La orientación sexual en el contexto de las instituciones educativas

Authors

  • Germán Camilo Meneses Villota

Keywords:

Orientación sexual, marco educativo, institución educativa, discriminación, sexualidad, tecnologías de la información y comunicación, educadores, respeto, diversidad, derechos, TIC

Abstract

In the present article, initially theoretical aspects that explain the subject of sexual orientation are exposed, later the aforementioned topic is analyzed within an educational framework, in this point phenomena are examined in the context of educational institutions where cases have been presented discrimination towards people with sexual orientation different from what is considered normal. Faced with these cases, they have proposed laws that help rights with respect to sexuality; however, in practice, no great changes have been manifested, so in this work we reflect on this and on the importance of the guidance of educators in the face of theme of sexual orientation, considering necessary to work together in the educational community and find strategies that promote respect for diversity, in this case diversity in sexual orientation and promote, not only theoretically but practically on the rights against sexuality ; finally, the application of information and communication technologies (ICT) for sexuality education and its benefits for students of educational institutions is considered.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Asociación Psicológica de Estados Unidos (APA). (s. f). Orientación sexual e identidad de género. American Psychological Association. Recuperado de https://www.apa.org/centrodeapoyo/sexual.aspx

Comisión de educación (COGAM) y la Federación Estatal de Lesbianas, Gays, Transexuales y Bisexuales (FELGT). (s. f). Homofobia en el sistema educativo. Madrid, España: COGAM.

González, Y. (2015). El papel del docente en la educación para la sexualidad: Algunas reflexiones en el proceso educativo escolar. Revista actualidades investigativas en educación, 15(3), 1-15.

López, G. (2000). O corpo educado. Pedagogías da sexualidades. Belo Horizonte, Brasil: Autêntica.
Ministerio de Educación Nacional (MEN), Fondo de Población de las Naciones Unidas (UNFPA), Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) y Fondo para la Infancia de las Naciones Unidas (Unicef) (2016). Ambientes escolares libres de discriminación. Orientaciones sexuales e identidades de género no hegemónicas en la escuela. Aspectos para la reflexión. Bogotá, Colombia: Ministerio de Educación Nacional y Fondo de Población de las Naciones Unidas.

Mujica, I & Ureta, A. (2007). Orientación sexual: Guía para jóvenes. Bilbao, España: ALDARTE “Centro de Atención a Gays, Lesbianas y Transexuales”.
Pérez, G & Gallardo, L. (2010). Aprendiendo y educando con inclusión. Guía de consulta sobre sexualidad, diversidad sexual y derechos humanos para docentes de educación básica regular. Lima, Perú: Centro de Promoción y Defensa de los Derechos Sexuales y Reproductivos PROMSEX.
Sentiido y Colombia Diversa (2016). Mi voz cuenta: Encuesta de clima escolar LGBT en Colombia. Bogotá, Colombia: Sentiido.

Soler, F (2005). Evolución y orientación sexual. Perspectivas en psicología, 1(2), 161-173.
Vanegas, B, Pabón, M & Plata, R. (2018). El uso de las tecnologías de la información y la comunicación para la educación en sexualidad. Revista Cubana de Información en Ciencias de la Salud, 29(3), 1-14. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2307-21132018000300008&lng=es&tlng=es

Published

2019-07-05

How to Cite

Meneses Villota, G. C. (2019). La orientación sexual en el contexto de las instituciones educativas. Revista Universitaria De Informática RUNIN, 4(7), 99–113. Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/runin/article/view/6037

Issue

Section

Artículos de reflexión