Evaluation of sustainable entrepreneurship strategies and innovation implemented in the productive units of SENA at the industrial and business development center of Soacha - Cundinamarca - Colombia

Authors

  • Fabio Orlando Cruz Páez Universidad Santo Tomás
  • Carlos William Mera Rodríguez Universidad Nacional Abierta y a Distancia
  • Jorge Isaac Lechuga Cardozo Universidad Autónoma de Nuevo León

DOI:

https://doi.org/10.22267/rtend.192001.113

Keywords:

ICT, innovation, sustainable entrepreneurship, production units.

Abstract

The objective of this article is to show evidence of the strategies that were implemented through the SENA Emprende Rural program - SER of the SENA Industrial Center and Business Development of Soacha, Cundinamarca for the incubation and strengthening of undertakings of productive units. A descriptive, non-experimental, transectional and field quantitative study was defined. A questionnaire was designed following the Delphi methodology, and applied to a sample of rural entrepreneurial leaders. SENA Program Emprende Rural Industrial Center and Business Development of Soacha. This questionnaire presents eight items, four for the entrepreneurial variable and four for the innovation variable. It was found that the acceleration strategies implemented by SENA and local governments have had a positive impact on the perception of innovation and growth of the leaders of the productive units studied. It is concluded that the implementation of this type of public strategies in the long term will have a positive impact on the sustainability of companies conceived in rural areas that ultimately mark the creation of new jobs and economic growth in rural areas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

(1) Andrade, Y. (2016). Estrategias de marketing digital en la promoción de Marca Ciudad. Revista EAN, 80, 59 72.

(2) Arango Giraldo, R. (2015). Panorama actual de la innovación social en Colombia. [En línea] Disponible en: http://www.elcolombiano.com/opinion/columnistas/panorama-actual-dela-innovacion-social-en-colombia-CG2181895

(3) Carrasco, I. y Castaño, M. S. (2008). El Emprendedor Schumpeteriano y el Contexto Social. Resvista ICE, 845, 121 – 134.

(4) Colciencias (2016). Innovación Empresarial. Recuperado de [En línea] Disponible en: http://www.colciencias.gov.co/pagina/innovacion-empresarial

(5) Colombia Joven -Presidencia de la República (2014). La innovación social se toma las políticas públicas de juventud de San Andrés y Providencia. [En línea] Disponible en: http://www.colombiajoven.gov.co/noticias/2014/Paginas/140804-juventud-san-andres-enmedellin.aspx

(6) Cruz Páez, F. O. (2015). Emprendimiento e innovación social: el intraemprendimiento en la Universidad Santo Tomás, Centro de Atención Universitaria Facatativá. Revista Citas, 2, 98 – 123.

(7) Emprendimiento sostenible (2013). Concepto de Emprendimiento Sostenible. [En línea] Disponible en: http://www.emprendimientosostenible.com/el-concepto.html

(8) El Kadi, O., Pelekais, C., Robles, M. y Leal, M. (2015). Autotomía caudal como estrategia gerencial para el cambio organizacional en empresas familiares. Desarrollo Gerencial,7(1). 68-84.

(9) Garzón, M. A. e Ibarra, A. (2013). Innovación empresarial, difusión, definiciones y tipología. Una revisión de literatura. Revista Dimensión Empresarial, 11 (1), 45-60.

(10) Guzmán Acosta, G. & Suárez Alarcón, L. S. (2011). Análisis de las motivaciones de los emprendedores de la ciudad de Bogotá D.C. que los llevaron a tomar la decisión de crear empresa. estudio de casos de los sectores de alimentos textil, artesanal, transporte y peluquerías (Tesis Pregado). Universidad de La Salle, Bogotá (Colombia).

(11) Hernández, R.; Fernández, C. y Baptista, M. (2010). Metodología de la investigación. México: McGraw-Hill, p.4 – 377

(12) Lechuga-Cardozo, J. (2018). Necesidades insatisfechas de una comunidad aledaña a una terminal portuaria de Barranquilla. Revista Pensamiento y Gestión, 45 (2) 181-210.

(13) Ortega Barba, C. (2014). Tecnologías de la información y la comunicación para la innovación educativa. Perfiles Educativos, 36 (144), 214-218.

(14) Pascual, O.; Van Klink, A. y Rozo Grisales, J.A. (2011). Manual para el Emprendimiento Sostenible.

(15) Parra, J. (2013). Emprendimiento sostenible, un motor para los retos de hoy. [En línea] Disponible en: https://www.larepublica.co/responsabilidad-social/emprendimientosostenible-unmotor-para-los-retos-de-hoy-2049846

(16) Pontificia Universidad Javeriana, Centro Javeriano de Competitividad Empresarial,(s.f.). Estrategia E Innovación Empresarial. [En línea] Disponible en: http://cea.javeriana.edu.co/academia/centros-investigacion-consultoria/centro-javeriano-competitividadempresarialestrategia-innovacion-empresarial

(17) Revista Dinero (2011). Centro de Innovación Social - Gobierno colombiano. [En línea] Disponible en: http://www.dinero.com/administracion/articulo/centro-innovacion-socialgobiernocolombiano/135690

(18) Revista Dinero (2011). Centro de Innovación Social - Gobierno colombiano. [En línea] Disponible en: http://www.dinero.com/administracion/articulo/centro-innovacion-socialgobiernocolombiano/135690

(19) Rodríguez Ramírez, A. (2009). Nuevas perspectivas para entender el emprendimiento empresarial. Revista científica Pensamiento y Gestión, 26, 121 – 134.

(20) Saavedra García, M. L. & Tapia Sánchez, B. (2013). El uso de las tecnologías de información y comunicación TIC en las micro, pequeñas y medianasempresas (MIPyME) industriales mexicanas. Enl@ce: Revista Venezolana de Información, Tecnología y Conocimiento, 10, (1), 85-104.

(21) SENA - Fondo Emprender (2016). Emprendimiento Social. [En línea] Disponible en: http://www.fondoemprender.com/SitePages/Emprendimiento%20Social.aspx

(22) SENA-Fondo Emprender (s.f.). SENA Empreende Rural. [En línea] Disponible en: (2016). Unidades Productivas. Recuperado de http://www.sena.edu.co/es-co/trabajo/Paginas/Unidades-productivas.aspx

(23) SENA (2016). Unidades Productivas. [En línea] Disponible en: http://www.sena.edu.co/es-co/trabajo/Paginas/Unidades-productivas.aspx

(24) Vargas Martínez, E.; Bahena Álvarez, I. y Cordón Pozo, E. (2018). Innovación responsable: nueva estrategia para el emprendimiento de MiPymes. Innovar, 28 (69), 41-53.

Published

2019-08-02

How to Cite

Cruz Páez, F. O., Mera Rodríguez, C. W., & Lechuga Cardozo, J. I. (2019). Evaluation of sustainable entrepreneurship strategies and innovation implemented in the productive units of SENA at the industrial and business development center of Soacha - Cundinamarca - Colombia. Tendencias, 20(1), 183–202. https://doi.org/10.22267/rtend.192001.113