Formative research: Curriculum pretensions and social representations of educational actors in the Nursing program at the University of Francisco de Paula Santander in Cucuta, Colombia

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22267/rus.171901.69

Keywords:

Curriculum, Research in nursing education, Schools of nursing

Abstract

Objective: To analyze the main speeches on formative research found in educational policies and the social representations of educational actors in the academic program of Nursing at the University of Francisco de Paula Santander. Materials and methods: The methodological guidelines start from the analysis of the qualitative vertical discourse to understand the statements of the institutional documents and the focus group to identify the social representations of the authors. Results: The study revealed that formative research is systematic throughout the academic program of Nursing, which is also tangentially evidenced in the curriculum pretensions, where the formation in the paradigms of research strengthens both the theory and practice. Conclusions: The study shows a significant relationship between the statements of the educational policies of the program and the stories of the individuals under study.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Parra C. Apuntes sobre la investigación formativa. Educ y Educ. 2004;7:57–77.

González Agudelo EM. La investigación formativa como una posibilidad para articular las funciones universitarias de la investigación, la extensión y la docencia. Rev Educ y Pedagog. 2006;XVIII:101–10.

Lozano Casabianca GA, Ochoa Hoyos AM, Restrepo Mesa SL. La articulación entre investigación, docencia y extensión en un programa universitario de Nutrición y Dietética. Perspect en Nutr Humana. 2012;14(1):71–83.

Bolívar Osorio RM. Los modos de existencia de la estrategia de semilleros en Colombia como expresiones de la comprensión de la relación entre investigación formativa y la investigación en sentido estricto. Múltiples lecturas, diversas prácticas. Agora USB. 2013;13(2):433–41.

Zarate Cohecha B, Villalba Gómez JA, Ruiz Mendoza LO. Revista Digital Academia y Virtualidad. Acad y Virtualidad. 2013;6(1):43–52.

Gamboa Suárez AA. Investigación formativa en los programas de pregrado: comprensión de los discursos institucionales y de actores educativos en una universidad colombiana. In: Congreso Internacional de Educación. 2016. p. 1835–47.

Restrepo B. Investigación formativa e investigación productiva de conocimiento en la universidad. Nómadas (Colombia). 2003;18(1):195–202.

Cortés Nieto J del P, Londoño Toro B, Luna de Aliaga BE, Palacios Sanabria MT, Torres Villarreal ML. Investigación Formativa y nuevas propuestas pedagógicas en las Facultades de Derecho. Caso: Facultad de Jurisprudencia de la Universidad del Rosario. Studiositas. 2008;3(1):28–33.

Gamboa Suárez AA. Diagnóstico sobre la incidencia de los cursos de profundización en la Universidad Francisco de Paula Santander, como modalidad proyecto de grado. Cúcuta; 2010.

Muñoz García PA, Gamboa Suárez AA, Urbina Cárdenas JE. Deberes ciudadanos y diversidad cultural: comprensión de los discursos de estudiantes y docentes desde la alteridad y la subjetividad. Infancias Imágenes. 2014;13(2):23-32.

Gamboa Suárez AA. Calidad de la educación superior. Pretensiones y realidades institucionales. Bogotá: ECOE Ediciones; 2016.

Martínez Miguelez M. Ciencia y arte en la investigación cualitativa. México: Trillas; 2006.

Koselleck R, Gadamer H-G. Historia y hermenéutica. Bracelona: Paidós; 1997.

Muñoz García PA, Gamboa Suárez AA, Montes Miranda AJ. Participación crítica y democrática: comprensión de los discursos de actores educativos Reviewed. Zo Próxima. 2015;22:56–68.

Ocampo Ramos BA, Páramo P. Análisis de contenido: un ejercicio explicativo. In: La investigación en ciencias sociales : técnicas de recolección de información. Bogotá: Universidad Piloto de Colombia; 2008.

Gamboa Suárez AA, Lago de Vergara D, Hernández Pina F. Calidad de la docencia universitaria comprensión de los discursos y políticas institucionales de una universidad pública en norte de Santander. Saber Cienc y Lib. 2016;11(1):197–210.

Muñoz García PA, Gamboa Suárez AA, Urbina Cárdenas JE. Educación Política: Una Mirada a la Educación Media. Bogotá: ECOE Ediciones; 2012.

Programa Académico de Enfermería CC. Informe de autoevaluación con fines de acreditación programa de Enfermería. Cúcuta; 2013.

Zubiría Samper J de. Modelos pedagógicos Hacia una pedagogía dialogante. 2a ed. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio; 2006.

Muñoz Cabas D, Aular de Durán J, Reyes LM, Leal M. Actitud investigativa en estudiantes de pregrado: indicadores conductuales, cognitivos y afectivos. Multiciencias. 2010;10:254–8.

Stenhouse L. Investigación y desarrollo del curriculum. 5ta ed. Madrid: Ediciones Morata; 2003.

Molina-Ordóñez J, Huamaní C, Mayta-Tristán P. Revista Peruana de medicina experimental y salud pública. Rev Peru Med Exp Salud Publica. 2008;25(3):325–9.

De la Ossa VJ, Pérez CA, Patiño PR, Montes VD. La investigación formativa como una necesidad en el pregrado. Rev Colomb Cienc Anim - RECIA. 2012;4(1):1–3.

Blythe T. The teaching for understanding guide [Internet]. San Francisco: Jossey-Bass Publishers; 1998.

Restrepo Gómez B. Conceptos y Aplicaciones de la Investigación Formativa, y Criterios para Evaluar la Investigación científica en sentido estricto. Bogotá; 2011.

Muñoz García PA, Gamboa Suárez AA, Urbína Cárdenas JE. Formación ciudadana: discursos de educadores y estudiantes sobre las actitudes y el pensamiento crítico orientados al ejercicio de la ciudadanía. Rev Interam Investig Educ y Pedagog RIIEP. 2014;7(1):125–47.

Rojas-Betancur HM, Méndez-Villamizar R. Cómo enseñar a investigar. Un reto para la pedagogía universitaria. Educ y Educ. 2013;16(1):95–108.

Published

2017-05-04

How to Cite

1.
Gamboa Suárez AA, Vargas Toloza R, Hernández Suárez CA. Formative research: Curriculum pretensions and social representations of educational actors in the Nursing program at the University of Francisco de Paula Santander in Cucuta, Colombia. Univ. Salud [Internet]. 2017May4 [cited 2024Jul.22];19(1):60-6. Available from: https://revistas.udenar.edu.co/index.php/usalud/article/view/2755

Issue

Section

Scientific and technological research article

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.