EDUCACIÓN INCLUSIVA: ¿ESTÁN O NO PREPARADAS LAS INSTITUCIONES EDUCATIVAS PARA ESTE RETO?
Keywords:
Diversity, Learning, Exclusion, TrainingAbstract
Education is a right that is found in the Political Constitution of Colombia, it aims to improve the quality of life of future citizens, one of the characteristics for this to take place is inclusive education, which must respond to the diversity found in educational spaces, in order to guarantee learning free of barriers, discrimination, or some type of exclusion. This is a great challenge since to achieve this desired end the intervention of all the actors in the educational process is necessary, especially that of the teachers who must be confronted day by day with the educational reality, therefore it is necessary for them to be gifted of diverse tools, from knowledge when they are still in the learning stage, to support materials that allow achieving this objective when they are working or exercising their teaching practice at the training level.
Keywords: Diversity, Learning, Exclusion, Training.
Downloads
References
Arizabaleta, S. & Ochoa, A. (2016). Hacia una educación superior inclusiva en Colombia. Disponible en: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/4468/3685
9
Barrio, J. (2008) Hacía una Educación Inclusiva para todos. Madrid: Complutense
Casanova, M. Rodríguez, H. (2009) La Inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. Madrid: Editorial La Muralla
Constitución política de Colombia. (1991, 4 julio). Gaceta Constitucional, No 114.
Educación inclusiva, sf. Obtenido de: http://www.inclusioneducativa.org/ise.php?id=1
García, C. (2017). Los mayores obstáculos para la educación inclusiva. Educación Virtual. Obtenido de: https://revistaeducacionvirtual.com/
Internacional, O. I. (2020). Educación Inclusiva. Obtenido de: http://www.inclusioneducativa.org/ise.php?id=2
Ley 115 de 1994. Ley general de educación. Obtenido de: https://www.mieducacion.gov.co/1759/articles321725_archivo_pdf_asignacion_funciones_UNALDES.pdf
Lindqvist, B. (1994) Información sobre Educación Inclusiva, EI. United Nations Rapporteur, UN Rapporteur. Obtenido de: http://www.inclusioneducativa.org/ise.php
Ministerio de Educación Nacional (decreto 1421 de 2017). Obtenido de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-374740.html?_noredirect=1
Morales, D (2014). Construcción del PEI. Obtenido de: https://issuu.com/danielcubillosmorales/docs/gu__apasoapasopei_v2
Parra, C (2011). Educación inclusiva: un modelo de diversidad humana. Revista Educacion y desarrollo social 1: 139-150, 2011. Pág. 143, Pág. 148
Ricaurte, V., & Burbano, M. (2020). Así ha afectado el Covid-19 la educación en Colombia. Forbes Colombia. Obtenido de: https://forbes.co/2020/04/30/actualidad/asi-ha-afectado-el-covid-19-la-educacion-en-colombia/
Romero, R.Inciarte, N. González, O. y García, N. (2009). Integración educativa: visión de los docentes en cuatro escuelas venezolanas. Revista de investigación educativa. N°9. Instituto de investigación en educación. México.
UNESCO (1994). Declaración de Salamanca. Obtenido de http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_S.PDF