/education/education2030-sdg4

Zubiri, X. (1973). Dimensión histórica del hombre, en Realitas I, pp. 11-69.

Zubiri, X. (1986). Sobre el hombre. Alianza Editorial.

Zubiri, X. (1989). Estructura dinámica de la realidad. Alianza Editorial.

Published

2022-12-27

How to Cite

Hernanz Moral, J. A. (2022). Moral world and historical reality in the basis of a reorientation of the purposes of education for life in the knowledge society: a global proposal from the Latin American perspective. ESTUDIOS LATINOAMERICANOS, (50-51), 119–134. https://doi.org/10.22267/rceilat.225051.111

Issue

Section

Reflection Document No Derivative Research

 Otras métricas: