Aproximación teórica al concepto de competencias en general e investigativas en particular.

Authors

  • Luis Eduardo Córdoba Velásquez Universidad de Nariño
  • Yilber Camilo Mera Benavides Universidad de Nariño

DOI:

https://doi.org/10.22267/huellas.251122.39

Keywords:

competencies, research competencies, research training, investigation, Higher Education.

Abstract

This article emerges from the development of the first specific objective “To identify the conception of competencies and investigative competencies that are accredited in the Law Program of the University of Nariño, part of the ongoing research project entitled “Training of investigative competencies in the Law Program of the University of Nariño, 2024: realities and prospects” which has as its general objective to analyze the training in investigative competencies that is developed in the Law Program of the University of Nariño, starting from the identification of the concept of competencies and investigative competencies that are considered in the Law Program (First objective), the investigative training of teachers, the teaching strategies in research training and the expectations of students in relation to their training for research. Then, an approach to the theoretical foundation in relation to competencies in general and specific competencies in particular is presented, taking as a basis different bibliographical reference.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albert Gómez, M. J. (2006). La investigación educativa. Madrid: McGraw-Hill.

Ayala-Ruiz, M. E., Machín-Armas, P.A. y Ronda-Velázquez, G. (2019). La interdisciplinariedad: un reto para la formación de una cultura científica básica en el estudiante universitario. Luz, 18(3), 94-108. https://luz.uho.edu.cu/index.php/luz.

Baena Paz Guillermina. (2017). Metodología de la investigación. 3ª. Edición. México: Grupo Editorial Patria.

Buendía, X., Zambrano, L., & Insuasty, E. (2017). El desarrollo de competencias investigativas de los docentes en formación en el contexto de la práctica pedagógica. Universidad Pedagógica Nacional Facultad de Humanidades, 47, 179-195. https://n9.cl/d8c0i.

Calvache López José Edmundo. (2005). La Investigación. Una alternativa pedagógica y didáctica en la formación profesional. Pasto: Universidad de Nariño.

Calvache López José Edmundo. (2015). Metodología de la Investigación. Elementos teóricos y prácticos. Libro inédito. Pasto: Universidad de Nariño.

Cázares Aponte, L., Cuevas de la Garza, J. F. (2009). Planeación y evaluación basada en competencias. Fundamentos y prácticas para el desarrollo de competencias docentes, desde preescolar hasta el posgrado. México: Editorial Trillas.

Charria Ortiz, V. H., Sarsosa Prowesk, K. V., Uribe Rodríguez, A. F., López Lesmes, C. N., & Arenas Ortiz, F. (2011). Definición y clasificación teórica de las competencias académicas, profesionales y laborales. Las competencias del psicólogo en Colombia. Psicología desde el Caribe, (28),133-165. [fecha de Consulta 24 de septiembre de 2024]. ISSN: 0123-417X. Recuperado de: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=21320758007.

Cortés C., Manuel, Iglesias L., Miriam. (2004). Generalidades sobre Metodología de la Investigación. Primera Edición. México: Universidad Autónoma del Carmen.

Dipp, A. (2013). Competencias investigativas: Una mirada a la Educación Superior. Red Durango de Investigadores Educativos. https://www.redie.org.mx/posts/competenciasinvestigativas.pdf.

Durán, N. D. O., & Cifuentes, C. L. C. (2019). Competencias investigativas: inicio de formación de jóvenes investigadores en educación media. RHS: Revista Humanismo y Sociedad, 7(1), 6-21.

Lara Muñoz, Erica M. (2013). Fundamentos de investigación. Un enfoque por competencias. México: Alfaomega.

Maldonado Miguel Ángel. (2006). Competencias, Método y Genealogía. Pedagogía y Didáctica del Trabajo. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Medina Elizondo, M., Barquero Cabrero, J. D. (2012). 20 competencias profesionales para la práctica docente. México: Editorial Trillas.

Palacios, M., Villa, L. (2020). La reforma académica que requiere la Universidad Nacional de Colombia. Bogotá: Unibiblos.

Pastora Alejo, B., Fuentes Aparicio, A., Rivero Padrón, Y., & Pérez Falco, G. (2020). Importancia de la asignatura Metodología de la Investigación para la formación investigativa del estudiante universitario. Revista Conrado, 16(73), 295-302.

Quintana Díaz José et al. (2018). Fundamentos básicos de metodología de investigación educativa. 3ª. Edición. Bogotá: Ediciones de la U.

Rubio, M. J., Torrado, M., Quirós, C. y Valls, R. (2018). Autopercepción de las competencias investigativas en estudiantes de último curso de Pedagogía de la Universidad de Barcelona para desarrollar su Trabajo de Fin de Grado. Revista Complutense de Educación, 29(2), 335-354. https://doi.org/10.5209/RCED.52443.

Sambrano Jazmín. (2020). Metodología de investigación. Bogotá: Alfa Editorial.

Tobón, S. (2004). Formación basada en competencias. Pensamiento complejo, diseño curricular y didáctica. Primera Edición. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Tobón, S. (2010). Formación integral y competencias. Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación. Tercera Edición. Bogotá: Ecoe Ediciones.

Velázquez, M. R., Abreu, M. A., Santamaría, D. R. A., Martínez, R. J., & Zúñiga, C. P. C. (2019). Desarrollo de competencias investigativas formativas: retos y perspectivas para la Universidad. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores. https://dilemascontemporaneoseducacionpoliticayvalores.com/index.php/dilemas/article/view/1472/1650.

Zabalza, Miguel A., (2013). Competencias docentes del profesor universitario. Calidad y desarrollo profesional. Bogotá: Ediciones de la U.

Published

2025-12-15

How to Cite

Córdoba Velásquez, L. E., & Mera Benavides, Y. C. (2025). Aproximación teórica al concepto de competencias en general e investigativas en particular. Revista Huellas, 11(2), 57–65. https://doi.org/10.22267/huellas.251122.39