Influencia de las redes sociales digitales en el desarrollo de la hipersociedad
Influence of digital social networks on the development of hypersociety
DOI:
https://doi.org/10.22267/rceilat.245455.128Keywords:
Redes sociales digitales, hipersociedad, ciberactivismo, participación ciudadana, comunicación digital, desinformaciónAbstract
The development of information and communication technologies (ICT) has driv- en significant social transformation, creating diverse spaces for interaction and communication. Digital platforms, in particular, have played a crucial role in the vindication of human rights through cyberactivism, becoming essential venues for struggle, denunciation, and resistance. However, the impact of social networks is not without challenges, such as the spread of misinformation, cyberbullying, and addiction, which require advanced digital literacy and educational strate- gies for mitigation. This article explores how social networks have transformed communication, identity, and community, evaluating both their benefits in terms of empowerment and citizen participation, and the issues associated with their intensive use. It concludes that despite the challenges, social networks offer vast possibilities for human development and social transformation, provided they are approached with a balanced and ethical perspective.
Downloads
References
Bauman. (2019). Tiempos líquidos. Tusquets Editores.
Carreño, D. y Sánchez M. (2018). La asunción del Hiper-Estado. Revista Internacional de filosofía y teoría social, 23 (2), pp. 38-48.
Delgado, A. (2018). Hipersociedad: La digitalización del comportamiento. Recuperado de https:// elfolder.com/hipersociedad-la-digitalizacion-de-la-sociedad/
Gallego, S. (2011). Redes sociales y desarrollo humano. Barataria. Revista Castellano-Manchega de Ciencias Sociales (12), 113-121.
Rovira, G. (2013). De las redes a las plazas: La web 2.0 y el nuevo ciclo de protestas en el mun- do. Revista Acta sociológica (62), 104-134. https://www.revistas.unam.mx/index.php/ras/ article/view/44102
Martínez, M. (2004). Ciberdemocracia y opinión pública, “luces y sombras”. Revista Palabra- Clave (10), 2-9. https://palabraclave.unisabana.edu.co/index.php/palabraclave/article/ view/434/572
Organización de Estados Americanos (s.f.). La educación virtual en la exigencia de su ética. Recuperado de https://recursos.educoas.org/publicaciones/la-educaci-n-virtual-en-la- exigencia-de-su-tica
González, C. y Martínez, A. (2020). Estrategia y comunicación en redes sociales: Un estudio sobre la influencia del movimiento RealFooding. Revista Internacional de Comunicación (48), 79-101.
Sibilia, P. (2017). La intimidad como espectáculo. Fondo de Cultura Económica.
López, L. (2020). Ciberactivismo y cambio social: Caso #MeeToo en Colombia [Tesis de pregrado, Universidad Externado de Colombia]. Archivo digital https://bdigital.uexternado.edu.co/ server/api/core/bitstreams/3eee58d1-750f-4771-a099-3dea2795b621/content
France 2024. (2022). Ni una menos, 8 aúos de lucha por las mujeres. https://www.france24.com/ es/programas/el-debate/20230602-ocho-a%C3%B1os-de-ni-una-menos-cu%C3%A1les-han- sido-los-logros-del-movimiento-en-am%C3%A9rica-latina
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 ESTUDIOS LATINOAMERICANOS

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Otras métricas: