City branding as a market strategy to promote tourism in the city of Ipiales

Authors

  • Andrea Lorena Arteaga Flórez Universidad Mariana
  • Edith Marcela Pianda Estrada Universidad Mariana
  • Ximena Alejandra Sandoval Montenegro Universidad San Buenaventura

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.192001.106

Keywords:

Brand, Territorial brand, Value creation, Positioning, Tourism.

Abstract

The purpose of this paper is to create a city brand (City Branding) for the city of Ipiales - Nariño, as a market strategy to promote and promote tourism in the city of Ipiales, so this writing is the result of a quantitative research, trying to give an explanation of a social reality with a type of descriptive study and a deductive method, through tools of collection of documentary information and surveys to residents and visitors of the mentioned city. In the first place, the potentialities that Ipiales has in terms of tourist sites were identified, secondly, the perception of residents and visitors about the city was.

evaluated, as well as identifying important attributes of the city and finally, taking into account the need to stimulate the image and identity of the city of Ipiales, as a basis for urban recognition and national positioning, the creation of a brand that grants differentiation and notoriety for the city was proposed, determining that, the creation of a brand for the city of Ipiales is relevant by the geographical location, the tourist places and the historical and cultural component, contributing to strengthen the urban dynamics and the tourist development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Abadía, H. (2015). Análisis del sistema de gestión comunicacional para la construcción de una marca país-ciudad en el plan de marketing territorial de la marca Quindío de la gobernación del departamento (tesis de postgrado). Universidad Pontifica Bolivariana, Medellín, Colombia.

(2) Alcaldía municipal de Ipiales. (2016). Plan de desarrollo “Ipiales capital del SUR” 2016 – 2019. JONAS Ricardo Romero Sánchez, Alcalde Municipal. Datos Generales del municipio. [En línea] disponible en: http://Ipialescapitaldelsur.co/PLAN_DE_DESARROLLO.pdf

(3) Bastos, L., Mogrovejo, J. y Gómez L. (2015). Experiencias del Branding como estrategia para el posicionamiento en el mercado internacional. Revista Face, facultad de ciencias económicas y empresariales, Vol. 15 No. 1, 2015 p. 3 [en línea] disponible en http://revistas.unipamplona.edu.andradeco/ojs_viceinves/index.php/FACE/?article/viewFile/1812/802

(4) Fernández, A. (2015). City Branding y posicionamiento online de capitales europeas en el sector turístico. España: universidad de Castilla – la Mancha, tesis doctoral, junio 2015. [En línea] disponible en https://ruidera.uclm.es/xmlui/bitstream/handle/10578/7356/TESIS%20Fern%C3%A1ndez%20L%C3%B3pez.pdf?sequence=1

(5) Fierro, A., Zúñiga, A., Castillo, M. y Mazo C. (2015). Análisis del City Branding en la imagen de marca a través de los medios de comunicación online y la social media: caso Medellín (Colombia) revista espacios. Vol. 36 (Núm. 18) p.18 (en línea) disponible en https://www.researchgate.net/publication/283053768_Analisis_del_City_Branding?_y_la_Imagen_de_Marca_a_traves_de-_los_Medios_de_Comunicacion_Online?_y_el_Social_Media_Caso_Medellin_Co-lombia

(6) Leca, S. (2015). El Branding made in España. La marca España en la internacionalización de las marcas de calzado y moda. (tesis de postgrado). Universidad Ramón Llull, España, http://manteniment.csuc.cat/

(7) Mejía, L. y Bolaño, L. (2014). La calidad de las ofertas turísticas en el Departamento de la Guajira-Colombia. Revista Dimensión Empresarial, vol. 12, núm. 1, p. 139-149. . [En línea] disponible en http://www.scielo.org.co/pdf/diem/v12n1/v12n1a11.pdf

(8) Merino, M. (2014). El Branding, como herramienta para promover una ciudad. universidad nacional mayor de san marcos. (Tesis de Postgrado). Facultad de letras y ciencias humanas. Lima, Perú. [en línea] disponible en http://cybertesis.unmsm.edu.pe/bitstream/handle/cybertesis/3762/Merino_lm.pdf?sequence=1

(9) Muñiz, N., Cervantes, M. (2010). Marketing de ciudades y ‘Place Branding’.” Pecunia, 2010, p. 123. Informe Académico, (19/04/2019). . [en línea] disponible en https://go.galegroup.com/ps/anonymous?id=GALE%7CA374628408&sid=googleScholar&v=2.1&it=r&linkaccess=?fulltext&issn=16999495&p=IFME&sw=w

(10) Olins, W. (2004). Las marcas según Wally Olins. Turner Publicaciones, S.L

(11) Pérez, A. y Rodríguez, I. (2014). Identidad, imagen y reputación de la empresa: integración de propuestas teóricas para una gestión exitosa. Cuadernos de gestión, Vol. 14 Num.1, Enero – Junio, 2014, pp.97-126. Universidad del País Vasco Vizcaya España.p.100 http://www.redalyc.org/pdf/2743/274330593005.pdf

(12) Rincón, D. (2010). Urbes electrónicas: una estrategia de Citymarketing Global. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 7 (1), 45-59.

(13) Rovetto, A. (2007). Hacia la construcción de una estrategia de marca ciudad para totora provincia de Santafé. (Tesis de pregrado) universidad abierta interamericana, facultad de ciencias empresariales. Rosario, Argentina. (En línea) disponible en http://imgbiblio.vaneduc.edu.ar/fulltext/files/TC077718.pdf

(14) San Clemente M., Gonzales C., y Erazo R. (2009). Formulación y evaluación de proyectos. Más que un proyecto, un plan de negocios. 2 ed. Popayán: Editorial universidad del Cauca, p 458p, ISBN: 978-958-44-4818-7

(15) Segura N. (2016). Marketing del color: ¿cómo influye el color del logotipo en la personalidad de una marca? (Tesis de Postgrado), Universidad de Chile. Santiago de Chile, Chile. http://repositorio.uchile.cl/handle/2250/140132

Published

2019-08-02

How to Cite

Arteaga Flórez, A. L., Pianda Estrada, E. M., & Sandoval Montenegro, X. A. (2019). City branding as a market strategy to promote tourism in the city of Ipiales. Tendencias, 20(1), 22–52. https://doi.org/10.22267/rtend.192001.106