EDUCACIÓN INCLUSIVA: ¿ESTÁN O NO PREPARADAS LAS INSTITUCIONES EDUCATIVAS PARA ESTE RETO?

Authors

  • Natalia Erazo Facultad de Humanidades
  • Marcela Guacales Facultad de Humanidades
  • Daniela Huertas Facultad de Humanidades
  • Daniel Insuasti Facultad de Humanidades
  • Ruth Lasso Facultad de Humanidades

Keywords:

Diversity, Learning, Exclusion, Training

Abstract

Education is a right that is found in the Political Constitution of Colombia, it aims to improve the quality of life of future citizens, one of the characteristics for this to take place is inclusive education, which must respond to the diversity found in educational spaces, in order to guarantee learning free of barriers, discrimination, or some type of exclusion. This is a great challenge since to achieve this desired end the intervention of all the actors in the educational process is necessary, especially that of the teachers who must be confronted day by day with the educational reality, therefore it is necessary for them to be gifted of diverse tools, from knowledge when they are still in the learning stage, to support materials that allow achieving this objective when they are working or exercising their teaching practice at the training level.
Keywords: Diversity, Learning, Exclusion, Training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Lerma, C. (2007). El derecho a la educación en Colombia. Obtenido de: https://www.observatoriodelainfancia.es/ficherosoia/documentos/2387_d_El_derecho_a_la_educaci%C3%B3n_en_Colombia.pdf

Arizabaleta, S. & Ochoa, A. (2016). Hacia una educación superior inclusiva en Colombia. Disponible en: https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/4468/3685
9

Barrio, J. (2008) Hacía una Educación Inclusiva para todos. Madrid: Complutense

Casanova, M. Rodríguez, H. (2009) La Inclusión educativa, un horizonte de posibilidades. Madrid: Editorial La Muralla

Constitución política de Colombia. (1991, 4 julio). Gaceta Constitucional, No 114.

Educación inclusiva, sf. Obtenido de: http://www.inclusioneducativa.org/ise.php?id=1

García, C. (2017). Los mayores obstáculos para la educación inclusiva. Educación Virtual. Obtenido de: https://revistaeducacionvirtual.com/

Internacional, O. I. (2020). Educación Inclusiva. Obtenido de: http://www.inclusioneducativa.org/ise.php?id=2

Ley 115 de 1994. Ley general de educación. Obtenido de: https://www.mieducacion.gov.co/1759/articles321725_archivo_pdf_asignacion_funciones_UNALDES.pdf

Lindqvist, B. (1994) Información sobre Educación Inclusiva, EI. United Nations Rapporteur, UN Rapporteur. Obtenido de: http://www.inclusioneducativa.org/ise.php

Ministerio de Educación Nacional (decreto 1421 de 2017). Obtenido de: https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-374740.html?_noredirect=1

Morales, D (2014). Construcción del PEI. Obtenido de: https://issuu.com/danielcubillosmorales/docs/gu__apasoapasopei_v2

Parra, C (2011). Educación inclusiva: un modelo de diversidad humana. Revista Educacion y desarrollo social 1: 139-150, 2011. Pág. 143, Pág. 148

Ricaurte, V., & Burbano, M. (2020). Así ha afectado el Covid-19 la educación en Colombia. Forbes Colombia. Obtenido de: https://forbes.co/2020/04/30/actualidad/asi-ha-afectado-el-covid-19-la-educacion-en-colombia/

Romero, R.Inciarte, N. González, O. y García, N. (2009). Integración educativa: visión de los docentes en cuatro escuelas venezolanas. Revista de investigación educativa. N°9. Instituto de investigación en educación. México.

UNESCO (1994). Declaración de Salamanca. Obtenido de http://www.unesco.org/education/pdf/SALAMA_S.PDF

Published

2021-02-27

How to Cite

Erazo, N., Guacales, M., Huertas, D., Insuasti, D., & Lasso, R. (2021). EDUCACIÓN INCLUSIVA: ¿ESTÁN O NO PREPARADAS LAS INSTITUCIONES EDUCATIVAS PARA ESTE RETO?. Revista Huellas, 7(1). Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/rhuellas/article/view/6302