Nivel de Competencias Digitales Docentes en los estudiantes del Programa de Licenciatura en Matemáticas de la Universidad de Nariño

Authors

  • Alba Delgado Licenciada en Informática, Universidad de Nariño
  • Juan Esteban Agreda Licenciado en Informática, Universidad de Nariño

Keywords:

Teaching digital skills, curriculum, improvement plan, higher education

Abstract

The educational standards at the university level must include a comprehensive set of knowledge and skills that favor the development of the new skills required in students, in order to be incorporated into society in a satisfactory manner. The Digital Teaching Competence (CDD) is an essential professional competence in a digital society impregnated with technology, these are part of that set of skills that future educators must have developed in their training process (Lázaro Cantabrana, Gisbert and Silva, 2018). This article presents the results obtained in the development of the research process that focuses attention on recognizing the role of initial teacher training in the development of CDD and the importance of determining the needs for improvement that, from the curricular standards , enable the development of digital skills in response to the challenges that the information and knowledge society demands. The article evidences the route and the actions carried out to determine the level of digital skills in students in initial teacher training.

The research is quantitative in nature with a descriptive scope, where the information collection instrument was a self-diagnostic survey on digital skills, which included the participation of 60 students from the last semesters of the University Mathematics Degree Program. from Narino. The results show that, in most of the dimensions, the students are at an intermediate level, which is the starting point to continue working and strengthening these skills. However, basic levels linked to the dimensions of creation of resources and author licenses are evident, which require specific attention, with timely and pertinent strategies oriented to the characteristics that each of these dimensions proposes.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baptista, P., Almazán, A., Loeza, C., López, V., & Cárdenas, J. (2020). Encuesta nacional a docentes ante el covid 19. Retos para la educación a distancia. Revista latinoamericana de estudios educativos.

Contreras, J., Piedrahita, A., & Ramirez, I. (2018). Competencias digitales, desarrollo y validación de un instrumento para su valoración en el contexto colombiano. Medellín: Instituto Tecnológico Metropolitano.

Falcó, J. M. (2017). Evaluación de la competencia digital docente en la Comunidad Autónoma de Aragón. Aragon: Revista Electrónica De Investigación Educativa.

Flores, C. (2014). Competencia digital docente: desempeños didácticos en la formación inicial del profesorado. Madrid: Revista científica de educación y comunicación. Hachetetepe, núm. 9, pp. 55-68.

Gomez, B. (2017). Estudio descriptivo del uso de las tic en la educación primaria como respuesta educativa y social en la provincia de Castellon. Valencia: Tesis doctoral .

Hernández, R., Fernández, C., & Baptista, M. (2014). Metodología de la investigación. México D.F: Mc Graw Hill Education.

Instituto Nacional de Tecnologías educativas y de Formación de Profesorado. (2017). Marco Común de Competencia Digital Docente. Madrid: INTEF.

Krumsvik, R. J. (2009). Situated learning in the network society and the digitised school. European Journal of Teacher Education, 167-185.

MEN. (2010). Decreto 1295 DE 2010 (abril 20) por el cual se reglamenta el registro calificado de que trata la Ley 1188 de 2008 y la oferta y desarrollo de programas académicos de educación superior. From http://www.suin-juriscol.gov.co/viewDocument.asp?ruta=Decretos/1261393

Ministerio de Educación Nacional. (2013). Competencias TIC para el desarrollo profesional Docente. Bogotá: Oficina de Innovación Educativa con Uso de Nuevas Tecnologías.

NETS-S. (2007). Estándares Nacionales (EEUU) de Tecnologías de Información y Comunicación (TIC) para Estudiantes: La Próxima Generación. From http://eduteka.icesi.edu.co/articulos/estandaresestux_1

Peirats Chacón, J., Marín Suelves, D., Granados Saiz, J., & Morote Blanco, D. (2018). Competencia digital en los planes de estudios de universidades públicas españolas. España: Revista de docencia universitaria Vol. 16(1), enero-junio 2018, 175-191 ISSN: 1887-4592.

Sandoval, C. (2020). La educación en tiempo de Covid 19 Herramientas TIC: El nuevo rol del docente en el fortalecimiento del proceso de enseñanza aprendizaje de las prácticas innovadoras. Tecnología educativa docentes 2.0, 24-31.

Sociedad Internacional para la Tecnología Educativa ISTE. (2008). Estándares de la competencia TIC para docentes. From http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

UNESCO. (2008). Estándares de competencia en TIC para docentes. From http://www.eduteka.org/pdfdir/UNESCOEstandaresDocentes.pdf

Published

2023-07-06

How to Cite

Delgado, A., & Agreda, J. E. (2023). Nivel de Competencias Digitales Docentes en los estudiantes del Programa de Licenciatura en Matemáticas de la Universidad de Nariño. Revista Universitaria De Informática RUNIN, (15), 54–85. Retrieved from https://revistas.udenar.edu.co/index.php/runin/article/view/7618

Issue

Section

Artículos de investigación