Design and validation of a survey on motivation of teachers facing processes of sexuality education

Authors

  • María Constanza Hakspiel Plata Universidad Industrial de Santander
  • Lucila Niño Bautista Universidad Industrial de Santander
  • Claudia Milena Velazco Rangel Universidad Industrial de Santander
  • Darlen Aragón Borré Universidad Industrial de Santander.
  • Liliana Patricia Pineda-Rodríguez Universidad Industrial de Santander

DOI:

https://doi.org/10.22267/rus.161801.18

Keywords:

Validation studies, Motivation, Survey, Faculty, Sex education

Abstract

Objective: To design and validate a survey using the Rasch model with the aim of identifying internal and external motivation or discouragement in teachers of basic education and media invited to training in sexuality education. Materials and methods: A quantitative cross-sectional study with  non-experimental analytical empirical approach was made in order to evaluate the survey and establish quality items, reliability and validity. The survey was  developed from the theory of Deci and Ryan. 155 teachers of 12 public schools from the municipalities of Piedecuesta and El Socorro from the department of Santander, Colombia participated. Results: 51 initial surveys and 104 final ones were applied. In the initial test, it was only possible to analyze the component of external motivation and a good fit, unidimensionality, good reliability and separation for items of 0.97 and 5.76 respectively were observed. In the second test the three components (internal, external and  discouragement) showed Rasch fit in terms of unidimensionality, reliability of items of 0.80, 0.97 and 0.89 and separation of 2.01, 5.78 and 2.83 respectively. There were no items with differential performance by sex. Conclusions: There is a validated and reliable survey to evaluate teachers’ motivation in front of training processes for sexuality education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

María Constanza Hakspiel Plata, Universidad Industrial de Santander

Enfermera, Esp. Educación y Orientación Sexual. Instituto PROINAPSA – Universidad Industrial de Santander.

Lucila Niño Bautista, Universidad Industrial de Santander

Enfermera, MSc en Educación. Instituto PROINAPSA – Universidad Industrial de Santander.

Claudia Milena Velazco Rangel, Universidad Industrial de Santander

Enfermera, MSc en Pedagogía (c). Instituto PROINAPSA – Universidad Industrial de Santander.

Darlen Aragón Borré, Universidad Industrial de Santander.

Enfermera, MSc en Ciencias de la Familia (c). Instituto PROINAPSA – Universidad Industrial de Santander.

Liliana Patricia Pineda-Rodríguez, Universidad Industrial de Santander

Psicóloga, Instituto PROINAPSA – Universidad Industrial de Santander.

References

Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Resolución 3353 de 1993. Por la cual se establece el desarrollo de programas y proyectos institucionales de Educación Sexual en la Educación Básica del País.

Colombia. Ministerio de Educación. Módulo 1. La dimensión de la sexualidad en la educación de nuestros niños, niñas, adolescentes y jóvenes. En Programa de Educación para la Sexualidad y Construcción de Ciudadanía. Bogotá: 6.

Colombia. Congreso de la República. Ley 115 de 1994. Por la cual se expide la Ley General de Educación.

Colombia. Ministerio de Educación Nacional. Evaluación del impacto del programa de educación para la sexualidad y construcción de la ciudadanía. Bogotá 2008:21-22.

Cerón C, Cerón E, Urdanivia MI. Conocimientos, actitudes y prácticas en sexualidad humana en la comunidad educativa de Pasto. Revista Universidad y Salud. 2005; 1(6):1-26.

Bayode IP. Teachers’ preparedness for sexuality education in nigerian secondary schools. Revista Electronica KEDI Journal of Educational Policy. 2009; 105p.

Quaresma da Silva, DR. Sex education in the eyes of brazilian public school teachers.

Nchia L, Tamesse J, Fonkeng G, Clement P. Determinants of Teachers` Conception of Sex Education in Primary and Secondary Schools in Cameroon.

Puchner L, Klein NA. Skirting the issue: Teachers' Experiences "Addressing Sexuality in Middle School Language Arts". Revista Electrónica RMLE Online: Research in Middle Level Education. 2012;36(1):1-16.

Manassero MA, Vázquez A. Análisis empírico de dos escalas de motivación escolar. Revista electrónica de motivación y emoción. Universidad de las Islas Baleares, España 2013;3(5,6):1-20.

Legaspi LP, Aisenson G, Valenzuela V, et al. La motivación y el significado de la escuela para los jóvenes. En Memorias II Congreso internacional de investigación de la Facultad de Psicología de la Universidad Nacional de La Plata. Argentina, Noviembre de 2009.

Millán-Hernández MV. Factores de motivación relacionado con el aprendizaje en estudiantes de medicina. Trabajo de grado para obtener el título de Médico Cirujano. Universidad del Oriente, Venezuela, mayo de 2008.

Manassero MA, Vázquez A. Validación de una escala de motivación de logro. Psicothema, 1998;10(2):333-351.

Álvarez-Ramírez LY. Desarrollos preliminares de la escala de motivación (EM1) para adultos, basada en el modelo motivacional de Mc Clelland. Psychol. Av. Discip. Bogotá, Colombia. 2012;6(1):63-75.

Deci, EL, Ryan, RM. Intrinsic motivation and selfdetermination in human behavior; 1985. (Consultado en septiembre 2013) Disponible en: http://selfdeterminationtheory.org/theory

Balaguer I, Castillo I, Duda J. Propiedades psicométricas de la escala de motivación deportiva en deportistas españoles. Revista Mexicana de Psicología 2007;24(2): 197-207.

Deci EL, Koestner R, Ryan RM. A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation. Psychol Bull. 1999;125(6):627-68; discussion 692-700.

Moreno JA, Martínez A. Importancia de la teoría de la autodeterminación en la práctica físico-deportiva: Fundamentos e implicaciones prácticas. Cuadernos de Psicología del Deporte 20;6(2):39-54.

Vallerand RJ, Blais MR, Brière, N M, Pelletier LG. Construction et validation de l'Échelle de Motivation en Éducation (EME). Revue canadienne des sciences du comportement 1989;(21):323-349.

Núñez JL, Martín-Albo J, Navarro JG. Validación de la versión española de la Échelle de Motivation en Éducation. Psicothema, 2005;17(2):344-349.

Brière NM, Valerand RJ, Blais M R y Pelletier L G. Développement et validation d’une mesure de motivation intrinsèque, extrinsèque et d´amotivation en contexte sportif: L´échelle de motivation dans les sports. Int. J. Sport psycho, 1995;(26):465-489.

Stata Corp. Stata Statistical Software. College Station, Texas: StataCorp LP. 2010.

Linacre J. M. WINSTEPS Rasch measurement computer program. Versión 3.81 Chicago: Winsteps.com 2013.

Orozco, LC. Medición en salud; diagnóstico y evaluación de resultados. Colombia. Publicaciones UIS. 2010:4-60

Linacre JM. Help for facets rasch measurement Software: www.winsteps.com.

Núñez JL, Martín-Albo J, Navarro JG, Grijalvo F. Validación de la Escala de Motivación Educativa (EME) en Paraguay. Revista interamericana de psicología, 2006;40(3):391-398.

Self-determination theory. An approach to human motivation and personality.

Prieto G, Delgado AR. Análisis de un test mediante el modelo de Rasch. Psicothema, 2003;15(1):94-100.

Jiménez K, Montero E. Aplicación del modelo de Rasch en el análisis psicométrico de una prueba de diagnóstico en matemáticas. Revista digital matemática, educación, internet. 2013;13(1):1-24.

Arias-González, V. Sintomatología hiperactiva en niños de 5 a 7 años: calibración de dos instrumentos de evaluación mediante modelos de teoría de respuesta a los ítems. Tesis doctoral, Universidad de Salamanca,

Declaración de Helsinki de la asociación médica mundial. Principios éticos para las investigaciones médicas en seres humanos. 2008.

República de Colombia. Ministerio de salud. Por la cual se establecen las normas científicas, técnicas y administrativas para la investigación en salud. 2008.

Published

2016-04-29

How to Cite

1.
Hakspiel Plata MC, Niño Bautista L, Velazco Rangel CM, Aragón Borré D, Pineda-Rodríguez LP. Design and validation of a survey on motivation of teachers facing processes of sexuality education. Univ. Salud [Internet]. 2016Apr.29 [cited 2024Dec.20];18(1):46-57. Available from: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/usalud/article/view/2722

Issue

Section

Scientific and technological research article