ADMINISTRACIÓN Y GESTIÓN DE RECURSOS HUMANOS: UNA ALTERNATIVA PARA LA PLANIFICACIÓN Y ORGANIZACIÓN DE PROYECTOS EDUCATIVOS ORIENTADOS HACIA LA FORMACIÓN PEDAGÓGICA DE DOCENTES EN DIVERSIDAD CULTURAL Y ATENCIÓN A POBLACIONES VULNERABLES DE LA I.E.M ARTEMIO
Keywords:
educational administration, resource management, pedagogical projects, cultural diversity, inclusion, vulnerable population, educational institution, teacher trainingAbstract
A detailed review of each of the characteristics that
involve cultural diversity and the care of vulnerable
populations within an educational institution was
carried out in order to establish the influence that
administration and human resource management
have on the development of pedagogical projects.
To this end, different publications that highlight
the aforementioned issues were examined and an
educational institution in our city was taken as an
example. The purpose of this article is to propose
ideas of teacher training, from the concurrent multicultural
context in the classrooms. It also shows the
importance of considering inclusion as an educational
policy of priorities and continuity for teaching
practices, being the main challenge of education to
build a diverse context without isolation and exclusion.
Downloads
References
Andalucía, F. d. (Marzo de 2011). La diversidad
cultural en la escuela. Temas para la Educación(13),
-6. Recuperado el 15 de Junio de 2020, de https://
www.feandalucia.ccoo.es/docu/p5sd8303.pdf
Antúnez, Serafín; Gairin, Joaquín. La organización
escolar. Graó, Barcelona, 1996.
Blanco, R (2008) “La atención educativa a la
diversidad: las escuelas inclusivas” p. 88, 89, 90.
Castro Suarez, C. (Octubre de 2014). RIO: Repositorio
Institucional Olavide. Recuperado el 15 de Junio
de 2020, de https://rio.upo.es/xmlui/bitstream/
handle/10433/3035/castro-suarez-tesis14.
pdf?sequence=1&isAllowed=y
Calvo, G (2013) “la formación de docentes para la
inclusión educativa”
Carbonell, f. (2020). Desigualdad social, diversidad
social y cultural. Obtenido de http://recursos.
salonesvirtuales.com/assets/bloques/carbonell_
desigualdad.pdf
Chalmers, f. G. (2003). Arte, educación y diversidad
cultural. En Paidós arte y educación (pág. 13).
Barcelona.
Chaves, P. (1993). Metodología para la formulación
y evaluación de recursos humanos en gerencia
educativa. CINTERPLAN, Caracas.
Decreto 0364 de agosto 26 de 2003 IEM Artemio
Mendoza Carvajal. Capitulo XI Política de inclusión
(pág. 46, 47, 48,49).
Educación, M. d. (Diciembre de 2013). Mineducacion.
Recuperado el 15 de Junio de 2020, de https://
www.mineducacion.gov.co/1759/articles-345485_
anexo1.pdf
Lucia Martínez Aguirre Administración educativa
ISBN 978-607-733-001-1 Primera edición: 2012
Manes, J. M. (2004). Gestión estrategica para
instituciones educativas (2 ed.). Argentina:
Ediciones Granica S.A. Recuperado el 23 de Junio
de 2020, de Google Academico : https://books.
google.es/books?hl=es&lr=&id=J-IFBAAAQBA
J&oi=fnd&pg=PA9&dq=Gesti%C3%B3n+de+r
ecursos+humanos+en+instituciones+educati
vas&ots=bpIhSaipXa&sig=2YyUzFURFtySUByl-
I2anZgzZGiA#v=onepage&q=Gesti%C3%B3n%20
de%20recursos%20humanos%20en%20
instituciones%20
Planella, G (2008) “Educación social,
acompañamiento y vulnerabilidad: hacia una
antropología de la convivencia”