Environmental leadership skills in basic and secondary education.

Authors

  • Daniela Erazo Chaves Universidad de Nariño
  • Engeth Yamile Enríquez Velasco Universidad de Nariño
  • Oscar Coral Universidad de Nariño

DOI:

https://doi.org/10.22267/huellas.251122.36

Keywords:

Environmental leadership, environmental leadership competencies, environmental education.

Abstract

Environmental leadership is a comprehensive educational process that seeks to form students who are aware and active in the care and projection of the environment, a process that is enhanced in playful learning environments in basic and secondary education. This study was carried out with 33 students from the environmental group "Corazón Verde" from the Colegio Sagrado Corazón de Jesús Bethlemitas- Pasto. The environmental leadership competencies that characterize them were identified, which combine skills, knowledge and attitudes regarding the care and preservation of the environment, with the purpose of promoting environmental awareness and responsibility and the resolution of real socio-environmental problems, specific to the school context and decision-making that contribute in a practical way to their solution. The approach of the study is multi-methodological, where quantitative data on leadership skills in the environmental group "Corazón Verde" were analyzed, reflecting on the strengthening of competencies, using a pre-test, a Likert scale and an observation guide was made to collect qualitative information. The results indicate that students have skills such as: “assertive communication, ability to motivate and work in a team, problem-solving skills, proactive attitude, commitment to environmental protection and environmental knowledge." However, it is concluded that these skills are incipient for adequate training in environmental leadership, emphasizing the need to design and execute proposals that strengthen the development of environmental leadership skills aimed at solving environmental problems, integrating environmental education with school play, connecting students with their context and encouraging their active participation in school environmental management.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvarado, L y García, M. (2008). Características más relevantes del paradigma socio-crítico: su aplicación en investigaciones de educación ambiental y de enseñanza de las ciencias realizadas en el Doctorado de Educación del Instituto Pedagógico de Caracas. Revista Universitaria de Investigación, Sapiens. 9(2), pp. 1-16.

Caraballo, J; Díaz, D; Lorduy, D; Naranjo, C & Amórtegui, E. (2022). Criterios para la formación de líderes ambientales escolares y su contribución al aprendizaje de erosión marina: un estudio en el caribe colombiano. Revista Boletín Redipe, 11(1), 328-343.

Gómez, S y Moncayo, D (2022). La Investigación en el Aula como Estrategia Didáctica en la Enseñanza de las Ciencias Naturales para fortalecer Competencias Científicas en Básica Primaria y Secundaria. Informe final de investigación para optar por el Título de Magister en Pedagogía Universidad Mariana. Pasto. 222p.

Latorre, A. (2003). La Investigación Acción. Conocer y cambiar la práctica educativa. (pp.1). España: GRAÓ. Recuperado de: https://arteydocencia.files.wordpress.com/2013/08/investigacion-accion-antonio-latorre-2003-capc3adtulo-2.pdf.

Mantilla, L, Bravo, A, Martínez, B. (2003). Habilidades para la vida: una propuesta educativa para convivir mejor. Bogotá: Fe y Alegría. Disponible en línea: http://www.documentacion.edex.es/docs/0310MANhab.pdf.

McGinnis, A. (2009). Descubriendo triunfadores. Sunrise, Florida Estados Unidos. Taller del éxito Inc.

Maureira, O. (2004). El liderazgo factor de eficacia escolar, hacia un modelo causal. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 2(1), 1-5. https://revistas.uam.es/reice/article/view/5537.

Ortega, N. y Velasco, E. (2006). Manual de educación ambiental para escuelas primarias del estado de Guanajuato. Fundación de Apoyo Infantil e Instituto de Ecología del Estado, México, pp. 1-332.

Quiroga, M. (2020). Sistematización de la experiencia "Capitán Ambiente". Una apuesta de formación de líderes ambientales escolares. Tesis para optar, Magíster en educación. Universidad Militar Nueva Granada, pp. 1-173. Recuperado de: http://hdl.handle.net/10654/35852.

Rodríguez, G. A. (2002). Liderazgo y Trabajo en Equipo. Revista de Marina Nº 3, pp. 266-169.

Ruiz, C. (2008). El Enfoque Multimétodo en la Investigación Social y Educativa: Una Mirada desde el Paradigma de la Complejidad. Teré: revista de filosofía y socio-política de la educación, (8), pp. 13-28.

Published

2025-12-15

How to Cite

Erazo Chaves, D., Enríquez Velasco, E. Y., & Coral, O. (2025). Environmental leadership skills in basic and secondary education. Revista Huellas, 11(2), 96–103. https://doi.org/10.22267/huellas.251122.36